دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

اکران آنلاین و شبکه نمایش خانگی؛ وقتی تقاضا همچنان بیشتر از عرضه است

به نظر می‌رسد هنوز ورودی فیلم‌ها در سینمای آنلاین با میزان تقاضای آن همخوانی ندارد و باید تعداد فیلم بیشتری وارد این چرخه شود.
کد خبر : 508928
2121212.jpg

به‌گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، از اوایل اسفندماه سال گذشته  و با شیوع ویروس کرونا سینماها نیز همچون بسیاری از اماکن عمومی دیگر تعطیل شدند، بسیاری از علاقه‌مندان هنر هفتم به نوعی  با خلأ مواجه شدند. به‌ویژه کسانی که تماشای فیلم یکی از فعالیت‌های  اصلیشان بوده و در سبد فرهنگی آنان جایگاه ویژه‌ای داشت چاره‌ای جز صبر نداشتند.


در پی این وضعیت، بسترهای نمایش اینترنتی فیلم یا همان «وی.او.دی.»ها نیز از همان هفته اول تعطیلی سینماها فعالیت خود را در حوزه‌های مختلف پررنگ‌تر کردند.فاصله انتشار اینترنتی فیلم‌های تازه اکران‌شده با نمایش اینترنتی آنها کاهش یافت؛ بسیاری از فیلم‌هایی که به‌تازگی رنگ پرده را دیده بودند زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد وارد نمایش از طریق «وی.او.دی.»ها شدند.



این این فیلم‌ها آثاری بودند که پیش از این اکران شده و یا از همان ابتدا قصد اکران سینمایی را نداشته و مستقیماً وارد اکران آنلاین شدند. با پایان تعطیلات نوروز، اکران آنلاین فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بمب خبری حوزه  فرهنگی کشور بود. اقدامی بدیع و متهورانه که با استقبال اکثر قریب به اتفاق اهالی سینما از گرایش‌ها فکری و صنفی مختلف همراه شد چراکه به نوعی راه را برای سایر فیلمسازان و صاحبان آثار برای تجربه شکل جدید از اکران باز می‌کرد.


«خروج» که فیلم خبرساز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بود، دو ماه پس از نمایش در این جشنواره بدون ورود به چرخه اکران وارد نمایش اینترنتی شد.


استقبال مخاطبان از اکران آنلاین فیلم «خروج» باعث شد تا برخی فیلمسازان و تهیه‌کنندگان دیگر نیز برای ورود به این عرضه وسوسه شوند و اعلام کنند که در حال آماده‌سازی اثر خود و رایزنی برای حضور موفق در اکران اینترنتی هستند.


فیلم سینمایی «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیه‌کنندگی رامبد جوان دومین فیلمی بود که پس از خط‌شکنی «خروج» وارد آوردگاه اکران اینترنتی شد. البته همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد دو فیلم «خروج» و «طلا» از طمع راهزنان فرهنگی در امان نماندند. این دو فیلم در ابتدای انتشار خود با معضل انتشار قاچاق در فضای مجازی مواجه شدند، اما در مجموع می‌توان این اقدام بدیع را تجربه‌ای موفق در نظر گرفت چراکه حجم این نسخه‌های قاچاق و میزان استقبال کاربران از آن در مقایسه با انتشار قانونی و متکی بر فروش بلیت چندان زیاد نبود.



یکی از نکات مثبت اکران فیلم‌ها در «وی.او.دی.»های پخش فیلم، تنوع ژانر و گستردگی موضوعی فیلم‌هاست که دست تماشاگر را در انتخاب فیلم موردعلاقه باز می‌کند. تنوعی که در اکران‌های سینمایی کمتر دیده می‌شود. قطعاً این وضعیت با تزریق فیلم‌های جدید که روی پرده نرفته‌اند بهتر نیز خواهد شد؛ چرا که علاوه بر تنوع ژانر تازگی هم به این خصلت‌ها اضافه خواهد شد.



در روزهای اخیر و به موازات عدم استقبال مخاطبان از حضور در سالن‌های سینما شاهد اکران تعداد بیشتری از فیلم‌های سینمایی در بستر فضای مجازی بودیم. این فیلم‌ها یا در قالب معمول شبکه نمایش خانگی و یا به شیوه اکران آنلاین ارائه شده‌اند. فیلم‌هایی همچون «لتیان»، «خروج»، «هفت و نیم»، «نرگس مست»، «پسرکشی»، «تیغ و ترمه»، «کارت پرواز»، «مسخره‌باز»، «بی‌وزنی»، «سونامی» و «خوب، بد، جلف 2» در این دو قالب منتشر شده و تنوع ژانر مناسبی را در حوزه نمایش آنلاین شکل داده‌اند.


با این حال به نظر می‌رسد هنوز ورودی فیلم‌ها در سینمای آنلاین بار میزان تقاضای آن همخوانی ندارد و باید تعداد فیلم بیشتری وارد این چرخه شود. با توجه به فرارسیدن محرم و تعطیلی سینماها در دهه اول این ماه، این ضرورت بیشتر احساس می‌شود.


 انتهای پیام/4104/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته