دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1399 - 13:16

کم‌توجهی به چه مواردی جان محیط‌بانان را به خطر می‌اندازد؟

علی‌رغم تلاش‌های انجام شده در بحث حمایت‌های حقوقی و تأمین تجهیزات برای محیط‌بانان، به‌نظر می‌رسد کم‌توجهی به برخی از ابعاد در بحث شکار، همچنان جان حامیان محیط زیست کشور را تهدید می‌کند.
کد خبر : 512367
aHR0cHM6Ly9jZG4ueWpjLmlyL2ZpbGVzL2ZhL25ld3MvMTM5OS82LzEzLzEyNTE4NTQ4XzUyMi5qcGc=.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سه‌شنبه هفته گذشته یازدهم شهریور ماه خبر به شهادت رسیدن محیط‌بان محمد حسن نژاد در درگیری با شکارچیان غیرمجاز خبر اول محیط زیستی رسانه‌ها شد.


بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد این‌بار قاتل این محیط‌بان از بستگانش (خواهرزاده‌) بوده که پس از مدتی هم دست به خودکشی زده است.


محیط‌بان حسن‌نژاد با حدود 23 سال سابقه در مناطق تحت حفاظت استان هرمزگان فعالیت می‌کرد که سه‌شنبه شب گذشته در درگیری با شکارچیان متخلف در منطقه ارمک در اثر شلیک مستقیم مجروح و بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.


چه حمایت‌هایی از محیط‌بانان انجام شده است؟


در یکی دو سال گذشته به اشکال مختلف سخن از حمایت از محیط‌بانان به میان آمده که خرید تجهیزات، لایحه حمایت بیمه‌ای و قضائی از محیط‌بانان و ... از آن جمله‌اند.


بیشتر بخوانید:


تخصیص ۹۵ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین تجهیزات محیط‌بانی


تصویب لایحه حمایت بیمه‌ای و قضائی از محیط‌بانان، دیرهنگام اما ضروری!


با وجود اقدامات انجام شده اما به‌نظر می‌رسد این حمایت‌ها حلقه مفقوده‌ای دارد که هر از چندگاهی منجر به مرگ، مجروح شدن و یا محکومیت محیط‌بانان در محاکم قضائی می‌شود که برخی از این موارد بدین شرح است:


جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در ارتباط با وضعیت محیط‌بانان در کشور در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی می‌گوید بر اساس استاندارد جهانی هر یک‌هزار هکتار نیازمند یک محیط‌بان است اما در ایران در هر ۱۲ هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد که با اعداد و ارقام نشان می‌دهد که تعداد محیط‌بانان در کشور یک دوازدهم استاندارد جهانی است.


چرا کمبود محیط‌بان در کشور تأمین نمی‌شود؟


در این میان روند استخدامی که چندی است در سازمان محیط زیست به راه افتاده که در بازه زمانی 10 ساله در هر سال 300 محیط‌بان به این مجموعه اضافه  شود هم به‌نظر نمی‌رسد بتواند چندان پاسخگوی نیاز محیط زیست کشور و مناطق تحت حفاظت آن باشد.


نکته دیگر این‌که پایین بودن سطح دانش قضائی محیط‌بانان است که بعضاً در مواردی با وجودی‌که در ارتباط با موضوعاتی محق هستند ولی بی‌توجهی به نکات حقوقی آنها را در مجامع قضائی محکوم می‌کند.


موضوع استفاده از سلاح گرم و عدم آگاهی از موقعیت اضطراری برای استفاده که آن هم در مواردی بیش از آن‌که گره‌گشا باشد مشکل‌آفرین است.


چه ابعادی در حمایت از محیط‌بانان مغفول مانده است؟


مجموع این موارد بیانگر آن است که حفاظت از جان حامیان محیط‌زیست کشور موضوعی چندبعدی است که علاوه بر حمایت‌های تجهیزاتی و حقوقی قضائی نیازمند توجه به ابعاد دیگر این مسأله است که نادیده گرفتن و یا کم‌توجهی نسبت به آن زندگی محیط‌بانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


جلب مشارکت‌های مردمی به‌ویژه بزرگان اقوام و قبایل هر منطقه، حمایت از طرح‌های تکثیر و رهاسازی حیوانات در مناطق قرق همراه با صدور مجوز شکار برای علاقه‌مندان این حوزه، نظارت بیشتر در صدور مجوز سلاح و ترویج شکار قانونی، تعاملات گسترده میان نیروهای نظامی رسمی کشور و محیط‌بانی، لزوم توجه به دانش نظامی‌گری و اطلاعات حقوقی در برخورد با متخلفان از جمله مواردی است که بیش این‌ها می‌بایست در حفاظت از جان محیط‌بانان در حفظ و حراست از محیط زیست کشور می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.


انتهای پیام/4105


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته