دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1399 - 13:13
سخنگوی قوه قضائیه:

منتظر اعلام نظر دیوان عالی در پرونده «زم» هستیم/ رأی دادگاه اکبر طبری در حال انشاء است/ قوه قضائیه به دنبال انسداد فضای مجازی نیست

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به پرونده روح الله زم افزود: پرونده «زم» به دیوان عالی ارسال شده و منتظر اعلام نظر آنها هستیم؛ امیدواریم دیوان در آینده نه چندان دور نظر خود را بگوید.
کد خبر : 510502
BS0K4819.JPG

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، غلامحسین اسماعیلی پیش از ظهر امروز در سی و دومین نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم گفت: برگزاری مجالس و محافل عزای حضرت سیدالشهدا به تبلوری ستودنی از عقلانیت و شعور جامعه مذهبی ما مبدل شد.


وی افزود: مردم کوچه‌ها را سیاهپوش کردند اما نزد جوامع بشری روسفید شدند، روسیاهی برای مدعیان بی هویت و دشمنان فرهنگ و دین و دیانت جامعه باقی ماند.


سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با اشاره به پرونده روح الله زم افزود: پرونده «زم» به دیوان عالی ارسال شده و منتظر اعلام نظر آنها هستیم؛ امیدواریم دیوان در آینده نه چندان دور نظر خود را بگوید.


اسماعیلی به پرونده اکبر طبری هم اشاره کرد و گفت: دادگاه در حال انشا رای «طبری» هست چه بسا امروز هم رای صادر شده باشد و تا الان تصمیم دادگاه به ما اعلام نشده است.


وی در خصوص همکاری قوه قضائیه با دولت هم اظهار کرد: دولت در سال آخر برای خدمت رسانی به مردم قرار دارد اگرچه شرایط اقتصادی و شیوع ویروس کرونا سخت است ولی همه باید کمک کنند تا دولت در سال و فرصت آخر خود گام‌های موثری جهت تحقق برنامه‌های اجرایی کشور بردارد.


سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: ما مکرر اعلام کردیم برای گره گشایی از کار مردم حتی در بخش‌هایی که مسئولیت مستقیم با دولت است با دولت همکاری می‌کنیم؛ قوه قضائیه از تعطیلی بیش از هزار واحد صنعتی و تولیدی جلوگیری کرده است و منابع ملی و اراضی دولتی را از ید سودجویان خارج کرده و به دولت برگرداند.


اسماعیلی افزود: اقدامات قوه قضائیه در وصول مطالبات و معوقات کلان بانکی کمک شایسته ای برای سیستم بانکی کشور بود؛ البته برای وصول مالیات بدهکاران عمده مالیاتی نیز به دولت یاری رساندیم و این مساعدتی برای بهبود اداره کشور برای دولتمردان بود ضمن اینکه تاکنون با پیگیری‌های قوه قضائیه  2.9 میلیارد یورو به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است.


محکومیت 7 متهم و شرکتی که مبادرت به قاچاق عمده ارز کرده بودند


سخنگوی قوه قضائیه به محکومیت 7 متهم و یک شرکتی که اقدام به قاچاق ارز کرده بودند اشاره و تصریح کرد: «مرتضی روحی نژاد» به تحمل 8 سال حبس، «امین روحی نژاد» به تحمل 7 سال حبس، «ایمان روحی نژاد» به تحمل 10 سال حبس، «جواد فرخنده مقام» به تحمل 10 سال حبس، «یاسر صابونی» به تحمل 10 سال حبس، «علیرضا برخوردار کاشانی» به تحمل 10 سال حبس، «حسین عطار جان نثاری» به تحمل 10 سال حبس و شرکت تجاری «امین تجارت خزر» به نمایندگی «جعفرآذر طوس» به انحلال شرکت محکوم شدند؛ این متهمان نسبت به استرداد ارزهای دریافتی یا پرداخت مابه التفاوت نرخ ریالی ارزها برابر نرخ روز اجرای حکم مکلف شدند.


قوه قضائیه هیچ شهری را به عنوان تبعیدگاه نمی‌شناسد


وی در توضیح انتشار خبر شهرهای محل تبعید گفت: آنچه در رسانه‌ها در مورد محل تبعید محکومان مطرح شده بود خبر کاملا مجعول و غیر واقعی بود؛ از اقدامات ما در اصلاح قانون مجازات اسلامی این است که قوه قضائیه دیگر هیچ شهری را به عنوان تبعیدگاه نمی‌شناسد.


سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه شاهد رهاشدگی در حوزه فضای مجازی هستیم، افزود: سیاست‌ها و رهنمودها برای ساماندهی و مدیریت فضای مجازی انجام نمی‌شود. البته برخی‌ها می‌گویند قوه قضائیه دنبال انسداد فضای مجازی است که اصلا صحت ندارد بلکه ما می‌گوییم فضای مجازی باید ساماندهی و مدیریت شود آن هم از داخل کشور نه خارج از کشور.


اسماعیلی ادامه داد: قوه قضائیه مجدانه پیگیر و مطالبه گر ماموریت‌ها و وظایف در حوزه فضای مجازی است و چنانچه به نتیجه برسیم که تعلل و تاخیرها توام با سوء نیت است و مستوجب ترک فعل است ابایی از انجام وظایف قانونی نخواهیم داشت.


وی در ارتباط با پرونده ویلموتس هم گفت: در مورد پرونده ویلموتس پیش گام بودیم و اولین گزارش را سازمان بازرسی اعلام کرد؛ اقدام ما نباید به نفع دیگران مصادره شود.


اسماعیلی گفت: در دادسرای تهران پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده و در حال رسیدگی است؛ این پرونده در مراحل اولیه بوده و نتایج آن بعد از طی فرآیند رسیدگی به اطلاع مردم خواهد رسید.


سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به مرخصی زندانیان در ایام کرونایی هم گفت: سلامت زندانیان و بلکه رعایت همه حقوق زندانیان جزو اولویت‌های ماست زیرا ما در حوزه زندانیان در دنیا حرف برای گفتن داریم و مطمئن هستیم که در همه کشورهای دنیا درصدی از اقدامات زندانبانی ایران هم انجام نمی‌شود.


اسماعیلی ادامه داد: هیچ یک از کشورهای دنیا در دوره کرونا خدماتی که در زندان های ایران به زندانیان ارائه شده ارائه نداده‌اند؛ در موج دوم هم مانند موج اول مرخصی‌های ویژه دادیم؛ از 18 تیر ماه تا امروز حدود 87 هزار زندانی به مرخصی رفته‌‌اند و عده ای زندانی علاوه بر این زندانی ها مرخصی پایان حبس گرفتند؛ در کل در موج دوم بالغ بر 95 هزار زندانی از مرخصی استفاده کردند.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته