دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک بام و دو هوای روحانی در برابر کرونا؛

آقای رئیس جمهور؛ 2 ماه از وعده‌تان گذشت، جریمه نزدن ماسک چند؟/ سختگیری‌ها فقط برای هیئت‌ها بود!

حدود 2 ماه از وعده رئیس جمهور مبنی بر جریمه افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند می‌گذرد اما نه تنها حتی یک‌نفر هم جریمه نشد! بلکه مدل و شیوه سختگیری این ستاد مسیر دیگری به خود گرفته است.
کد خبر : 511382
5421844.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه پزشکی و بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، وقتی در روز نهم تیرماه بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از کرونا تا آن زمان ثبت شد، همه منتظر بودند تا اقدام جدی‌تری برای کنترل شیوع این ویروس مرگبار در کشور انجام شود؛ انتظاری که البته مثل خیلی از انتظارات دیگر مورد توجه قرار نگرفت.


در همان زمان مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا در گفتگو با رسانه‌ها در مورد اینکه در چنین شرایط قرمز کرونایی آیا لازم نیست که دوباره کشور به قرنطینه سطح 3 بازگردد؟ چنین گفت: ورود افراد از 15 تیرماه در مجامع عمومی بدون ماسک اکیداً ممنوع است و احتمالاً برای افراد بدون ماسک از روز 15 تیرماه جریمه صادر خواهد شد.


این عضو ستاد مقابله با کرونا در ادامه با اشاره به دستوری که برای تمامی استان‌ها صادر شده است، بیان کرد: هر استانی با توجه به وضعیت زرد، سفید و قرمز کرونایی منطقه خود، باید قوانین بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کند. به طور مثال استان مازندران تجربه کرده است که مسافران موجب افزایش آمار کرونا و گستردگی آن در استان می‌شوند؛ بنابراین مسئولان این استان می‌توانند تعیین کنند که به جز پلاک خودروی خاص مازندران، اجازه ورود دیگر خودروها به این استان را ندارند. تعیین این مقررات کاملا به حق و صحیح است.


مردانی با بیان اینکه هر استانی طبق شرایط استانی خود مقررات مبارزه با کرونا را تعیین و اجرا کند، ادامه داد: امیدواریم مردم در این مقطع زمانی که دوباره شرایط بسیاری از نقاط کشور به وضعیت قرمز کرونایی برگشته است، همکاری لازم را انجام دهند زیرا اگر همکاری مردم نباشد، ستاد ملی مقابله با کرونا مجبور است کشور را به وضعیت عید و قرنطینه سطح 3 بازگرداند.


ماسک اجباری می‌‌توانست مانع کرونا شود


عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا در خصوص اینکه آیا تنها با ماسک زدن مردم می‌توان کرونا را در کشور کنترل کرد یا خیر؟ چنین توضیح داد: بله! به طور مثال در جمهوری چک با شیوع کرونا همه مردم استفاده از ماسک را جدی گرفته و هیچ فردی بدون ماسک در خیابان و خارج از خانه دیده نشد؛ همین روش باعث کنترل کامل کرونا در آن کشور و مهار آن شد؛ همچنین کشور دیگری مثل ایتالیا، ماسک زدن را اجباری نکرد و مردم آن کشور نیز چندان استفاده از ماسک را جدی نگرفتند و در نهایت شاهد بحران کرونا در ایتالیا بودیم. با ماسک می‌توان کرونا را کاملا کنترل کرد.


الزام به ماسک زدن بدون ضمانت اجرایی!


رئیس جمهور هم البته از اجباری شدن استفاده از ماسک سخن به میان آورد و در 8 تیر ماه  با تأکید بر اینکه استفاده از ماسک در محل‌هایی که تجمع وجود دارد، الزامی است، گفت: ما باید تدابیر لازم را اتخاذ کنیم تا از پانزدهم تیرماه استفاده از ماسک الزامی شود و این مدت تا آخر تیرماه خواهد بود و در صورتی که لازم باشد، این مدت تمدید خواهد شد؛ روحانی پا را فراتر هم گذاشت و حتی اعلام کرد باید برای ماسک نزدن جریمه هم مشخص شود. 


به دنبال این سخنان رئیس جمهور، رئیس سازمان نظام پزشکی هم از موافقت این سازمان با  اقدام دولت برای جریمه افرادی که ماسک نمی‌زنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند خبر داد.


علیرضا دلاوری، معاون بهداشت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران هم گفت: اگر مجبور شویم، افراد بدون ماسک را در جامعه جریمه می‌کنیم.


همچنین علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران از پیشنهاد جریمه نقدی برای افرادی که در طول دوران شیوع کرونا به سفرهای غیرضروری می‌روند صحبت کرد و افزود: پیشنهاد شده که اگر فردی در حین مسافرت غیرضروری و به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها به کرونا مبتلا شد، هزینه درمان را پرداخت کند و پیشنهاد شده تا برای اصناف و افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، جریمه‌های نقدی تعیین شود واین مسئله افرادی که در سطح شهر از پوشش ماسک استفاده نمی‌کنند را نیز در بر می‌گیرد.


انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز تاکید کرد: با هماهنگی کمیته حقوقی ستاد مبارزه با کرونا تصمیماتی اتخاذ خواهد شد تا محرومیت از برخی خدمات عمومی به عنوان ضمانت اجرایی الزام استفاده از لوازم ماسک و حفاظت فردی اجرایی شود.


اکنون حدود 2 ماه از وعده جریمه کردن افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، می‌گذرد و هنوز هیچ خبری که نشان دهد اقدام عملی سختگیرانه‌ای در مورد دریافت جریمه صورت گرفته باشد منتشر نشده است.


یک بام و دو هوای رئیس جمهور در برابر کرونا/ هیئت‌ها ملزم به رعایت پروتکل‌ها هستند؛ سفر به شمال آزاد است


ستاد مقابله با کرونا، البته نشان داد سیاست یک بام و دو هوا را در مورد مردم هم در پیش گرفته است. با نزدیک شدن ایام محرم و راه‌اندازی هیئات مذهبی، پروتکل‌های سختگیرانه‌ای برای برگزاری مراسم مذهبی عزاداری وضع و ابلاغ شد. حتی دو روز مانده به محرم و در حالی  که بسیاری از این هیئات برابر دستورالعمل ابلاغی فضای مساجد و تکایا را برای شروع برنامه‌ها تدارک دیده بودند به ناگهان برگزاری مراسم در فضای بسته ممنوع اعلام شد ولی با اقدام سریع و شایان توجه بسیاری از هیئات مذهبی کشور و به اذعان مسئولان ستاد مقابله با کرونا بیش از 95 درصد هیئت‌ها تمام قوانین بهداشتی را رعایت کرده و به تعبیر مقام معظم رهبری « محرم ماندگاری را در تاریخ » رقم زدند.


در همین زمان شاهد آن بودیم که ستاد مقابله با کرونا در برابر سفرهای تفریحی مردم کمترین واکنش جدی‌ای را نشان نداده و حتی برای جلوگیری از در راه ماندن مردم جاده‌های شمال را یک‌طرفه کرد! این نوع برخورد رئیس جمهور با موضوع رعایت پروتکل‌ها شائبه ناتوانی ستاد مقابله با کرونا در اتخاذ تصمیم‌های مناسب و به موقع را تقویت کرده است.


از همان ابتدا هم مشخص بود رئیس جمهوری که غالبا به گفتاردرمانی مشکلات کشور عادت کرده است نمی‌تواند تصمیمات مؤثری در مورد مقابله با کرونا بگیرد و ادامه‌دار شدن روند سهل‌گیرانه در برابر شیوع کووید-19 شرایط دشواری را برای کشور در ماه‌های پیش رو ترسیم می‌کند.


ستاد مقابله با کرونا و در راس آن رئیس دولت، با اینکه بر اقدامات سخت‌گیرانه از جمله جریمه کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند سخن گفت، نه تنها این ادعا را در حد حرف زدن باقی گذاشت حتی مانع بالا رفتن حجم سفرهای غیرضروری در تعطیلات هم نشد.


متأسفانه باید پیش‌بینی کرد با فرسایشی که در کادر درمانی کشور روی داده و با این نحوه تصمیم‌گیری ستاد مقابله با کرونا اگر این روند ادامه یابد، پاییز و زمستان وحشتناکی پیش روی کشور خواهد بود.


انتهای پیام/4145/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته