دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1399 - 11:50
آنا گزارش می‌دهد؛

حفظ سلامت داوطلبان عامل تعویق کنکور سراسری است/ تلاش برای رعایت اعمال دستورالعمل‌های بهداشتی در برگزاری آزمون‌ها

با اینکه وزیر علوم معترضان و منتقدان آزمون‌های سراسری را 9 درصد اعلام کرده بود؛ اما وزیر بهداشت با استناد به سخنان و دلایل متقن، برگزاری کنکور سراسری را به تعویق انداخت.
کد خبر : 507323
AALI6009.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در حالی که وزیر علوم از رضایت 91 درصدی داوطلبان آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد سخن می‌گوید، وزیر بهداشت شب گذشته به علت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در آزمون‌ها، کنکور را به تعویق انداخت.


در آزمون سراسری یک میلیون و 300 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و اگر پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری آن اجرا نشود، قطعاً تبعات آن غیرقابل جبران خواهد بود. به همین دلیل شب گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت اعلام کرد که کنکور سراسری به تعویق می‌افتد.




بیشتر بخوانید:


اصرار داوطلبان برای حضور در ماراتن سراسری کنکور/ علت عدم استقبال از رشته‌های بدون آزمون چیست؟




وی در صفحه شخصی خود نوشت که امروز عصر مجدد با حضور ریاست محترم کمیسیون‌های آموزش و بهداشت و درمان و تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و همچنین وزیر محترم علوم و رئیس سازمان سنجش جلسه‌ای داشتیم.


سعید نمکی


نمکی درباره نظرات وزارت علوم و سازمان سنجش می‌گوید؛ وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش اعلام کردند که اجرای پروتکل‌های سختگیرانه در این زمان باقیمانده میسر نیست، مگر اینکه دستورالعمل‌ها برای برگزاری آزمون سراسری تغییر کند.


در این جلسه اعلام کردم به‌عنوان وزیر بهداشت و متولی سلامت کشور، قطعاً سلامت فرزندانمان برای ما در اولویت است و از این پروتکل‌های سختگیرانه کوتاه نخواهیم آمد که رئیس محترم کمیسیون‌های آموزش و بهداشت نیز در این مورد کاملا همراه و موافق بودند.


وزیر بهداشت می‌افزاید به مسئولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر واقعاً نمی‌توانید این دستورالعمل‌ها را به‌درستی اعمال کنید با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تأکید می‌کنم که کنکور را به زمانی موکول کنید که بتوانید از لحاظ فضا و امکانات تمام ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید.


پیشنهاد وزارت علوم تعویق یک ماهه برگزاری کنکور سراسری است که این پیشنهاد امروز در ستاد ملی کرونا مطرح می‌شود.


منصور غلامی، وزیر علوم هم در اظهار نظری درباره برگزاری آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری، طبق اعلام مراجع رسمی، برگزاری آزمون دکتری را ۸۵ درصد و کارشناسی ارشد را ۹۱ درصد منطبق با پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرد. البته نظر آن ۹ درصد هم قابل توجه است؛ اما نباید عدد ۹۱ با ۹ عوض شود.


منصور غلامی وزیر علوم درجمع خبرنگاران


حال سوال مهم این است که چطور آن 9 درصد توانستند وزیر بهداشت را قانع کنند که کنکور را به تعویق بیندازد؟ چرا وزیر بهداشت از کوتاه نیامدن از پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی سخن به میان آورده است؟ جان داوطلبان آنگونه که باید اهمیت نداشت؟




بیشتر بخوانید:


بی‌مسئولیتی سازمان سنجش نسبت به سلامت داوطلبان در برگزاری آزمون‌ها/ آیا پروتکل‌های بهداشتی در آزمون‌های سراسری رعایت می‌شود؟




پس از اظهار نظر وزیر بهداشت در صفحه شخصی خود، وزیر علوم در گفتگویی می‌گوید دلایل تعویق آزمون سراسری افزایش فاصله گذاری اجتماعی از یک متر و ۶۰ سانت به ۲ متر، است. سازمان سنجش برای اعمال این فاصله‌گذاری نیازمند وقت بیشتری است.


وی دلیل دیگر تعویق کنکور سراسری را باز کردن دفترچه‌های سئوال کنکور ۹۹ در قرنطینه اعلام می‌کند. به گفته غلامی؛ به دلیل افزایش حوزه‌های کنکور سراسری، دفترچه سؤالات باید در قرنطینه، باز و دوباره بر اساس حوزه‌های جدید بسته شود که سازمان سنجش در این فاصله، قادر به انجام چنین کاری نبود.


بر اساس اعلام وزیر علوم؛ سازمان سنجش برای این موضوع، حداقل زمانی را در نظر گرفته و به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داده است که ابتدا باید در این ستاد به تأیید برسد که به گفته غلامی احتمالاً تا شنبه هفته آینده طول می‌کشد و آن موقع زمان برگزاری آزمون سراسری به اطلاع داوطلبان می‌رسد.


بر اساس برنامه زمانی تعیین شده قرار بود آزمون سراسری با یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۱ نفر داوطلب در روزهای 29 مردادماه تا اول شهریورماه برگزار شود که اکنون این زمان تغییر کرده و در روزهای آینده زمان جدید برگزاری اعلام خواهد شد.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته