دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا افزایش قیمت نهاده‌ها را بررسی‌می‌کند؛

عقب‌ماندگی وزارت کشاورزی از حذف ارز 4200 تومانی نهاده‌ها/ آیا قیمت‌گذاری دستوری حذف می‌شود؟

در سال‌های اخیر وزارت جهاد کشاورزی برنامه جامع و دقیقی برای جلوگیری از تبعات حذف ارز 4200 تومانی نداشته و وابستگی این نهاده‌ها به واردات موجب افزایش معضلات کشاورزان و مصرف‌کنندگان شده است.
کد خبر : 512016

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی قرار است از سال جاری تخصیص ارز 4200 تومانی به نهاده‌های کشاورزی حذف شود. همین موجب شده تا قیمت رسمی نهاده‌هایی مانند کود شیمیایی بین 500 تا 700 درصد افزایش یابد. این اتفاق افزایش اعتراض نمایندگان کشاورزان را به دنبال داشته است؛ آن‌ها معتقدند که افزایش گرانی نهاده‌ها در نزدیکی فصل کاشت برخی محصولات کشاورزی، عاملی برای کاهش تولید محصولات در سال جهش تولید خواهد شد.


چرا ارز 4200 تومانی حذف شد؟


سال‌های متمادی ارز 4200 تومانی برای واردات برخی محصولات و نهاده‌های دامی و کشاورزی با هدف  حمایت از مصرف کنندگان کالاهای اساسی و همچنین تولیدکنندگان داخلی پرداخت شد؛ اما تجربه اجرای این سیاست نشان می‌دهد که نتوانسته اهداف خود را محقق کند بلکه موجب افزایش حاشیه سود دلالان و واسطه‌ها شده است. در برخی موارد نیز واردکنندگان با سوءاستفاده از شرایط غیر شفاف تخصیص ارز 4200 تومانی اقدام به دریافت آن و فروش در بازار آزاد می‌کردند که موجب هدررفت میلیاردها دلار سرمایه ارزی کشور می‌شد.


با افزایش شدید تحریم و کاهش منابع درآمدی ارزی دولت، تخصیص ارز 4200 تومانی با مشکل اساسی مواجه شد همین عامل حذف اختصاص ارز 4200 تومانی  برای واردات محصولات و نهاده‌های دامی و کشاورزی حذف شد. اجرای این اقدام در ماه‌های اخیر منجر به افزایش برخی نهاده‌ها از جمله جو، ذرت و کودهای شیمیایی شد که نارضایتی بسیاری از کشاورزان را به دنبال داشته است.


نتیجه حذف ارز 4200 تومانی بر محصولات دامی و کشاورزی


تاکنون هزینه تمام‌شده محصولات برای کشاورزان و دامداران بر مبنای نهاده‌های یارانه‌ای محاسبه می‌شد که عمدتاً با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده بود. پس از اجرای این تصمیم، کشاورزان و دامداران نهاده‌های خود را بر مبنای قیمت‌های بازار آزاد خریداری می‌کنند که به تبع آن باید در ماه‌های آینده منتظر رشد قابل توجه قیمت محصولات کشاورزی و دامی ماند. گرچه در این بین نباید نقش دلالان را نادیده گرفت؛ زیرا آن‌ها نیز بر افزایش قیمت محصولات دامی و زراعی و باغی اثرگذار هستند. کامبیز بازرگان، معاون وزیر جهاد کشاورزی افزایش قیمت نهاده‌ها و محصولات کشاورزی و دامی را دغدغه درستی می‌داند.


خواسته کشاورزان حذف قیمت‌گذاری دستوری است


در حال حاضر نیز قیمت‌گذاری برخی از محصولات کشاورزی و دامی بر عهده دولت است؛ اما با حذف ارز یارانه‌ای از واردات بخش کشاورزی، قاعدتاً قیمت‌گذاری توسط دولت نیز بی‌معنا خواهد بود اما ممکن است دولت برای کنترل قیمت در بازار، اجرای این سیاست را ادامه دهد که در صورت اجرای آن قطعا کشاورزان و دامداران متضرر خواهند شد. کامبیز بازرگان، معاون وزیر جهاد کشاورزی در این باره گفت: در این شرایط، در کوتاه‌زمان شاهد گرانی در بازار هستیم که دغدغه درستی است و قبول داریم که در سیستم اشکال وجود دارد و باید به‌ طریقی فشار به کشاورزان را کاهش داد؛ اما از آن طرف تغییر شرایط بازار به‌ سمت تولید داخل فراهم شده و موجب ترغیب مراکز صاحب دانش برای تولید در داخل کشور می‌شود.


نمایندگان کشاورزان در شرایط فعلی خواستار آزاد کردن قیمت‌های محصولات کشاورزی هستند تا از طریق آن ضرر واردشده به کشاورزان کاهش پیدا کند آن‌ها هشدار داده‌اند که در صورت قیمت‌گذاری دستوری دولت، قطعاً کشاورزان متضرر خواهند شد و تولید به‌شدت افت خواهد کرد. این موضوع توسط برخی مسئولان وزارت کشاورزی نیز تأیید شده است.


خواب وزارت کشاورزی در حمایت از تولید نهاده داخلی


آمارهای وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌‌دهد نزدیک به 80 درصد برخی از نهاده‌ها از کشورهای خارج وارد کشور شده که موجب وابستگی بالای کشور به واردات شده است. در مورد برخی از نهاده‌های شیمیایی نیز علاوه‌ بر واردات بالای آن، محصولات تولید داخل نیز به دلیل وابستگی به مواد اولیه پتروشیمیایی، به‌شدت به قیمت ارز وابسته شده‌اند که همین موجب افزایش قیمت آن‌ها نیز خواهد شد.


آنچه به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر وزارت جهاد کشاورزی برنامه جامع و دقیقی برای تولید نهاده‌های مختلف کشاورزی و دامی نداشته و نیاز کشور را با واردات تأمین کرده است. همین موجب شده تا وابستگی این نهاده‌ها به قیمت ارز بالا باشد با این حال برخی اخبار از برنامه‌‌ریزی این وزارتخانه برای افزایش ظرفیت تولید داخل نهاده‌های این بخش در سال‌های آینده دارد. از این‌رو لازم است تا رسیدن به تعادل در تولید نهاده‌های داخلی، وزارت جهاد کشاورزی و دولت برای جلوگیری از کاهش تولید محصولات کشاورزی به صورت همزمان از تولیدکننده و مصرف‌کننده حمایت نماید زیرا آزاد کردن قیمت‌ها موجب کاهش مصرف، مصرف کنندگان خواهد شد.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته