دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1399 - 00:10
آنا بررسی می‌کند؛

اصرار داوطلبان برای حضور در ماراتن سراسری کنکور/ علت عدم استقبال از رشته‌های بدون آزمون چیست؟

بررسی عملکرد داوطلبان کنکور نشان می‌دهد که داوطلبان علی‌رغم عملکرد نامناسب همچنان علاقه دارند در کنکور کرونایی شرکت کنند و به رشته‌های بدون آزمون توجه نمی‌کنند.
کد خبر : 507146
AALI6038.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، چند سالی است که پذیرش در آزمون سراسری به دو صورت با آزمون و بدون آزمون صورت می‌گیرد، آمار ثبت نام داوطلبان نشان می‌دهد که معمولاً از دوره‌های بدون آزمون استقبال نمی‌شود.


با وجود اطلاع رسانی وسیع درباره پذیرش در رشته‌های بدون آزمون کنکور به نظر می‌رسد که داوطلبان نسبت به پذیرش در این دوره‌ها بی‌اطلاع هستند و علاقه دارند در کنکور حاضر شوند. 


ثبت نام در دوره‌های بدون آزمون کنکور از روز 5 مردادماه شروع شده و در روز 2 شهریورماه به پایان می رسد تاکنون 20 هزار نفر در دوره بدون آزمون ثبت نام کرده‌اند.


در حالی‌که کنکور امسال یک میلیون و 300 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و به نظر می‌رسد که اکثر این افراد تصمیم دارند که در کنکور امسال با وجود همه گیری شیوع ویروس کرونا شرکت کنند.




بیشتر بخوانید:


بررسی تعویق یک‌ماهه کنکور در ستاد ملی کرونا/ با برگزاری کنکور در تاریخ اعلام شده مخالفم




آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته ظرفیت پذیرش در دوره‌های روزانه 128 هزار نفر و در دوره‌های شبانه 25هزار نفر بود. پس مجموع ظرفیت در این دو دوره به 153 هزار نفر می‌رسد. در واقع رقابت اصلی داوطلبان در این رشته‌هاست.


از طرفی بیش از 600 هزار نفر در کنکور تجربی سال گذشته گروه تجربی ثبت نام کرده بودند ولی طرفیت پذیرش رشته‌های پرمتقاضی پزشکی 8 هزار نفر در دانشگاه‌های دولتی و حدود 2 هزار نفر در دانشگاه آزاد اسلامی بود. یعنی حدود یک درصد افراد وارد رشته‌های پرمتقاضی گروه تجربی می‌شوند. 


عملکرد ضعیف داوطلبان کنکور 98 از تب کنکور نمی‌کاهد 


بررسی عملکرد داوطلبان در سه گروه آزمایشی اصلی نشان می‌دهد که اکثر داوطلبان نتوانستند نمره مناسبی از آزمون کسب کنند. سال گذشته 150 هزار و 540 داوطلب گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری حضور یافتند.


تنها 31 داوطلب به 100 درصد سؤال‌های درس فیزیک پاسخ صحیح دادند، اما تعداد قابل توجهی در درس فیزیک تنها به 8.5 درصد سؤالات پاسخ درست داده‌اند. نکته جالب توجه در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی این است که هیچ کس از داوطلبان، در درس‌های ریاضی، فیزیک و شیمی، درصد 33.3- تا 30.1- کسب نکرده‌اند، اما در درس‌های ادبیات، معارف و زبان، تعداد معدودی از داوطلبان چنین درصدی را کسب کرده‌اند.




بیشتر بخوانید:


بی‌مسئولیتی سازمان سنجش نسبت به سلامت داوطلبان در برگزاری آزمون‌ها/ آیا پروتکل‌های بهداشتی در آزمون‌های سراسری رعایت می‌شود؟




موضوع دیگر این است که 28 هزار و 100 نفر از داوطلبان گروه ریاضی درس ریاضی را صفر درصد زده‌اند. 20 هزار و 818 نفر 2.1- درصد کسب کرده یعنی حدود 50 هزار نفر از داوطلبان نمره صفر یا منفی از درس ریاضی ثبت کرده و تنها 10 نفر نمره 100 از درس ریاضی کسب کرده‌اند و متوسط نمره در این درس 8.3 درصد بوده است.


نکته جالب دیگر اینکه مدل پاسخگویی داوطلبان در سال گذته به سؤالات درس زبان خارجی است. از میان 150 هزار و 540 داوطلب تنها 87 داوطلب به همه سؤالات پاسخ درست داده‌اند و 50 درصد داوطلبان یعنی 74 هزار و 189 نفر درصد صفر یا منفی از این درس کسب کرده‌اند.


همچنین آمارها نشان می‌دهد که میانگین درصدها در همه دروس زیر 20 درصد است در دروس عمومی بالاترین درصد مربوط به درس معارف با 19.5 درصد است و در دروس تخصصی درس شیمی با 9.2 درصد بیشترین مقدار را دارد.


ارائه این آمار نشان می‌دهد که متوسط فارغ‌التحصیلان گروه ریاضی و فنی از سطح علمی مناسبی برخوردار نیستند در صورتی‌که داوطلبانی که وارد رشته‌های گروه علوم ریاضی می‌شوند باید علم کافی داشته باشند چراکه به گفته بسیاری از متخصصان با رشته‌های گروه ریاضی می‌توان کشور را اداره کرد.


کیفیت نامناسب علمی داوطلبان گروه تجربی


براساس این گزارش در آزمون سراسری سال گذشته گروه آزمایشی علوم تجربی، 575 هزار و 484 داوطلب در جلسه حضور داشتند. عملکرد داوطلبان گروه علوم تجربی حاکی از این است که داوطلبان این گروه در درس ادبیات میانگین 17.8، در درس عربی میانگین 18.5، در درس معارف میانگین 29.5، در درس زبان عمومی 12.5 را به دست آورده‌اند و در دروس اختصاصی زمین‌شناسی، ریاضی، زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی به ترتیب درصدهای 2.7، 6.7، 14.8، 7.7 و 12.3 را به دست آورده‌اند.


این درصدها نشان می‌دهد با وجود تعداد پرشمار در گروه علوم تجربی اما کیفیت علمی آنها براساس آزمون سراسری چندان مناسب نیست چراکه میانگین هیچ یک از دروس عمومی به 30 درصد و دروس تخصصی به 15 درصد هم نمی‌رسد و تحلیل این آمارها نشان می‌دهد که جمعیت زیادی از نیم میلیون کنکوری گروه تجربی عملاً در رقابت این گروه حضور ندارند و تعداد زیادی براساس آرزوهای خود و نه براساس تلاش خود در این گروه ثبت‌نام می‌کنند.


نمرات نامناسب داوطلبان گروه علوم انسانی


در سال گذشته 259 هزار و 386 داوطلب در کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی حضور داشتند. در این گروه هیچ یک از داوطلبان نتوانسته‌اند در دروس ادبیات تخصصی، فلسفه و تاریخ و جغرافیا به 100 درصد سؤالات پاسخ دهند اما در این میان تعدادی از داوطلبان به 100 درصد سؤال‌ها پاسخ صحیح داده‌اند که شامل درس اقتصاد، ریاضی، عربی، علوم اجتماعی و روانشناسی می‌شود.


در درس اقتصاد با بیشترین تعداد یعنی 649 داوطلب توانسته‌اند به 100 درصد سؤال‌ها پاسخ صحیح داده‌اند و در درس روانشناسی با کمترین تعداد یعنی یک نفر توانسته به 100 درصد سؤالات پاسخ صحیح بدهد.


همچنین تعداد قابل توجهی از داوطلبان گروه علوم انسانی به کمتر از 10 درصد سؤال‌های هر درس پاسخ صحیح داده‌اند؛ برای مثال، در درس زبان و ادبیات فارسی عمومی، تعداد163 هزار و 699 داوطلب به کمتر از 10 درصد سؤال‌ها پاسخ صحیح داده‌اند، به عبارت دیگر، بیش از 63.11 درصد داوطلبان، دانش و آمادگی لازم را برای پاسخگویی به سؤال‌های این درس نداشته‌اند.


آمار ارائه شده از کنکور علوم انسانی 98 نشان می‌دهد که 8.7 درصد به درس ادبیات، 11 درصد به سؤالات درس عربی، 15.3 درصد به درس معارف و 2.7 درصد به درس زبان عمومی پاسخ صحیح داده‌اند.


بررسی دروس تخصصی ریاضی، اقتصاد، ادبیات فارسی تخصصی، زبان عربی تخصصی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و روانشناسی گویای این است که داوطلبان به صورت میانگین در حد 4.9، 15.7، 7.9، 9، 12.7، 10.4، 4.3 و 19.5 بوده است.


این عملکرد نامناسب تقریباً در همه سال‌ها مشاهده می‌شود با این حال مشخص نیست چرا همچنان اکثر داوطلبان بر حضور در کنکور اصرار دارند و علاقه دارند که شانس خود را امتحان کنند. متاسفانه درصدهای منفی داوطلبان آنقدر زیاد است که اگر داوطلبان به سوالاتی که نمی‌دانند پاسخ ندهند حتی می‌توانند رتبه بهتری را کسب کنند.


در این میان شاید موسسات کنکوری بسیار نقش ایفا کنند که با وجود آگاهی از توان علمی اکثر داوطلبان همچنان برای جذب مشتری بیشتر آنها را به شرکت در کنکور تشویق می‌کنند و به آنها امید واهی می‌دهند که هر توانی در آزمون حضور یابند و شانس خود را برای حضور در این مسابقه علمی امتحان کنند.


در صورتی‌که هیچ مسابقه علمی در جهان شبیه مسابقه بخت آزمایی نیست و نمی‌توان بدون توانایی مورد نیاز از عهده مسابقه برآمد. 


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته