کدام مجالس عزاداری برای تربیت دینی کودکان مناسب است؟/ لزوم توجه مداحان و سخنرانان به سن مخاطبانشان
به گزارش خبرنگار حوزه خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، فرآیند تعلیم و تربیت از موضوعاتی است که همواره دغدغه خانوادهها بوده است و با وجودیکه پیشرفتهای فراوانی در حوزه علوم تربیتی اتفاق افتاده والدین همچنان از یک الگوی مشخص بهمنظور تربیت فرزندانشان برخوردار نیستند.
نکته قابل توجه در مسائل تربیتی در کشور ما بهعنوان یک جامعه اسلامی توجه به امور تربیتی بهگونهای است که بتوان فرزندان را با سیره اهل بیت آشنا کرده و آن را بهعنوان الگویی برای زندگیشان معرفی کرد.
در همین خصوص در گفتگویی تفصیلی با مصطفی سلیمانی روانشناس اجتماعی به بررسی این موضوع و همچنین نحوه معرفی عزاداری به کودکان بهویژه در ماه محرم پرداخته خواهد شد.
آنا: چرا در برخی موارد والدین در انتقال مفاهیمی و رفتارهایی که از نگاهشان پسندیده است به فرزندانشان موفق نیستند؟
سلیمانی: والدین به طور مستقیم یا غیر مستقیم در پی اخلاقی بار آوردن کودکان خود هستند. آنها با تمسک به ابزارها و دستاویزهای گوناگون، پیوسته میخواهند تغییراتی را که گمان میکنند دوست دارند در فرزندانشان ایجاد کنند اما این کودکان، بزرگسالانی با ابعاد کوچکتر نیستند. تفکر کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار متفاوت است. آنها توانایی استدلالی قدرتمندی ندارند و از این رو، نمیتوانند دنیا را آنچنان که بزرگسالان درک میکنند بفهمند. بنابراین، این بزرگسالان هستند که باید خودشان را به دنیای کودکان نزدیک کنند.
کودک برای درک دنیای اطراف خودش، پدیدهها را به هم تعمیم میدهد و تشبیه میکند یعنی برای تفسیر پدیدههای جدید از منطقی که برای تفسیرِ وقایع پیشین استفاده کرده بود استفاده میکند به عنوان مثال با اینکه میداند خورشید نمیتواند مثل انسانها بخوابد و بیدار شود اما طلوع خورشید را به بیداری خورشید در صبح تعبیر میکند.
این ویژگی کودکان، میتواند برای والدینی که نمیتوانند خودشان را جای فرزندشان بگذارند دردسرآفرین باشد. در حقیقت، بسیاری از مشکلات ارتباطی والدین و فرزندان و قطع ارتباطات صمیمانه میان آنها به این خاطر اتفاق میافتد که درک کودک برای والدینش سخت به نظر میرسد.
با این اوصاف، والدینی که به تربیتِ سالم و اخلاقی کودکشان فکر میکنند باید منطقها و دیدگاههای جدید را با توجه به شرایط و با در نظر گرفتن سطح توانایی و درک کودک به او آموزش دهند.
آنا: چرا بعضاً خانوادههای مذهبی نمیتوانند با همراه کردن کودکانشان در مجالس عزاداری محرم، آنها را جذب کنند؟
سلیمانی: با نزدیک شدنِ ایام مذهبی خاص مثل ماههای رمضان و محرم، بسیاری از خانوادههای معتقد و بعضاً پایبند به مذهب، تصمیم میگیرند که تربیت فرزندشان را از مجرای امور و مراسمات دینی پیگیری کنند به این امید که بتوانند از طریق انتقال مفاهیمِ ارزشیِ موجود در این ایام و رویدادهای خاص، فرزندشان را سالم و اخلاقمدار بار بیاورند.
به عنوان نمونه بسیاری از این والدین اعتقاد دارند که واقعه بزرگی مثل کربلا آنقدر حرف برای گفتن دارد که شناساندن آن به کودکان میتواند یک کلاس درس بزرگ برای آنها محسوب شود، از این رو، با فرا رسیدن ایام محرم، این دغدغه را پیدا میکنند که کودکانشان را در مجالس عزاداری شرکت بدهند؛ طعم چای روضه را به آنها بچشانند و به طور خلاصه، آنها را از این مجالس و مراسم بهرهمند کنند اما واقعیت این است که بسیاری از خانوادهها عملاً نمیتوانند در این امر موفق شوند.
بسیاری از کودکان، اثرِ تربیتی مناسب را از اینگونه مجالس نمیگیرند و برعکس، حتی بعضاً با موقعیتهایی نیز مواجه میشوند که آنها را بهطور کلی از مجالس عزاداری دلزده و فراری میکند که در موارد مورد سؤال درباره آن توضیح خواهم داد.
آنا: آیا این باور درست است که فقدان زمینهسازی برای کودکان در محیط خانه یکی از دلایل احتمالی دلزدگی کودکان از مجالس عزاداری میشود؟
سلیمانی: بله، یکی از مواردیکه باعث فراری شدن کودکان از مجالس روضه میشود بحث گریه کردن در این نوع مراسمها است و اینکه کودکان با چنین وضعیتی مواجه نشدهاند.
کودکان، والدینشان را ابرقهرمانان زندگیشان میدانند. آنها گریه را نوعی ضعف تلقی میکنند و به این خاطر، با دیدنِ گریه پدر و مادرشان، آنها را ضعیف قلمداد میکنند. بدیهی است که ضعیف به نظر رسیدنِ کسی که زمانی ابرقهرمان بوده میتواند به شدت در کودک احساس ناامنی و اضطراب را به وجود بیاورد.
به این خاطر، بسیاری از والدین، برای حفظ امنیت و سلامت روانی فرزندانشان، تا جای ممکن آنها را از اتفاقاتِ غمانگیز و حزنآور دور نگه میدارند و عموماً هم گریه و اندوه خودشان را از کودکانشان مخفی میکنند.
حالا پرسش اینجاست که آیا عقلاً گریه والدین باید پشتِ درهای بسته باشد؟
واقعیت این است که کودکانی که هیچوقت گریه پدر و مادرشان را ندیدهاند از نظر هوش عاطفی دچار کمبود هستند. والدین باید به فرزندانشان نشان بدهند که «گریه نشانه ناراحتی است»، دلیل دارد و یک پروسه کوتاهمدت است و تمام میشود.
اگر کودکان با گریه پدر و مادر ناآشنا باشند، مجلس عزای امام حسین(ع) میتواند موجب دلزدگی آنها از محرم و امام حسین(ع) شود؛ اما آشنایی با فضای گریه والدین، میتواند آنها را نسبت به کشف علت گریه ترغیب کند.
پیوند واقعی کودک با امام حسین(ع) نیز عملاً در فضای عاطفی است که اتفاق میافتد. اما از آنجایی که کودک نمیتواند در حد فهم یک بزرگسال به کمالات شخصیتی مثل امام حسین(ع) واقف شود تفاوتی میان گریه بر امام حسین(ع) با گریههای دیگر نمیبیند. علت اجتناب از شیون و بیتابی در حضور کودک نیز همین است.
آنا: آیا تاریکی فضای عزاداریها در فراری شدن کودکان از مجالس عزاداری مؤثر است؟
سلیمانی: کودکان در مرحله رشدِ تصوراتِ تخیلی هستند. آنها به دلیل ذهنِ فعال و خلاقی که دارند از هر چیزی در تاریکی برای خودشان یک هیولا خلق میکنند و سپس از آن هیولا میترسند.
ترس از تاریکی غالباً به این دلیل اتفاق میافتد که کودک در آن موقعیت، احساس ناامنی و اضطراب میکند چون گمان میکند که قرار است توسط آن موجودِ خیالی آسیب ببیند.
تاریکیِ مجالس عزاداری أبیعبدالله خوشایند کودکان نیست و تصویر نامناسبی از این مجالس را در ذهن آنها به وجود میآورد به این خاطر، والدین نباید کودکانشان را به مدتِ طولانی در تاریکی نگه دارند.
حفظ تماس فیزیکی، مثل در آغوش گرفتن کودکان یا گرفتن دست آنها در زمان خاموش بودن لامپها نیز میتواند در بازگرداندن آرامش به آنها کمک کند.
آنا: معمولاْ کودکان بازیگوش هستند و مدت زمان زیادی نمیتوان آنها را در یک جا بهویژه مراسمهای مذهبی نگهداشت. در این خصوص باید کرد؟
سلیمانی: کودکان عموماً پر جنب و جوش هستند، توان جسمی و روحی کمی دارند و در نتیجه، حوصلهشان محدود است.
به سختی میتوان یک کودک را برای زمانی بیشتر از چند دقیقه در یکجا ثابت نگه داشت. بیتوجهی به میزان حوصله و صبر کودک او را عصبی، خسته و دلزده میکند بنابراین والدین باید برای توجه به حال و اوضاع کودک، زمان حضور در مجالس عزاداری را تا جای ممکن مختصر و کوتاه کنند.
در خصوص بازیگوشی کودکان هم باید گفت که شیوه برخورد والدین قبل، حین و بعد از عزاداری میتواند تعیینکننده نگرش فرزندان به این موضوع باشد. برخوردهای خشن، تحقیرآمیز و تحکمآمیزِ والدین با فرزندان در این مجالس، آنها را از این جلسات دلزده و بیزار میکند.
کودکان نمیتوانند مانند بزرگسالان مبادی آداب باشند. ما نمیتوانیم از کودکان انتظار داشته باشیم که مثل بزرگترها شرایط عزاداری را درک کنند و یک گوشه بنشینند و سوگواری کنند.
کودک باید کودکی کند. شیطنت و بازیگوشی، ذات کودکان است و به این خاطر، والدین باید همیشه اسبابِ بازی و سرگرمی را برای آنها فراهم کنند.
محرومیتِ کودک از چیزهایی که دوست دارد و نسبت به آنها احساس نیاز میکند میتواند خاطره بدی از مراسمهای عزاداری در ذهن او ایجاد کند. والدین میتوانند با همراه داشتنِ مدادرنگی، قلم و کاغذ و خوراکیهای موردِ علاقه کودک در مجالس عزاداریِ امام حسین، برای او خاطراتِ خوشایندی خلق کنند.
در بسیاری از مراسمهای عزاداری دیده میشود که مداحان و عزاداران مدام به کودکان برای رعایت سکوت، یکجا نشستن و آرام بودن تذکر میدهند. از آنها میخواهند که نظم مجلس را به هم نزنند و در حقیقت، آنها را به انجام رفتاری خلاف میلشان مجبور میکنند.
مجلس عزای هوشمندانه مجلسی است که در حاشیه آن فضایی نیز برای تجمع کودکان همسن و سال فراهم شده باشد. کودکان باید بتوانند در عین حال که صدای سخنران و آوای روضه را میشنوند به بازی آزادانه هم مشغول باشند.
آنا: علاوه بر مواردیکه مطرح شد بهنظر میرسد محتوای برخی روضهها خود میتواند کودکان را در آینده از مجالس عزاداری مذهبی فراری دهد. نظر شما در اینباره چیست؟
سلیمانی: خیالپردازی و تصویرسازی، بخشی از فرآیند رشدی کودکان است. کودکان با قوه تخیلشان میتوانند مهارتهای بسیاری را یاد بگیرند. تقویت تفکر غیرانتزاعی و افزایش مهارتهای زبانی و ارتباطی از جمله فواید و دستاوردهای تصویرهای تخیلی است. با این همه، قوه تخیل میتواند در برخی موارد ضررهایی را نیز برای کودک به دنبال داشته باشد.
در برخی از مجالس و هیئات عزاداری، روضهخوانان بدون اینکه سن و حالِ مخاطبینِ خودشان را در نظر داشته باشند به توصیف صحنههای مُثله شدنِ امام حسین(ع) و یارانش میپردازند.
تشریح جزء به جزءِ بریده شدن سر و دست در این مجالس میتواند حال روحی کودکانی را که با دقت به توصیف این وقایع دردناک گوش میدهند به هم بریزد و باعث ترس آنها شود. کودکان با قوه تخیلی که دارند به این توصیفات شاخ و برگ میدهند و تصاویر آزاردهندهای برای خودشان خلق میکنند.
اما به هر حال از آنجایی که برخی از روضهخوانان، در مجالس آزاد و عمومی به توضیح مکشوف این وقایع میپردازند و ماجرای کشته شدنِ امام حسین(ع) و فرزندانشان را مو به مو و با جزئیات تشریح میکنند این وظیفه والدین است که پیش از شرکت در مجلس، از کیفیت آن اطلاع حاصل کنند.
اگر قرار بر این است که کودک با شرکت در مجلس عزای امام حسین، تأثیر مثبت بگیرد باید از هر مجلسی که در آن صحنههای باز و خشن روایت میشوند دوری کند.
در چنین شرایطی که آشنا کردن و آشتی دادن کودک با مراسم عزاداری امام حسین اهمیت دارد ترجیحِ والدین در انتخابِ مجالس و هیئتها، باید انتخابِ کودک باشد.
گاهی کودک دوست دارد در مجالسی شرکت کند که همسالانش در آن شرکت میکنند. در چنین مواردی بهتر است که والدین نظر کودک را به نظر خودشان ترجیح دهند.
آنا: چگونه میتوان علاوه بر حضور در مراسم و مجالس روضه کودکان را با مفاهیم و آثار تربیتی محرم آشنا کرد؟
سلیمانی: کودکان باید بتوانند پاسخ سؤالات خودشان را راجع به حادثه کربلا، از والدینشان دریافت کنند. اینکه دارند کجا میروند؟ چرا میروند و چرا در این مراسم عزا شرکت میکنند میتواند آنها را به شدت نسبت به نکات تربیتی این واقعه حساس و ترغیب کند.
کودکان به دلیل اینکه پاکی فطری خود را از دست ندادهاند میتوانند به سرعت با ابعاد مختلف و شخصیتهای متفاوت حادثه کربلا ارتباط درونی برقرار کنند. اینکه نباید با کسی بد کرد، نباید به کسی ظلم کرد و موجب آزار کسی شد، میتواند تا سالها به عنوان یک ذهنیتِ ثابت در شخصیت کودکان باقی بماند و آنها را نسبت به بسیاری از خطاها مصون کند.
همینکه کودکان بتوانند توصیفِ برخی از مهربانیهای امام حسین(ع) را با زبانِ ساده و کودکانه بشنوند، برای آشنایی و پیوند آنها با این مکتب کافی است. این آشنایی ساده اما سالم، میتواند زمینه را برای معرفت عمیقِ کودکان در سالهای آتی فراهم کند.
از آنجایی که کودکان نمیتوانند استدلالهای پیچیده و مفاهیم انتزاعی را تصور و تخیل کنند، آموزش فلسفه عظیم قیام عاشورا باید متناسب با فهم آنها صورت بگیرد. کودکان زبان محبت را میفهمند و میتوانند از خودگذشتگی، توجه، مهربانی و دوستی را درک کنند؛ از این رو، بیان صحنههایی از محبت امام حسین(ع) نسبت به خواهرش، حضرت زینب(س) و یا توضیح داستانهایی که محبت امام حسین(ع) را به فرزندان و یارانشان توصیف میکند میتواند تا سالهای نوجوانی هم تأثیر خودش را بر رفتار کودک بگذارد.
البته توجه به یک نکته در جذب کودکان به سیره اهل بیت بیش از پیش میتواند مؤثر باشد و آن اینکه کودکان همواره سعی میکنند آنچه را که میشنوند و میبینند ابتدا در والدین خودشان بیابند پس اگر کودکان میان آنچه که از والدین میبینند با آنچه که از داستانهای محرم و در توصیف اخلاق امام حسین(ع) و یارانش میشنوند ارتباطی نبینند، به احتمال زیاد نسبت به توصیههای اخلاقی بیاعتنا خواهند شد.
انتهای پیام/4105
انتهای پیام/