اشرفیزاده: دلم میخواست اولین فیلم بلندم را پرقدرت بسازم/ نقشهای فیلمنامه برای گلاب آدینه و پانتهآ پناهیها نوشته شده بود + تصاویر
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سکانسهای پایانی فیلم سینمایی «آبجی» نخستین فیلم بلند مرجان اشرفیزاده در لوکیشنی واقع در خیابان خردمند شمالی که پیش از این در فیلم «جدایی نادر از سیمین» نیز مورد استفاده قرار گرفته بود، فیلمبرداری شد.
در این سکانس که مقابل در خانه و در هوای برفی است، قرار است کارگران ساختمانی به معصومه قاسمیپور بازیگر نقش آبجی که زیر بارش برف در کوچه مانده، کمک کنند تا در خانه را باز کند.
هوای سرد و ابری 27 آبان ماه به کمک سازندگان فیلم آمده و عوامل پشت صحنه هم در حال تولید برف مصنوعی هستند. مرجان اشرفیزاده پشت مانتیور صحنه را کنترل میکند. سکانس مورد نظر چندبار به دلایل مختلفی مثل باز شدن زودهنگام در و... تکرار میشود.
معصومه قاسمیپور بازیگر نه چندان معروف تئاتر که نقش دختر بیماری را دارد به قدری طبیعی این نقش را ایفا میکند که برای خبرنگاران حاضر در پشت صحنه که او را نمیشناسند سوال ایجاد میشود که آیا واقعا بیمار است یا دارد نقش بازی میکند!
روزبه سجادی حسینی، دستیار اول کارگردان و برنامهریز فیلم، توضیح میدهد که امروز آخرین روز فیلمبرداری است و سکانسهای پایانی ضبط میشود.
سجادی حسینی توضیح داد: «این سکانس آخرین قسمت از بازی معصومه قاسمیپور است و پس از آن به ساختمان نیمهکارهای در دروس میرویم تا بابک حمیدیان، گلاب آدینه و حمیدرضا آذرنگ نیز آخرین سکانس نقش خود را بازی کنند.»
وی ادامه داد: «این فیلم ۲۰ بازیگر دارد شامل ۷ شخصیت اصلی دارد؛ فیلمبرداری آن ۴۵ روز طول کشیده و ۷۰ درصد از فیلمبرداری در فضای داخلی صورت گرفته است. همچنین تدوین، جلوههای ویژه کامپیوتری و جلوههای ویژه میدانی آن به طور همزمان در حال انجام است.»
پس از چند برداشت آنچه مد نظر اشرفیزاده بود، حاصل شد و خبرنگاران برای نشست خبری به طبقه دوم ساختمانی که لوکیشن اصلی فیلم است، دعوت شدند.
در ابتدای نشست خبری محمدحسین قاسمی، تهیهکننده، درباره لوکیشن توضیح داد: «این جا خانه طلا و آبجی است و طبقه پایین منزل لویرک و سواک زوج ارمنی است که در زندگی طلا و آبجی نقش پررنگی دارند.»
وی ادامه داد: ««آبجی» یک فیلم مادرانه است درباره دغدغههای یک مادر درباره زندگی فرزندانش است. این فیلم در مسیری که پیش میرود، جامعه را هم بر اساس آنچه پیش میآید بررسی میکند. این روزها مناسبات جامعه در حال تغییر است. در فضای سنتی خانواده خیلی مهم بود ولی در دنیای مدرن مناسبات تغییر کرده است.»
قاسمی با بیان اینکه برنامهریزیها را به گونهای پیش بردهایم که «آبجی» در جشنواره فیلم فجر امسال حضور داشته داشته باشد، گفت: «اشرفیزاده جزو فیلم اولیهاست؛ البته پیش از این آثار خوب داستانی کوتاه ویدئویی داشته است. من فکر میکنم اگر قرار باشد امسال فیلمی از بخش نگاه نو به بخش مسابقه سینمای ایران وارد شود، این فیلم شانس زیادی خواهد داشت.»
وی در مورد اکران این فیلم بیان کرد: «من فکر میکنم این فیلم قابلیت اکران و استقبال گسترده را داشته باشد. البته فیلم باید تمام شود تا بتوان نظر دقیقی داد اما بر اساس قصه و راشها به نظر میرسد که فیلم خوبی باشد.»
این تهیهکننده در مورد مسائل مالی فیلم شرح داد: «بنیاد سینمایی فارابی قول یکسوم مشارکت داده و دو سوم هزینه تولید را نیز خودم به عهده دارم و تا به حال سرمایهگذار دیگری نداشتیم. پیش از این قرار بود مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیهکنندگی این اثر را بر عهده بگیرد اما بعد از اینکه فیلماولیها در زیر مجموعه فارابی قرار گرفتند، این مشارکت از سوی فارابی صورت گرفت که من از این بابت از مسئولین این بنیاد ممنونم.»
وی مشارکت را بهتر از حمایت مالی دانست و گفت به نظر من مشارکت و سهیم شدن در فیلمها خیلی بهتر است زیرا برای مشارکتکننده درآمدزایی دارد و میتوانند پولی را که پس از اکران به آنها بازمیگردد، در فیلمهای دیگر هزینه کنند.»
قاسمی همچنین در مورد کار کردن با کارگردانهای فیلماولی بیان کرد: «کار با فیلماولیها سختتر است چون شناخته شده نیستند اما این مسئله نباید موجب شود که آنها مسئولیتهای تهیهکننده را نیز به دوش بکشند. اشرفیزاده فیلماولی است اما آثار کوتاه و ویدئویی او در جشنوارههای مختلف به خوبی دیده شده است که این سبقه و فیلمنامه موجب اعتماد ما شد.»
وی ادامه داد: «من فکر میکنم در سالهای اخیر جوانها بسیار پیشرو بودهاند و اگر تهیهکنندگان به این پتانسیل اعتماد کنند، برد کردهاند.»
وی ضمن تشکر از اهالی رسانه بیان کرد: «اهالی رسانه پیامبران آگاهی هستند و میتوانند کمک بزرگی به سینما بکنند. آنها میتوانند به دیده شدن یک اثر کمک کنند، البته اثری که قابلیت دیده شدن داشته باشد. من هر زمان در هر کاری با مشکلی مواجه شوم از مهمترین حامیان سینمیا ایران یعنی اهالی رسانه کمک میگیرم. حتی اگر به مشکل هم برخورد نکنم سعی میکنم از نظرات آنها بهرهمند شوم.»
در ادامه این نشست معصومه قاسمیپور، بازیگر نقش «آبجی»، با همان گریم و لباس نقشی که در حال ایفای آن بود، به جمع پیوست و با بیان اینکه این هشتمین همکاریاش با اشرفیزاده است، گفت: «این اولین تجربه سینمایی من است. در فیلم «آبجی» نقش یک دختر بیمار میانسال را بازی میکنم که با مادرش زندگی میکند و نگهداری و حضورش مشکلاتی را برای مادر ایجاد کرده است.»
وی که پیش از این در تلهفیلم «بهار نارنج» نیز با اشرفیزاده همکاری کرده بود، گفت: «پیش از این نقشی مشابه این نقش بازی نکرده بودم اما فکر میکنم مشابه آن در آثار سینمایی دیگر وجود داشته است.»
قاسمیپور در ادامه در مورد تفاوت تئاتر با سینما گفت: «در تئاتر خیلی وقتها به واسطه متن کلام و بیان ما را وادار به رفتار نمایشی میکند اما در مقابل دوربین خلق شدن نقش بسیار متفاوت است. تئاتر رفتار زاهدانه را به بازیگر یاد میدهد که در طی فیلمبرداری باید این رفتار زاهدانه را ادامه داد.»
وی ادامه داد: «تئاتر و سینما دو مقوله بسیار متفاوت هستند. وقتی تو از تئاتر به سینما میآیی نحوه مقابله با نقش و ساخت و ساز و تحلیل نقش را از تئاتر با خودت میآوری و من از این بابت خیلی مدیون تئاتر هستم.»
بازیگر نقش «آبجی» با بیان این نکته که سینما «من» نیست، بلکه «ما»ست، اظهار کرد: «برای ایفای این نقش استرس زیادی داشتم ولی تمام تلاشم را کردم. خیلی دوست داشتم این نقش را بازی کنم و مرجان اشرفیزاده اعتماد کرد و این نقش را به من داد. به دلیل اینکه پیش از این مدت طولانی با اشرفیزاده کار کردهام سلیقه و نگاهش را میشناسم و این برایم فرصت فوقالعادهای بود.»
وی اظهار کرد: «نقش «آبجی» نقش بسیار سختی بود، اما از آن نقشهایی بود که هر بازیگری آرزو دارد آن را ایفا کند زیرا چنین نقشهایی نوعی سنگ محک برای بازیگر است. من با تمام وجودم آمدم که این نقش را بازی کنم و تمام تلاشم را کردم که تبدیل به تیپ نشود و شخصیت از آب در بیاید.»
قاسمی پور با بیان اینکه طی یک سال و نیم که اشرفیزاده درگیر آمادهسازی فیلمنامه بود، تحقیقات بسیاری در کنار هم در مورد این نقش انجام دادهاند، گفت: «مرجان به این نقش خیلی اشراف دارد و من خیلی خیلی مدیون او هستم که علاوه بر تمام مسئولیتهایی که در فیلم داشت به صورت ویژهای حواسش به نقش من بود. اگر این نقش به دل مخاطب بنشیند قطعا کار مرجان است و اگر نقصی داشت از جانب من است.»
در ادامه نرگس آبیار که به منظور همراهی با عوامل در این برنامه حضور داشت در مورد فیلمنامه «آبجی» اظهار کرد: ««آبجی» دارای فیلمنامهای شریف و درست، همراه با گرههای داستانی به موقع است. وقتی فیلمنامه اولیه را خواندم نکاتی به نظرم رسید که با اشرفیزاده در میان گذاشتم. میدانم که فیلمنامه تا روزهای پایانی چند بار بازنویسی شد.»
وی ادامه داد: « من فیلمنامه با این موضوع و کاراکتر زیاد دیده بودم. خلق شخصیت «آبجی» ریسک زیادی دارد و ممکن است در آن اغراق شود یا از کار در نیاید. این شخصیت شدیدا روی لبه تیغ است.»
در ادامه محمدحسین قاسمی در مورد فیلمنامه بیان کرد: «فیلمنامه «آبجی» این ویژگی را دارد که با مخاطب ارتباط بگیرد چون یک کار مادرانه است و به خوبی میتواند نظر مخاطب را جلب کند. در حقیقت یکی از ملاکهای من برای پذیرش تهیهکنندگی یک اثر همین نکته است که فیلم دارای فیلمنامهای باشد که مورد توجه مخاطب قرار گیرد.»
وی در مورد برنامههایش برای تبلیغات این فیلم اظهار کرد: «قطعا مدیوم تلویزیون به دلیل فراگیر بودنش خیلی موثر است اما من فکر میکنم امروزه شبکههای مجازی تاثیر بیشتری دارند. زیرا افراد بیش از آنکه به تلویزیون نگاه کنند به گوشیهای مویابل خود نگاه میکنند و ما سعیمان بر یان است که از این فضای تبلیغی بیشتر برای فیلم استفاده کنیم.»
پس از آن مرجان اشرفیزاده هم به جمع پیوست و در ادامه توضیحاتی که داده شده بود در مورد نقشهای فیلمش توضیح داد: «در واقع برخی از نقشهای این فیلمنامه برای افراد مشخص نوشته شده بود، به ویژه کاراکتر «آبجی». این فیلمنامه 12 بار بازنویسی شد و نقش آبجی به مرور و طی بازنویسیهای متفاوت با معصومه قاسمیپور عجین شد.»
وی در ادامه توضیح داد: «از ابتدا کاراکتر «طلا» برای گلاب آدینه و نقش «عالیه» برای پانتهآ پناهیها نوشته شده بود و من خیلی نگران بودم که آنها نقش را دوست نداشته باشند یا شرایطی پیش نیاید که نتوانند آن را بپذیرند که خوشبختانه مشکلی پیش نیامد و آنها را از دست ندادم.»
وی افزود: «در مورد نقش خانم یزدانبخش و آقای استادی هم خیلی زود به نتیجه رسیدیم و در مجموع ترکیبی شکل گرفت که خیلی نزدیک به آن چیزی است که از ابتدا در ذهن داشتم.»
اشرفیزاده در مورد داستان فیلمش توضیح داد: ««آبجی» یک ملودرام اجتماعی خانوادگی است و امید ما این است که یکی دیگر از مادرانههای سینمای ایران را ساخته باشیم و مکملی باشد برای این مادرانهها. دلم میخواست اولین فیلم سینماییام را خیلی پرقدرت بسازم و کاملکننده کارهای قبلیام باشد. همیشه میدانستم که موجهای سینمای ایران گاهی فرد را به هدفش نزدیک و گاهی از هدفش دور میکند. وقتی با خودم فکر کردم تصمیم گرفتم آنچه سالها دغدغه شخصیام بوده را به عنوان سوژه اصلی فیلم انتخاب کنم.»
وی ادامه داد: «دوست داشتم با یک نویسنده خانم کار کنم. بر حسب اتفاق دو سال پیش ناهید طباطبایی در جشنواره اصفهان دیدم. داخل آسانسور نوشتن این فیلمنامه را به او پیشنهاد دادم و پذیرفت. در ابتدا کمی در فیلمنامه از قصه اولیه دور شدیم اما بعد از اینکه نسخه اول فیلمنامه تمام شد، به خلاءهایی رسیدیم که موجب شد دوباره به همان قصه اولیه برگردیم. در این مرحله علی اصغری هم به جمع ما اضافه شد و مجددا شروع به کار کردیم. اردیبهشت ماه 93 فیلمنامه تمام شد و در مردادماه همان سال پروانه ساخت فیلم را گرفتیم.»
وی افزود: «با توجه به مشکلاتی که برای تهیهکننده اولیه فیلم پیش آمد، سه بار پیش تولید رفتیم ولی به نتیجه نرسیدیم. در نهایت فیلمنامه را از طریق رگس آبیار برای آقای قاسمی فرستادم که ایشان بعد از مطالعه فیلمنامه قبول کردند تهیهکنندگی کار را بر عهده بگیرند.»
کارگردان «آبجی» اظهار کرد: «از ابتدا خیلی از ساخت این فیلم نمیترسیدم و بر خلاف آنچه در مدت زمانی که طول کشید تا بتوانیم کار را شروع کنیم ناراحت و ناامیدم کرده بود، خوشبختانه این زمانی که طول کشید تا به تولید برسیم فرصتی به همه ما داد تا با متن بیشتر آشنا شویم و همه تلاشم این بود فیلم را با آنچه در ذهنم بود تطبیق دهم.»
محمد رسولی، مدیر فیلمبرداری «آبجی»، نیز در این بخش به گروه پیوست و در مورد فیلمبرداری کار گفت: «فیلم «آبجی» از آن پروژههایی بود که در ابتدا راحت به نظر میآمد اما کار سختی بود. کار به گونهای بود که باید حالتهای مختلف نوری از اتمسفر فصلی میداشتم همچنین لوکیشن واجد مختصاتی بود که به صورت واقعی وجود نداشت و به همین دلیل مجبور به استفاده از جلوههای بصری ویژه شدیم که البته در کار مشخص نیست.»
اشرفیزاده بیان کرد: «یکی از بزرگترین محاسن این کار این بود که افراد گروه به واسطه کارهای قبلی با هم آشنا بودند.»
رسولی ادامه داد: «حال این طرف دوربین خیلی خوب بود امیدوارم حال آن طرف دوریبن هم خوب باشد.»
اشرفیزاده اظهار کرد: «اینها همه نطقهای پیش از دستور است ولی واقعا دلم میخواهد که فیلم دیده شود.»
داستان فیلم «آبجی» درباره طلا و عطی (آبجی) مادر و دختری است که سالیان سال است کنار هم زندگی میکنند؛ سالهایی به درازای زندگی «آبجی» یعنی حدود 50 سال. اما این وضع پایدار نیست و روزهای جدایی از راه میرسد. این جدایی در حالی اتفاق میافتد که «آبجی» به دلیل شرایط ویژهای که دارد بسیار وابسته به مادر است و «طلا» در زمان باقیمانده به دنبال امنیتی برای آینده «آبجی» است. آیندهای بدون حضور خودش.
گلاب آدینه، معصومه قاسمیپور، پانتهآ پناهیها، حمیدرضا آذرنگ و شیرین یزدانبخش به عنوان بازیگران اصلی در این پروژه سینمایی حضور دارند و سیاوش چراغیپور، علی استادی، احسان امانی، مهسا مهجور، مریم داننده، آرمینه زیتونچیان، ادموند ملکیان، ناهید طباطبایی، سیمون باغداساریان، آرتویت زهرابیان، هانیه سعیدی، میترا محمدی، مقمیک صادقیان و مانی شاهوار (بازیگر خردسال) نیز از دیگر بازیگران فیلم «آبجی» هستند.
عباس رستگار مدیر صدابرداری، امید عاشوری صدابردار، وحید آقایی دستیار صدابردار، سینا گنجوی تدوینگر، فرحناز نادری طراح صحنه و لباس، مهرداد میرکیانی طراح چهرهپردازی، سید روزبه سجادی حسینی مدیر برنامهریزی و دستیار اول کارگردان، فرید ناظر فصیحی مدیر جلوههای ویژه کامپیوتری، آرش آقابیک مدیر جلوههای ویژه میدانی، نائله شریفی منشی صحنه، الهام حسامی کارگردان فیلم مستند پشت صحنه، امیر یمینی مدیر تدارکات از دیگر عوامل این فیلم سینمایی هستند.
فیلمنامه «آبجی» را مرجان اشرفیزاده، ناهید طباطبایی و علی اصغری (کارگاه قلم) نوشتهاند.
انتهای پیام/