دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1399 - 12:47
آنا بررسی می‌کند؛

ابهام در سلامت برگزاری کنکور سراسری/ آیا سؤالات آزمون لو رفته است؟!

درحالی‌که بسیاری از شبکه‌های مجازی مدعی لو رفتن سؤالات کنکور 99 شده‌اند؛ شواهد نشان می‌دهد که هیچ‌یک قبل از برگزاری آزمون به سؤالات دسترسی نداشتند.
کد خبر : 509736
_MID0524.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، موضوع لو رفتن سؤالات کنکور امسال بسیار چالش‌برانگیز بود.


پس‌ازاینکه آخرین گمانه‌زنی‌ها در اواسط مردادماه برای تعویق کنکور بی‌نتیجه ماند، کانال‌هایی در شبکه‌های مجازی مدعی شدند که سؤالات گروه‌های آزمایشی مختلف را در اختیار دارند.




بیشتر بخوانید:


لو رفتن سؤالات کنکور هنر از شایعه تا واقعیت




صاحبان این کانال‌ها در ازای دریافت مبالغ هنگفت این سؤالات را که معلوم نبود درست است یا نه به داوطلبان می‌فروختند.


انتشار سؤالات کنکور هنر در فضای مجازی


به محض اینکه اولین نوبت آزمون سراسری با حضور گروه هنر برگزار شد، عکس‌هایی از سؤالات این گروه آزمایشی در شبکه‌های مجازی منتشر شد که در پی آن فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد که فردی که به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان طالقانی حضور داشت و از آنجا در آزمون سراسری شرکت کرده بود، توانسته عکس‌هایی را از سؤالات بگیرد و در شبکه‌های مجازی منتشر کند.


در ادامه اعلام شد با توجه به اظهارات این فرد، او قصد تقلب نداشت و هدفش بیشتر، القای لو رفتن سؤالات کنکور با توجه به وضعیت موجود بود.


مجازات پیش‌بینی شده در قانون شامل جزای نقدی از ۱۰ میلیون تا یک میلیارد ریال یا حبس از یک ماه تا پنج سال یا هر دو مجازات است. سازمان سنجش برای این گونه افراد متخلف، تقاضای اشد مجازات را خواهد داشت.


ادامه انتشار سؤالات کنکور در روز دوم


این وضعیت در روز دوم آزمون سراسری یعنی هنگامی که داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در جلسه آزمون بودند باز هم تکرار شد و برخی از سایت‌ها موضوع لو رفتن سؤالات این دو گروه آزمایشی را عنوان کردند.


بار دیگر زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد که حفاظت آزمون سازمان سنجش آموزش کشور با همکاری دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در استان‌های فارس و یکی از استان‌های غربی دو تیم را دستگیر کردند که برای ارسال عکس از حوزه‌های امتحانی برنامه‌ریزی کرده بودند.


بر اساس اعلام سخنگوی سازمان سنجش؛ در تهران نیز دو نفر شناسایی شده‌اند که به‌زودی دستگیر خواهند شد. براساس بررسی‌های به عمل آمده اصولاً هدف این افراد از ارسال عکس، تقلب نیست بلکه القای شبهه در آزمون است.


این اخبار ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور را ناگزیر کرد تا درباره این ماجراها اظهارنظر کند. وی بر این نکته تأکید کرد که هیچ یک از تصاویر قبل از برگزاری آزمون منتشر نشده است.


خدایی با پذیرفتن نسبی عدم مراقبت از برگزاری صحیح آزمون سراسری، ورود گوشی‌های همراه از سوی برخی از داوطلبان به جلسه آزمون را تأیید کرده و می‌گوید برخی پس از آزمون عمومی در زمان پخش سوالات اختصاصی از فرصت سوءاستفاده کرده و تصاویر دفترچه سوالات عمومی را به شبکه‌های اجتماعی ارسال کردند.


شناسایی داوطلب متخلف با معدل 8


رئیس سازمان سنجش از شناسایی یک داوطلب که معدلش حدود 8 بود، خبر داد و گفت: به غیر از یک مورد، تمامی افراد دخیل در این موضوع شناسایی شده‌اند و با آن‌ها مطابق قانون برخورد می‌شود.


در ادامه عکس‌هایی از کلید سؤالات منتشر شد ولی مسئولان با جدیت اعلام کردند که این کلیدها جعلی است و نمی‌تواند درست باشد. چراکه براساس اعلام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور این تصاویر به صورت فنی بررسی شده است و هیچ‌کدام با کلید آزمون سراسری مطابق ندارند.


زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش در این باره می‌گوید کارمندان بخش چاپخانه سؤالات کنکور هنوز در قرنطینه هستند و سؤالات کنکور در امنیت کامل چاپ و به حوزه‌های مربوطه ارسال می‌شود.


با این حال در روز سوم و چهارم برای جلوگیری از اقدامات روزهای قبل اینترنت موبایل در محل‌هایی که حوزه آزمون بود با همکاری وزارت ارتباطات قطع شد.


به همین دلیل تاکنون که آخرین نوبت آزمون سراسری برگزار شده خبری مبنی بر انتشار یا لو رفتن سؤالات گروه زبان خارجی مطرح نیست. البته داوطلبان می‌توانند تا روز دوشنبه سوم شهریورماه صبر کنند تا کلید سؤالات آزمون سراسری از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شود.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب