دانشآموزان، اولیا و معلمان همه نگران بازگشایی مدارس/ اضافهکار کرونایی معلمان چگونه جبران میشود؟
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشوپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، آموزشوپرورش اعلام کرده که تا چند هفته دیگر مدارس را بازگشایی خواهد کرد و نشان داده سعی دارد برنامهای متفاوت برای استقبال از روزهای کرونایی داشته باشد اما این برنامهها با انتقاداتی از طرف خانوادهها و معلمان روبرو شده است.
هشدار بینالمللی در مورد بازگشایی مدارس
کارشناسان بینالمللی هم پیشازاین هشدارهایی در مورد بازگشایی مدارس داده بودند. در مهمترین این نمونهها هشدار کارشناسان بهداشتی آمریکا و تجربهای کشور در مورد بازگشایی مدارس و تأثیر آن بر روی انتشار ویروس کووید-19 بوده است .
آمارهای اداره بهداشت لوئیزیانا نشان داد که چهار خوشه شیوع کرونا به دانشکدهها و سه مورد به مدارس ابتدایی و متوسطه مرتبط بوده است. طبق تعریف مقامات دولتیِ این کشور، "شیوع خوشهایِ بیماری به دو یا چند مورد ابتلا در بین افراد غیر مرتبط که طی یک دوره ۱۴ روزه به یک مکان مراجعه کردهاند، گفته میشود."
در شرایطی که بهتدریج موجهای بعدی کرونا در سرتاسر جهان دوباره آغاز میشود، مردم در تلاش هستند تا بخشهای دیگر را در زندگی روزمره خود بازگردانند و به حالت عادی برگردند. بااینحال، کارشناسان سلامت معتقدند که بازگشایی مدارس هنوز خطر جدی شیوع کرونا ویروس را به همراه دارد.
کارشناسان گفتهاند که عواملی ازجمله عفونتهای بالای کرونا در بین بزرگسالان، افزایش تجمع در بین نوجوانان و بازگشت به مدرسه در طول همهگیری، ممکن است در بروز عفونتهای زیاد در کودکان نقش داشته باشد.
کارشناسان هشدار دادهاند که بازگشایی زودهنگام مدارس میتواند کرونا ویروس را بهویژه در کشورهای درحالتوسعه بسیار سریعتر گسترش دهد.
بر اساس مطالعهای که اخیراً در آمریکا صورت گرفته، تأخیر در بازگشایی مدارس میتواند "یک نیروی قدرتمند برای نجات زندگی" باشد، با این کار خطر ابتلای کودکان به کرونا در مدرسه و در نتیجه گسترش ویروس در خانوادههای آنها کاهش زیادی مییابد.
انتقادات معلمان و مدیران به نحوه بازگشایی مدارس در کشور
با ابلاغ دستورالعمل بازگشایی مدارس در کشور انتقادات و نگرانیها در مورد نحوه مدیریت آموزش در کشور بالا گرفت. این انتقادات البته زمینههای متفاوتی دارد و از موضوع معیشت تا زمانبندی نامناسب آموزش را دربرمیگیرد.
یکی از مدیران مدارس در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشوپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا میگوید: در دستورالعمل بازگشایی مدارس سال تحصیلی جدید از ایجاد انعطاف لازم در مقررات و ضوابط اداری، مالی و آموزشی صحبت شده درحالیکه هیچ تجربهای در این مورد از گذشته وجود ندارد . یعنی انعطاف مورد اشاره در چه سطحی و با چه سازوکاری قرار است اتفاق بیفتد که هم آموزش پیش برود و هم معلم و مدرسه دچار مشکل نشوند.
یکی از معلمان با گلایه و انتقاد شدید میگوید: طوری در دستورالعمل بازگشایی نوشته حداکثر استفاده مطلوب از ساعت موظفی معلمان انجام شود که انگار معلمان تابهحال از ظرفیت ساعت موظفشان استفاده مطلوب نشده است. سؤال من این است که آیا نویسندگان این دستورالعمل از میزان حقوق پرداختی در ازای این میزان موظفی اصلاً خبردارند؟ اینها نگاهشان به معلمی چه طور نگاهی است که یکبند دستورالعمل بازگشایی را اینطور نوشتهاند.
یک معلم دیگر هم با اشاره به اینکه گفتهشده که معلمان باید برنامههایی را تهیه کنند که بتوانند از طریق آن متناسب با حضور دانشآموزان در کلاس و در فضای مجازی، فعالیتهای یادگیری آنها را پوشش دهند گفت: این چه طور برنامهریزی است که درنهایت کار سخت برنامهریزی را به دوش معلم واگذاشته است. مدام در مورد خرید گوشی برای دانشآموزان محروم حرف میزنند؛ اما هیچکس از هزینه خرید سختافزار لازم و حجم اینترنت مصرفی معلم صحبتی به میان نمیآورد. دیواری کوتاهتر از معلم نیست؟
معلم دیگری با اشاره به اینکه غالب معلمان برای تأمین معیشت خود نمیتوانند به حقوق ناکافی آموزشوپرورش امیدوار باشند گفت: وقتی برای تمام هفته معلمان برنامه حضور در فضای آموزشی چه مجازی و چه حقیقی در نظر گرفته میشود به این معناست که معلمان باید قید درآمد ناچیز شغل دوم و سومشان را بزنند و این موضوع آنها را دچار مشکل خواهد کرد.
