دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1398 - 12:41

تصویب لایحه حمایت بیمه‌ای و قضائی از محیط‌بانان، دیرهنگام اما ضروری!

با وجود طولانی شدن روند تصویب لایحه حمایت بیمه‌ای و قضائی از محیط‌بانان در مجلس شورای اسلامی، امید است هر چه سریع‌تر شاهد پشتیبانی قانونی از این حافظان محیط زیست کشورمان باشیم.
کد خبر : 400867
timthumb.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان اردیبهشت سال ۱۳۹۶ به مجلس شورای اسلامی رفت، موضوعی که پس از گذشت بیش از دو سال زمان نیاز داشت تا این موضوع تبدیل به اولویت مجلس شورای اسلامی شده و به تصویب برسد.


این لایحه با یکی از مشاغل پرمشقتی سر و کار دارد که نه تنها برای تأمین معیشتشان سختی فراوانی را متحمل می‌شوند بلکه بعضاً جانشان نیز در معرض خطر از سوی متخلفان قرار می‌گیرد.


سرانجام کلیات این لایحه به‌همراه چهار ماده روز سوم تیرماه به تصویب مجلس رسید و برای تبدیل آن به قانون به شورای نگهبان می‌رود تا بتواند تاحدی در رفع سختی کار این اقشار زحمتکش کمک کند.


در صورت اجرایی شدن این قانون یگان‌های حفاظت دستگاه‌هایی همچون محیط زیست و منابع طبیعی مشمول قانون به‌کارگیری سلاح در انجام مأموریت‌های خود می‌شوند، دادگاه‌ها و دادسراها مکلف به بررسی پرونده محیط‌ بانان و جنگل‌بان‌ها خارج از نوبت هستند، دستگاه‌های اجرایی موظف هستند برحسب قانون در صورت بروز حوادث آنها را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهند و نکته قابل توجه این موضوع تخصیص اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه در این خصوص است که اگر با تبدیل شدن این لوایح به قانون دولت به تعهدات خود در قبال حمایت از محیط‌بانان عمل کند دیگر شاهد حوادث ناگواری در این عرصه نخواهیم بود.


سیداصغر مطهری در این خصوص در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا اظهار کرد: انتشار خبر تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان در مجلس شورای اسلامی بارقه امیدی در میان محیط‌بانان ایجاد و آنها را به خدمت دلگرم کرد.


وی تصریح کرد: نکته مهم این است که می‌بایست این مواد قانونی به محیط‌بانان تفهیم شود و با ظرفیت‌های قانونی مقوله کاری خود برای حفاظت از مناطق آشنا شوند که این موضوع می‌تواند در افزایش کارایی آنها تأثیر به‌سزایی داشته باشد.


مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ادامه داد: تا پیش از این محیط‌بانان در برخورد با متخلفین در حوزه شکار دچار مشکل شده بودند و خلأهای قانونی در روند رسیدگی به پرونده‌ها باعث دلسردی و نگرانی آنها شده بود.


مطهری با بیان این‌که نقص قانون برای محیط‌بانان در خصوص استفاده از اسلحه آنان را در بررسی‌های قضائی با مشکل مواجه کرده بود، خاطرنشان کرد: لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان بخش زیادی نگرانی‌‌های آنها را مرتفع خواهد کرد.


وی اذعان کرد: شایسته است همزمان آگاهی محیط‌بانان از این قانون و آموزش‌های لازم در نحوه به‌کارگیری سلاح در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم بیش از پیش در شاهد عملیاتی شدن مؤثر این قانون باشیم.


حمایت از همیاران محیط زیست از دغدغه‌های سازمان حفاظت از محیط زیست است


در ارتباط با تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان محسن جعفری‌نژاد در گفتگو با خبرگزاری آنا گفت: یکی از مسائلی که جامعه محیط‌بانی سال‌های سال پیگیر آن بود موضوع حمایت‌های قضائی و بیمه‌ای از آنان بود که تصویب این لوایح در مجلس شورای اسلامی باعث شد این افراد در انجام وظایفشان و استفاده از سلاح، شرایط نیروهای نظامی را داشته و از یک حمایت قانونی بهره‌مند شوند.


وی حمایت بیمه‌ای را نکته مثبت دیگری از این لایحه عنوان کرد و افزود: با توجه به سختی کار و شرایط محیط‌بانان بیمه‌های سازمانی پاسخگوی نیازهای آنان نبود و اجرایی شدن این قانون برای محیط‌بانان، همانند دستگاه‌های نظامی، می‌تواند بخشی از مشکلات آنها را در این زمینه مرتفع کند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: حمایت از جوامع محلی و همیاران محیط زیست در ارتباط با کمک‌هایی که در جریان اتفاقاتی همچون آتش‌سوزی، تخریب محیط زیست و شکار می‌شود از دغدغه‌هایی بود که با مرتفع شدن آن باعث می‌شود بتوانیم از کسانی‌که در جهت انجام وظایفمان از آنها یاری می‌جویی حمایت کنیم.


لایحه حمایت بیمه‌ای و قضائی از محیط‌بانان دارای 4 ماده طلایی است


جمشید محبت‌خانی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا مواد تصویب شده در لایحه حمایت بیمه‌ای و قضائی از محیط‌بانان را چهار ماده طلایی دانست و گفت: تا پیش از این محیط‌بانان حسب مورد از اسلحه استفاده می‌کردند و در صورتی‌که در جریان آن طرف مقابل کشته و محکوم به قتل غیرعمد می‌شدند، محیط‌بانان می‌بایست دیه فرد را شخصاً پرداخت می‌کردند که با اجرایی شدن این قانون سازمان هزینه آن را می‌بایست برعهده بگیرد.


وی تشکیل شعبه ویژه در دادسراها برای تسریع در رسیدگی به پرونده‌های محیط‌بانان را از دیگر ویژگی‌های این لایحه دانست و افزود: با عملیاتی این لوایح سازمان حفاظت محیط زیست نیز مکلف به بیمه محیط‌بانان در قبال شهادت، جانبازی، نقص عضو و بیماری‌های صعب‌العلاجشان شود درحالی‌که تا پیش از آن خود افراد می‌بایست به‌صورت اختیاری خود را بیمه می‌کردند.


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: کارمندان محیط زیست نیز که بنا بر مأموریت مکلف به ورود به حوزه محیط‌بانی می‌شوند نیز مشمول این قانون می‌شوند.


محبت‌خانی حمایت از ظرفیت‌های همیاران محیط‌بان در حفاظت محیط زیست را نکته مثبت دیگری از این لایحه تصویب شده عنوان کرد و در پایان گفت: با تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان توسط  شورای نگهبان، سازمان برنامه و بودجه مکلف است بنا بر نیاز یگان‌های حفاظت دستگاه‌های دولتی، ردیف بودجه مستقلی را برای آنها تخصیص دهد.


با تصویب لایحه حمایت بیمه‌ای و قضائی از محیط‌بانان در شورای نگهبان و تبدیل آن به قانون می‌توان شاهد  حمایت از اقشار زحمتکشی باشیم که همچون نیروهای نظامی و انتظامی از خاک کشور در راستای حفظ محیط زیست دفاع می‌کنند.


انتهای پیام/4105/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته