دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی کرد؛

حضور دانش‌آموزان در مدارس منوط به رعایت چه قوانینی است؟

وزارت آموزش و پرورش در حالی 15 شهریور را تاریخ آغاز بازگشایی مدارس اعلام کرده که والدین دانش‌آموزان از اکنون نگران حضور فرزندانشان در مدارس هستند، حال با این شرایط به بررسی قوانینی که از سوی دانش‌آموزان باید در مدرسه رعایت شود پرداخته‌ایم تا لطمه‌ای به سلامتی آنان وارد نشود.
کد خبر : 506293
BQ4K6495.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ دسامبر 2019 شهر ووهان استان هوبئی. تعدادی از مردم بدون هیچ علت خاصی دچار سینه پهلو می‌شوند و بعد از مراجعه به پزشک درمان‌شان بدون اینکه به بهبودی بینجامد ادامه می‌یابد و تشخیص متخصصان عفونی ورود یک نوع ویروس ناشناخته از خانواده سارس و مرس بود.


با گسترش کووید ـ 19 و عبور قربانیان از مرز یک‌هزار نفر سازمان بهداشت جهانی این ویروس را کووید-19 (19-COVID) نام نهاد و کار به جایی رسید که شهر ووهان چین در 23 ژانویه قرنطینه شد تا از گسترش این ویروس مهلک به سایر شهرها و کشورها جلوگیری شود.


بیشتر بخوانید:


۲ طرح ضدکرونایی در انتظار تأیید مسئولان/ دانشجویان در «مدرسه اشتغال» ۶۰ ساعت آموزش می‌بینند


«مدرسه تلویزیونی ایران» آغاز یک عصر جدید است و تعطیل نمی‌شود/ با آموزش مبتنی بر رسانه، عدالت و یکپارچگی آموزشی ایجاد کردیم


ایران نیز به تبع سایر کشورها از گسترش و همه‌گیری کووید ـ 19 در امان نبود و موجی هراس مردم را در برگرفت و دست‌اندرکاران وزارت بهداشت از همان روزهای شیوع این ویروس در ووهان چین پیش‌بینی و پیشگیری‌های لازم را برای ممانعت از ورود این میهمان ناخوانده به کشور انجام دادند، اما کووید ـ 19 چغرتر و شرورتر از این حرف‌ها بود که به راحتی تسلیم شود.


کووید ـ 19 چگونه از ایران سر درآورد؟


در پی بحران دنیاگیری بیماری کروناویروس در نقاط مختلف جهان، دنیاگیری کروناویروس در ایران به‌صورت رسمی در 30 بهمن 1398 تأیید شد.


تا پیش از سوم اسفند سال گذشته وضعیت ایران از نظر همه‌گیری ویروس کرونا سفید بود، اما از این تاریخ به بعد ایران به وضعیت زرد رسید و با شیوع این ویروس طبق اعلام سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکان‌ها و رخدادهای عمومی از جمله مدارس، مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها، اکران‌های سینمایی، کنسرت‌ها و نمایش‌های تئاتر، مسابقات و لیگ‌های ورزشی کشوری، تهران و سایر شهرها دیگر تعطیل اعلام شد.


با شیوع ویروس کرونا در بسیاری از استان‌ها معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید کیت تشخیص ایرانی دعوت کرد که پنج شرکت برای تولید این کیت اعلام آمادگی کردند و بعد از ارزیابی محصول آن‌ها از سوی انستیتو پاستور ایران این کیت‌ها به تولید انبوه رسید و روانه بازار شد.


ورود کووید ـ 19 به کشور پیامدهایی را در حوزه آموزشی ایجاد کرد؛ از جمله تعطیلی اجباری مدارس و دانشگاه‌ها برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و دانشجویان و فعال کردن آموزش مجازی (آموزش از راه دور). البته بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان مناطق محروم از دسترسی به اینترنت محروم بودند و در نتیجه نتوانستند از آموزش مجازی استفاده کنند.


دانش‌آموزانی که دسترسی‌شان به ابزار ارتباطی ممکن نشد


شبکه شاد، یک پیام‌رسان بومی است که دولت پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اجباری مدارس برای آموزش از راه دور دانش‌آموزان راه‌اندازی کرد، اما برای والدین و خانواده‌های بسیاری از دانش‌آموزان نگرانی‌هایی مانند گرانی تبلت و تلفن همراه در کنار ناپایداری اتصال، سرعت اینترنت، قیمت استفاده از اینترنت و ... به وجود آمد.


طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش 500 هزار دانش‌آموز از عضویت در شبکه شاد بازمانده بودند که عمده این دانش‌آموزان را افغانستانی‌های مقیم ایران و دانش‌آموزان ساکن استان سیستان و بلوچستان تشکیل می‌دادند که امکان دسترسی آنان به تبلت، تلفن همراه و ابزارهای ارتباطی مهیا نبود.


آموزش مجازی چه معایبی دارد؟


از همان ابتدای قطعیت ورود ویروس کرونا به ایران بیشتر نگرانی متوجه والدین و خانواده‌های دانش‌آموزان بود و از هر تریبون و رسانه‌‌ای صدای خود را به گوش متولیان آموزش کشور رساندند و خطر مواجهه سلامت و مدرسه کار را به جایی رساند که مسئولان ستاد مقابله با ویروس کرونا در کشور تعطیلی را بر تعجیلی ترجیح دادند و به امید قطع زنجیره کووید ـ 19 به انتظار روزهای آینده نشستند.


اما هرچه روزها می‌گذشت بر شدت شیوع کرونا در کشور افزوده می‌شد و مسئولان را برای مقابله با این ویروس خطرناک مصمم‌تر می‌کرد، در‌حالی‌که بر شدت نگرانی دانش‌آموزان و والدین آنان افزوده می‌شد.


دولت در شرایط کنونی دولت چاره‌ای جز آموزش از راه دور ندید و با استفاده از شبکه «شاد» پیام‌رسان بومی دانش‌آ‌موزان را به بهره‌گیری از آموزش مجازی ترغیب کرد.البته پیش از آن از «مدرسه تلویزیونی ایران» از طریق رسانه ملی رونمایی شد و طبق گفته مسئولان استقبال گسترده‌ای از این برنامنه به عمل نیامد تا اینکه دولت شبکه «شاد» را راه‌اندازی و عضویت دانش‌آموزان را در این شبکه الزامی کرد.


شبکه «شاد» فارغ از نقایص و معایبی برای دانش‌آموزان داشت که نباید به سادگی از کنار آن عبور کنیم. یکی از معایب آموزش مجازی این بود که امکان گفتگو و اررتباط مستقیم را از دانش‌آموزان سلب کرد و به این ترتیب بر رشد اجتماعی آنان تأثیر منفی گذاشت.


بازگشایی مدارس در جهان


همچنین دانش‌آموزان تاکنون آموخته‌اند که با همنوعان خود ارتباط تصویری داشته باشند و به ارتباط مجازی آشنا نیستند و این بر خلق و خوی آنان نیز تأثیر می‌گذارد. از سوی دیگر آموزش مجازی امکان کار گروهی را از دانش‌آموزان می‌گیرد و این می‌تواند در پرورش فکر و روح آنان تأثیر بگذارد.


نکته دیگری که باید به آن اشاره شود اینکه تعطیلی مدارس می‌تواند تأثیر منفی بر روان دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان بر جای بگذارد و در این راستا باید فکر عاجلی از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش و بهداشت برای این موضوع شود.


آموزش مجازی چه مزایایی دارد؟


در کنار معایب آموزش مجازی می‌تواند مزایی نیز داشته باشد که نباید آن را نادیده گرفت. یکی از این مزایا امکان برقراری ارتباط میان دانشجویان و دانش‌آموزان با استادان و معلمان و گرفتن امتحان و نمره‌دهی به صورت آنلاین است. از سوی دیگر با آموزش مجازی دانش‌آموزان قادر خواهند بود تا در هر زمان و مکان از اینترنت برای ارتباط با معلمان و همکلاسی‌های خود استفاده کنند.


یکی از مزایای آموزش مجازی که شاید پررنگ‌تر از بقیه به نظر برسد، دسترسی مداوم کاربران به اطلاعات و مطالب درسی است که این امکان را به آنان می‌دهد تا مطالب درسی را در هر زمان مرور کنند.  امکان به اشتراک‌گذاری فایل، استفاده تعداد زیادی کاربر به صورت همزمان و ایجاد محدودیت ورود برای کاربران از دیگر مزایای آموزش مجازی است.


حضور دانش‌آموزان در مدارس منوط به رعایت چه قوانینی است؟


حال بعد از تعطیلی اجباری مدارس که تقریباً بیش ازپنج ماه از آن می‌گذرد، وزارت آموزش پرورش اعلام کرده که درب مدارس از 15 شهریور به روی دانش‌آموزان باز خواهند بود و دوباره این نگرانی سراغ خانواده‌های دانش‌آموزان آمده که با وضعیت موجود کشور بر اثر شیوع ویروس کرونا چگونه دانش‌آموزان باید در مدرسه حضور پیدا کنند، در‌صورتی‌که خطر ابتلا به کووید ـ 19 را با تجمع در مدرسه دارند.


البته مسئولان آموزشی استان‌ها اعلام کرده‌اند که حضور دانش‌آموزان اختیاری و منوط به داشتن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی است.


شاید این سؤال برای بسیاری از مردم از جمله والدین دانش‌آموزان پیش بیاید که حضور آنان در مدارس منوط به رعایت چه قوانینی است؟ و چه اقداماتی باید انجام شود تا فرزندانشان در کمترین حد ممکن ابتلا به ویروس کرونا قرار گیرند.


یکی از عوامل کاهش آلوده شدن دانش‌آموزان به کرونا استفاده از ماسک و در صورت امکان شیلد است و حتماً باید دانش‌آموزان (به‌خصوص استان‌های دارای وضعیت قرمز و هشدار) با فاصله از هم روی نیمکت بنشینند و مدیران اجرایی مدارس نیز موظفند با ضدعفونی کردن محیط مدرسه و ترغیب و تشویق دانش‌آموزان به فاصله‌گذاری اجتماعی در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.


رعایت موازین بهداشتی موضوع غیرقابل انکار توسط مدیران و دست‌اندرکاران مدارس و دانش‌آموزان است و رعایت موارد فوق می‌تواند درصد ابتلای آنان را به ویروس کرونا تا حد زیادی کاهش دهد.


حال برای تحقق این موارد نیاز به فرهنگ‌سازی داریم و رسالت وزارت آموزش و پرورش در این زمینه از همه نهادها و ارگان‌ها سنگین‌تر است، چراکه تنها این نهاد است که می‌‌داند چگونه این فرهنگ‌سازی را بین دانش‌آموزان نهادینه کند.


برگزاری امتحانات پایان سال مدارس


مشارکت گسترده مردم در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را نیز نباید از نظر انداخت و این حضور باید همانند حضور در حیاتی‌ترین روزهای انقلاب اسلامی و تظاهرات میلیونی ملت بزرگ ایران در مقابله با فتنه‌های گوناگون دشمنان داخلی و خارجی باشد.


در کنار مراقبت از سلامت جسمی دانش‌آموزان باید سلامت روح و روان آنان را نیز تضمین کرد و در این راستا می‌توان با برگزاری کارگاه‌های روانشناسی مخصوص دانش‌آموزان (کودکان، نوجوانان و جوانان) اعتماد به نفس این قشر را فعال نگه داشت.


غیبت چه دانش‌آموزانی در شرایط کرونا موجه است؟


همانطور که گفته شد دانش‌آموزان از 15 شهریور در مدارس حاضر می‌شوند، اما سؤالی که مطرح می‌شود آن است که در چه صورتی دانش‌آموزی می‌تواند در کلاس درس (به صورت حضوری یا مجازی) حضور پیدا نکند؟


در بخشنامه وزارت آموزش و پرورش به تاریخ 15 بهمن 1398 تنها دانش‌آموزانی که با علائم سرماخوردگی مواجه هستند می‌توانند در کلاس درس حضوری و مجازی شرکت نکنند.


همچنین دانش‌آموزانی که به تبلت، تلفن همراه و این قبیل ابزار ارتباطی دسترسی ندارند و امکان حضور در مدرسه هم از آنان سلب شده (به دلیل وضعیت قرمز و هشدار استان و شهر متبوع‌شان) می‌توانند با اطلاع مدیر مدرسه غیبت موجه داشته باشند.


رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها که 8 اسفند 98 برگزار شد با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا نباید با غیبت‌های دانش‌آموزان برخورد شود، گفت: کادر مدرسه و معلمان باید در محل کار حاضر باشند.


علی باقرزاده به موضوع تعطیلی مدارس براثر شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و یادآور شد: هرچند دانش‌آموزان ممکن است طبق مصوبه ستاد پیشگیری از بیماری کرونا تعطیل شوند، اما حضور مدیر و همکاران در مدرسه ضروری است و در ایام تعطیلی مدارس، آموزش‌های مجازی باید به دانش‌آموزان ارائه شود.


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته