دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1399 - 11:16

کاریـکاتور آزادی بیان

امانوئل مکرون به نمایندگی از سیاستمداران غربی در حالی از کاریکاتورهای موهن شارلی‌ابدو دفاع می‌کند که تاریخ نشان می‌دهد در موضوعات مرتبط با صهیونیست‌ها آنها خطوط قرمز جدی‌ای را لحاظ می‌کنند.
کد خبر : 512798
photo_2020-09-05_23-43-42.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، کاریکاتور را در یک مجله چاپ می‌کنند، جمعیت زیادی را خشمگین می‌کنند و آخر می‌گویند: «آزادی بیان است. هر کسی مختار است عقیده‌اش را بیان کند.» اما وقتی برخلاف نظر خودشان مساله‌ای مطرح شود این بحث آزادی بیان به راحت‌ترین شکل ممکن تغییر می‌کند و سریع واکنش نشان می‌دهند و می‌گویند: «این برخلاف آزادی است و باید کسی که این کار را انجام داده محکوم شود.» دقیقا نقض آزادی بیان‌شان در همین چند جمله مشخص است.


جمعه هفته گذشته، یک گروه از جریان راست افراطی در سوئد یک جلد قرآن‌کریم را به آتش کشید که در پی آن، شهر مالمو در این کشور ناآرام شد. هرچند این خبر در برخی رسانه‌ها منتشر شد، اما به‌واسطه چند روز تعطیلی و مشغول‌بودن مردم به عزاداری‌های تاسوعا و عاشورای حسینی، چندان دیده نشد.


چند روزی بیشتر از این موضوع نگذشته بود که نشریه «شارلی‌ابدو» چاپ پاریس در روز سه‌شنبه و یک روز قبل از دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۳ فرد متهم به دست داشتن در حادثه تیراندازی در دفتر این نشریه در سال ۲۰۱۵، کاریکاتورهای موهن به پیامبراکرم(ص) را بازنشر کرد. این کار دوباره خشم مسلمانان را برانگیخت که نشریه‌ای دوباره این اقدام توهین‌آمیز را تکرار کرده است.


اما نکته بعدی به اظهارات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برمی‌گردد که وقتی از او درباره کاریکاتورهای این نشریه پرسیدند، گفت: «اقدام شارلی‌ابدو را محکوم نمی‎کنم؛ در جایگاهی نیستم که بتوانم علیه تصمیم نشریه برای انتشار کاریکاتورها حکم صادر کنم. کشورم از آزادی بیان و عقاید برخوردار است!»


اما وقتی از همین رئیس‌جمهوری که به آزادی بیان معتقد است از هولوکاست می‌پرسند سکوت می‌کند و جوابی نمی‌دهد. این رفتارهای متناقض از رهبران دنیا برای اولین‌بار نیست که اتفاق می‌افتد و چندین‌بار شاهد این موضوع بوده‌ایم و همیشه هم این رفتارها را تکرار کرده‌اند.


اما آنچه در پس این اتفاقات نهفته است حاکی از یک واقعیت در تغییر رویکرد جامعه اروپایی به دین اسلام است. چندی‌پیش یک مجله آلمانی، آماری را از رشد و پیش‌بینی رشد جمعیت مسلمانان در دنیا منتشر کرد که بازنشر وسیعی داشت. طبق این آمار، در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۵۰ مسلمانان با ۷۳ درصد رشد، سریع‌ترین رشد جمعیت بین پیروان خود را داشته‌اند.


رتبه دوم به مسیحیان اختصاص دارد که میزان رشد پیروان دین مسیح، حدود ۳۵ درصد و حتی کمتر از نصف رشد جمعیت مسلمانان است. بررسی روندهای جهانی نشان می‌دهد پیروان مسلمانان در سطح دنیا پس از سال ۲۰۷۰ بیش از دیگر پیروان ادیان خواهد شد.


علاوه‌بر همین آمار، با نگاهی به افزایش گرایش جوان‌های اروپایی به دین اسلام و همچنین ترغیب مردم جهان به شناخت پیامبراکرم(ص)، متوجه خواهیم شد چرا جریان‌های سیاسی و صهیونیستی جهان به‌دنبال اسلام‌هراسی و توهین به مقدسات مسلمانان در رسانه‌های اروپایی‌اند.


 


منبع: روزنامه فرهیختگان


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته