بیتوجهی سازمان تاکسیرانی به سلامت تاکسیداران/ آسیبپذیری رانندگان در برابر کرونا بیش از مسافران است
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، شیوع کرونا در کلانشهرها بهویژه تهران روال روزمره زندگی و کسب و کار را تغییر داده و شهروندان را وادار کرده تا برای انجام امور معمول خود وسواس بیشتری به خرج داده و تا حد امکان از محل سکونت خود خارج نشوند.
البته علیرغم این حساسیتها انجام برخی امور همچون رفتن به سر کار، امری اجتنابناپذیر است که این موضوع تردد شهروندان را در سطح شهر سبب شد.
با توجه به اینکه یکی از مهمترین راههای پیشگیری از کرونا جلوگیری از ازدحام و شلوغی در مکانهای عمومی بهویژه سیستم حمل و نقل عمومی بود از ابتدای اعلام رسمی خبر شیوع کرونا تمهیدات ویژهای برای نیل به این هدف اندیشیده شد که لغو موقت طرح ترافیک، فاصلهگذاری اجتماعی و الزام استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی از آن جمله بود.
تعطیلی مدارس و دانشگاهها، تعطیلی و دورکاری موقت ادارات و سازمانها هر کدام به نوعی در این بازه زمانی از اسفندماه سال گذشته تاکنون آزمایش شد و در مقاطعی نیز مؤثر بود اما از آنجاییکه تداوم کرونا به دلیل نامشخص بودن زمان کشف واکسن آن امری بدیهی بود طرحهای اشاره شده چندان در درازمدت نتوانست مشکل شلوغی در سیستم حمل و نقل عمومی را حل کند.
از سوی دیگر نبود امکانات در سیستم حمل و نقل عمومی و ناتوانی مدیریت شهری در تأمین واگن مترو و اتوبوس را نیز میتوان بهعنوان عامل مکمل عدم موفقیت در کاهش شلوغیها در حمل و نقل عمومی تهران دانست.
چرا تاکسی امنترین نوع حمل و نقل مسافر در شرایط کرونایی است؟
مجموع موارد مطرح شده باعث شد تا آن دسته از افرادیکه از توانایی مالی کافی برخوردار بوده و همچنین به سلامت خود حساس هستند برای ترددهای ضروریشان در سطح شهر از تاکسی استفاده کنند.
استفاده از تاکسی برای تردد در سطح شهر از چند ویژگی مهم برای کاهش خطر ابتلا به کرونا برخوردار است مواردیکه برخی از آنها پیش از اعلام ستاد مقابله با کرونا از سوی خود سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در دستور کار قرار گرفت که برخی از آنها بدین شرح است:
- کاهش تعداد مسافران در صندلی عقب از 3 به 2 نفر
- تشویق مسافران به پرداخت کرایه بهصورت الکترونیکی
- جداسازی صندلی راننده در تاکسیها
- الزام استفاده مسافران و راننده از ماسک در تاکسی
مجموع این عوامل تاکسی را تبدیل به یکی اشکال امن حمل و نقلی در سطح شهر تبدیل کرده است اما بهنظر میرسد در مدیریت تاکسیها در شرایط کرونایی انتقاداتی وارد است که لازم است سازمان تاکسیرانی برای حفظ سلامت تاکسیرانان و مسافران به آن توجه ویژه داشته باشد.
نقش پشتیبانیکننده سازمان تاکسیرانی در تأمین اقلام بهداشتی و ماسک یکی از مواردی است که بهنظر میرسد از ابتدای شیوع کرونا توجه چندانی به آن نشد، بهطوریکه علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در روزهای پایانی سال 98 عنوان کرد که محموله مواد ضدعفونیکننده خودرو به دست ما رسیده است که این مواد در پایانهها تحویل رؤسای خطوط و ایستگاههای ویژه شده و در تاکسیهای تلفنی و گردشی به دفاتر تاکسیرانی مناطق تحویل داده شده است.
