دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1399 - 11:41

چالش صبح جمعه در دولت

معاون امنیتی وزارت کشور، تلویحا اظهارات رییس‌جمهوری درباره بی‌اطلاعی‌اش از زمان اجرایی شدن طرح افزایش بهای بنزین را زیر سوال برد.
کد خبر : 512004
photo_2020-09-02_11-30-30.jpg
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، به نظر می‌رسد دعوا بر سر آن «صبح جمعه» معروف، در دولت حسن روحانی ادامه دارد. در حالی که رییس‌جمهوری پیش از این اعلام کرده بود تازه در صبح روز 24‌آبان‌98، از اجرایی شدن طرح سهمیه‌بندی بنزین مطلع شده، روز گذشته یکی از مقامات عالی رتبه وزارت کشور سخنانی به زبان آورد، که این ادعای حسن روحانی را به کلی زیر سؤال می‌برد. دولت تدبیر بار دیگر شاهد تناقضی جدید شده است. هزینه این تناقض‌ها را اما چه کسانی پرداخت می‌کنند؟


حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی روز گذشته در نشستی خبری، سخنانی گفت که با ابراز بی‌اطلاعی برخی مسوولان دولتی درباره افزایش نرخ بنزین، مغایرت داشت.


او در بخشی از این نشست، با اشاره به پیش بینی‌ها درباره وقایع آبان‌ماه اعلام کرد: مستندات مکتوب وقایع سال۹۶ و ۹۸ و ریشه‌های ایجاد آن وجود دارد. شورای امنیت وقایع آبان۹۸ را پیش‌بینی کرده بود و نظر ما این بود که قیمت بنزین تک نرخی و ۱۵۰۰تومان باشد.


پیش‌بینی اعتراضات را هم کرده بودیم. ما پیامدهای اجتماعی اجرای طرح افزایش قیمت بنزین را پیش‌بینی کرده بودیم. وی افزود: قرار بود سال گذشته قیمت گازوییل افزایش یابد که ما گفتیم این کار شدنی نیست. درخواست کردیم قبل اجرای طرح، مسوولان مزایای طرح را برای مردم توضیح دهند، اما معتقد بودیم زمان اجرای طرح اعلام نشود تا مردم به پمپ بنزین‌ها نروند.


در ساعات اولیه اجرای طرح، مشکلی وجود نیامد اما از ظهر جمعه برخی مسوولان داخل کشور با توییت و حضور در فضای مجازی سخنانی گفتند که مستندات آن وجود دارد و یک گروه از خارج کشور اقداماتی آغاز کردند و عده‌ای از مردم هم اعتراض کردند و بعد حوادث دیگری رخ داد.


معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه گزارش‌های مستند و مکتوب این وقایع وجود دارد، اظهار داشت: آن‌ها که گفتند تا روز جمعه نمی‌دانستیم، مستنداتش وجود دارد که چه ساعت و چه روزی و توسط چه کسی به آن‌ها گفته شده است.


انگشت اتهام همگان، اظهارات ذوالفقاری در زیر سؤال بردن بی‌اطلاعی برخی مسوولان از اجرای طرح افزایش بهای بنزین را مشخصاً متوجه سخنان رییس‌جمهوری کردند که پیش از این گفته بود تازه، صبح روز جمعه، متوجه افزایش نرخ بنزین شده است.


حسن روحانی روز ششم آذرماه، دقیقاً چند روز پس از فروکش کردن اغتشاشات، طی سخنانی در شورای اداری آذربایجان‌شرقی، گفته بود: کلاً این طرح(افزایش نرخ بنزین) را به وزیر کشور و شورای امنیت واگذار کردم. مصوبه سران قوا را به آن‌ها دادم و گفتم بروید با صداوسیما تبلیغات را انجام بدهید و هر‌وقت را مناسب دیدید، طرح را اجرا کنید. اصلاً آن شبی که طرح اجرا شد، من نمی‌دانستم می‌خواهد اجرا شود.


من هم مثل شما، صبح جمعه(24‌آبان‌98) دیدم قیمت‌ها تغییر کرده است چون من به شورای امنیت سپرده و گفته بودم به من هم نگویید.