وی افزود: تابهحال که هیچ حرفی از اضافه پرداختی به معلمان نشده اما به فرض اینکه آموزشوپرورش میزان دریافتی آنها را به ازای حضور در شاد افزایش دهد هم این پرداختی آنقدر کم و ناچیز است که جبران درآمد شغلهای دیگر را نمیکند و این یعنی فشار مضاعف به معلمان در این شرایط سخت اقتصادی که به جهت بیتدبیری دولت قیمتها به شکل سرسامآوری بهروز و به ساعت بالا میرود.
خانوادهها هم نگران فرزندانشان هستند
مادر یکی از دانشآموزان تهرانی هم در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشوپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: آنطور که من حساب کردهام هزینه خرید الکل و ماسک و مواد ضدعفونیکننده برای هر خانواده چهارنفره 500 تا 600 هزار تومان هزینه اضافی در بردارد.با بازگشایی مدارس هزینههای غیرمتعارفی برای اولیا در خصوص تهیه این وسایل ایجاد خواهد شد که تأمین آنها هزینه زیادی را برای خانوادهها ایجاد خواهد کرد.
یکی دیگر از اولیاء دانشآموزان با اعتراض شدید به تصمیم آموزشوپرورش به تقسیم مناطق به سفید و قرمز میگوید: معنی منطقه سفید در مورد کرونا چیست؟ اگر فقط یکی از دانشآموزان به منطقه قرمز سفر کند و به کلاس درس برگردد و مبتلا یا ناقل بدون علامت شده باشد میتواند تمام دانشآموزان کلاس و معلم را هم به کرونا مبتلا کند و همین چرخه تا آلوده شدن خانوادهها ادامه پیدا کند.
وی افزود: حالا آموزشوپرورش میخواهد در مناطق سفید آموزش حضوری برقرار کند و این استرس مداوم را به دانشآموزان و خانوادههای آنان وارد نماید .
پدر یکی از دانشآموزان در رابطه با صحبت وزیر آموزشوپرورش که در تلویزیون استفاده از شاد را غیر الزامی معرفی میکند گفت: وقتی قرار است دانشآموزان آموزش ببینند و عدالت آموزشی برقرار باشد و این آموزشها مورد امتحان قرار بگیرند همه باید به یکشکل تحت تعلیم قرار بگیرند.
وی ادامه داد: حالا چطور میتوانیم بگوییم الزامی به استفاده از شاد نیست درحالیکه دانشآموزانی که دسترسی به شاد به دلیل گرانی اینترنت یا نداشتن گوشی ندارند، از همین کیفیت آموزش شاد هم بیبهره خواهند شد و باید مثل دانشآموزان دارا امتحان بدهند. وزیر آموزشوپرورش بجای حل مسئله صورتمسئله را پاک کرده است.
مادر یک دانشآموز دیگر میگوید: اگر مدارس توان اجرای دستورالعملهای بهداشتی را داشتند که در پایان سال آن شرایط تعطیلی پیش نمیآمد. همهجا اعلام میشود پاییز همزمانی شیوع آنفلوانزا و کرونا و سرماخوردگی را هم داریم که این مسئله بهشدت ما را نگران کرده که بچههایمان را به مدارس بفرستیم و آموزشوپرورش این موضوع را نادیده گرفته است.
انتشار دستورالعمل برای مقابله با کرونا کافی نبوده و نیست و این بیماری نشان داده اصلاً تابع قوانین قبلی شیوع بیماریها و پیشبینی پذیر نیست و هرلحظه باید منتظر شرایط متفاوتی ازنظر مواجهه با این بیماری منحوس و خطرناک باشیم بهتر بود آموزشوپرورش بیش از آنکه به سفید شدن مناطق دل ببندد از فرصت سهماهه تابستان بهره میبرد و زمینه را برای آموزش مجازی و غیرحضوری فراهم میکرد. نگرانی اولیاء دانشآموزان بیمورد نیست و از طرف دیگر شکایت و انتقاد معلمان از بیتوجهی به نادیده گرفته شدن بار مالی این دستورالعمل وارد است. حالا نوبت آن است که وزیر آموزشوپرورش در مورد هزینه اجرای این دستورالعمل هم سکوت خود را بشکند و حرفی بزند.
انتهای پیام/4145/پ
انتهای پیام/