سازمان تاکسیرانی در حفظ سلامت تاکسیرانان کمتوجهی کرده است؟
البته برخی از اظهارات مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران حاکی از آن است که در باب این موضوع بهدلایل مختلفی چندان جدیتی وجود ندارد از جمله اینکه «در مشاهدات میدانی متوجه شدیم بسیاری از تاکسیرانها اقلام ضدعفونی کننده را خودشان تهیه کردهاند».
بیشتر بخوانید:
بعد از شیوع کرونا استفاده از تاکسی برای تردد در تهران کاهش یافته است
کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تقاضای سفر در تاکسیهای پایتخت
حمایت معیشتی سازمان تاکسیرانی از رانندگان کرونایی
افزایش ۲۰ درصدی پرداخت الکترونیکی در تاکسیهای پایتخت
علاوه بر اظهارات فوق که به نوعی بیانگر کمتوجهی سازمان تاکسیرانی به تأمین مواد ضدعفونیکننده است، مشاهدات و گفتگو با برخی از تاکسیرانان هم خود گواهی بر این مدعا است.
تاکسیرانان گردشی که بهطورکلی هرگونه دریافت مواد ضدعفونیکننده از سوی سازمان تاکسیرانی را رد کرده و نسبت به این موضوع گلهمند هستند و میگویند عدم تأمین اقلام بهداشتی در شرایط کرونایی نشان میدهد که سازمان تاکسیرانی به سلامت آنها بیتوجه است.
البته اوضاع رانندگان خطی در این خصوص کمی بهتر است و به این موضوع اذعان دارند که در برخی بازههای زمانی بهویژه روزهای پایانی و ابتدایی سال جدید مواردی از توزیع اقلام بهداشتی بوده اما میزان آن در حد نیاز و بهطور منظم انجام نشده است و تنها پشتیبانی تاکسیرانی در حفظ سلامت رانندگان، بازرسی بازرسان سازمان و جریمه آنها در صورت عدم استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در تاکسی است.
طرح جداسازی صندلی رانندگان تاکسی بهطورکامل انجام نشد
موضوع دیگری که در انتقاد از عملکرد سازمان تاکسیرانی در ایام کرونایی به چشم میخورد اجرای یکپارچه و همزمان طرح جداسازی صندلی راننده در تاکسیها است، موضوعی که علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در ارتباط با آن به خبرنگار آنا گفت: طرح جداسازی صندلی راننده در تاکسیها طرح ابتکاری این سازمان بود که بدون هیچ اجبار و دستورالعملی و با استفاده از منابع شهرداری تهران طراحی و اجرا شد.
وی در ارتباط با زمانبندی اجرای این طرح نیز عنوان کرد: در فاز اول این طرح بر روی ۳ هزار تاکسی با اولویت خطوط پرتقاضا و شلوغ به ویژه در پایانهها و ایستگاههایی که نزدیک بیمارستان ها و مراکز درمانی و همچنین فرودگاهها به اجرا درآمده است. در صورت بازخورد مثبت این طرح آزمایشی و تأیید تأثیر پیشگیرانه آن به مرور بر روی ۸۰ هزار تاکسی پایتخت به اجرا در خواهد آمد.
بهنظر میرسد تاکسیرانان چه در سرویسهای خطی و چه گردشی نسبت به این اقدام سازمان تاکسیرانی اظهار رضایت میکنند چون این روش بهطور مؤثری از آنها در برابر مسافرانی که احتمالاً ناقل ویروس کرونا هستند محافظت میکند ولی تعلل سازمان تاکسیرانی در تکمیل این طرح در میان کلیه تاکسیها شرایط نارضایتی این قشر زحمتکش را فراهم آورده است.
بررسیها نشان میدهد عملکرد سازمان تاکسیرانی در مواجهه با ویروس کرونا تا حد زیادی برای مسافران قابل قبول بوده است اما لازم است تا این سازمان بیش از پیش نسبت به سلامت کارکنان اصلیاش یعنی تاکسیرانان اهمیت قائل شود تا بتواند توأمان رضایت شهروندان و رانندگان را کسب کنند.
انتهای پیام/4105/
انتهای پیام/