اظهارات اخیر ذوالفقاری به عینه نشان می‌دهد که ادعای رییس‌جمهوری چندان قریب به واقعیت نیست. جدای از عجیب بودن بی‌اطلاعی شخص دوم نظام(طبق قانون اساسی) از زمان اجرایی شدن طرح ملی سهمیه‌بندی بنزین، فرافکنی او نسبت به مسوولیت گفت‌وگوی توجیهی مستقیم با مردم درباره مزایا و چالش‌های این طرح، خود جای تأمل بیشتری دارد.


در حالی که کارشناسان معتقدند حسن روحانی می‌توانست از چند هفته پیش از اجرایی شدن طرح بنزین، در گفت‌وگو با مردم برای آن‌ها زمینه ذهنی ایجاد کند، اما او نه تنها این‌کار را نکرد بلکه مسوولیت را نیز به عهده نهادی دیگر یعنی صداوسیما نهاد.


اقناع‌سازی مردم، دو روز پس از اجرایی شدن طرح بنزین نکته خارق‌العاده دیگر، ناظر بر سخنان رییس دفتر رییس‌جمهوری در آن ایام بود.


محمود واعظی دو هفته پس از اجرایی شدن طرح بنزین در گفت‌وگویی با مهر، درباره چرایی سخن نگفتن رییس‌جمهوری پیرامون این طرح با مردم، در اظهار نظری عجیب و در نوع خود جالب و مطایبه‌آلود، گفت: «رییس‌جمهوری روز یکشنبه(26‌آبان) در جلسه هیات دولت، نیم ساعت با مردم فقط هم راجع به همین موضوع (افزایش قیمت بنزین) صحبت کرده است. ما فکر کردیم این صحبت‌ها کافی باشد.»


واعظی در حالی از گفت‌وگوی نیم ساعته روحانی با مردم سخن گفت که طرح مزبور، دو روز پیش از آن، یعنی در تاریخ 24‌آبان اجرایی شده بود که قاعدتاً انتظار می‌رفت، این سخنان توجیهی، چند هفته پیش‌تر از روز جمعه، انجام شود.


از سوی دیگر دفاع واعظی از کافی بودن سخنرانی نیم ساعته رییس‌جمهوری(آن هم در روز 26‌آبان)، در نوع خود، گفته‌های شخص حسن روحانی در تفویض مسوولیت تبلیغات به صداوسیما درباره اجرای طرح سهمیه‌بندی را زیر سؤال می‌برد.


دولت ضدونقیض
سابقه این اظهارات ضد و نقیض و بدون پشتوانه در دولت حسن روحانی، بسیار است. این نشان می‌دهد که دولت در رصد واقعیات جامعه تا چه حد، ضعف دارد و سوای این، شاید در مدل اندیشه‌ای اعتدال‌گرایی، این رصد اساساً جایی نداشته باشد. یکپارچه نبودن سیاست‌ها در دولت تدبیر و رقابت‌های گروهی در پاستور، موجب شد تا خسران و خسارت بزرگی در مقطع آبان‌98 بر نظام و بر مردم تحمیل شود.


جدای از این، دولت با ابراز اظهارات خلاف واقع، به جای پاسخگویی به ساحت ملت، از در فرافکنی وارد شد و نتوانست افکار عمومی را در آن مقطع قانع کند. به‌طور قطع دولت می‌توانست با رعایت اصل افزایش تدریجی قیمت بنزین، از واردشدن شوک به جامعه جلوگیری کند اما از همان ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، با انتقاد از طرح‌های دولت‌های نهم و دهم، همه آن‌ها را نیمه‌تمام باقی گذاشت و جالب آنکه سرآخر، همان‌ها را ادامه داد.


نیمه تمام باقی گذاشتن طرح ملی «مسکن مهر» و مزخرف خواندن آن توسط عباس آخوندی و سپس در پیش گرفتن آن، ذیل عنوان تغییر یافته «مسکن ملی»، تناقضی دیگر از میان صدها تناقض موجود در دولت تدبیر بود که باعث تحمیل هزینه به خانوارهای کمتر برخوردار شد.


 


منبع: روزنامه صبح نو


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته