دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1399 - 16:09
در نشست هم‌اندیشی بوشهر مطرح شد؛

4 چالش کرونایی از نگاه حجت‌الاسلام خسروپناه

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی 4 چالش کرونایی در جامعه را تشریح و پیشنهاد کرد که استادان دانشگاه حرکتی علمی در راستای حل چالش‌های موجود و مبتلابه جامعه انجام دهند تا گام جدیدی در این راه برداشته شود.
کد خبر : 510575
BS0K9635.JPG

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در نشست هم‌اندیشی چالش‌های کرونایی به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسامی استان بوشهر، دیدگاه‌های مختلف امروزی درباره ویروس کرونا را برشمرد و عنوان کرد: این ویروس از عذاب‌های الهی است و خداوند به‌دلیل خطا و رفتار انسان‌ها فرستاده است و از نظر ایشان، این دیدگاه تبیین فلسفی کلامی ندارد.


وی ادامه داد: ویروس کرونا ساخته بشر است؛ اما نه اینکه با تصمیم و اراده بشر ساخته شده باشد؛ بلکه زاییده تصرفات بشر در طول تاریخ است و از نظر او قابل قبول و دفاع است. بشر وقتی علم را به‌دلیل قدرت خواست، فقط به‌دنبال شناخت طبیعت نبود و علم را برای تصرف طبیعت می‌خواست.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این تصرف بیشتر و بیشتر شد تا تصرف تبدیل به تعرض به طبیعت و تعرض به طبیعت تبدیل به تجاوز به طبیعت شد و از آنجایی که طبیعت دارای شعور است، وقتی به آن تجاوز می‌کنند، طبیعت هم به متجاوز تجاوز خواهد کرد، این قانون طبیعت و سنت الهی است.


خسروپناه چالش‌های کرونایی را به چند دسته تقسیم و تشریح کرد: چالش دین‌شناسانه که چالش جدیدی نیست و قبل از ارسطو هم مطرح بود و فلاسفه عصر جدید هم به آن پرداخته و پاسخ‌های قانع‌کننده در این راستا داده‌اند.


وی چالش علم‌شناسانه را دومین چالش کرونا دانست و گفت: چالش علم‌شناسانه خیلی چالش جدی‌ای نیست و ریشه آن از قدیم هم بوده است. چالش سوم، چالش روانی بوده که اگر روح لطمه ببیند، جسم نیز آسیب می‌بیند و این به طریق علمی ثابت شده است و حیات ما اینگونه مختل خواهد شد.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، چالش دیندارانه را چهارمین چالش کرونایی عنوان کرد و پیشنهاد داد که استادان به‌صورت مجازی یا حضوری با رعایت دستورالعمل‌ها، حرکتی علمی در راستای حل چالش‌های موجود و مبتلابه جامعه انجام دهند تا گام جدیدی در این راه برداشته شود.


این نشست در سالن شهید علیمحمدی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و با حضور 20 نفر از اعضای هیئت علمی، معاونان، مدیران دانشگاهی به‌صورت مجازی برگزار شد.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته