دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1399 - 12:03
کدخدایی در نشست خبری:

شورای نگهبان مشکلی با برگزاری الکترونیکی انتخابات ندارد/ افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام نکنند

سخنگوی شورای نگهبان گفت که این شورا در صورت نداشتن مشکل امنیتی موافق برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی است.
کد خبر : 507125

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز در شورای نگهبان برگزار شد، درباره آخرین مراحل تحقق الکترونیکی شدن انتخابات اظهار کرد: بحث الکترونیکی شدن انتخابات با تحول خاصی مواجه نشده است، البته در شرایط کرونا رسیدگی به این موضوع شدت بیشتری پیدا کرده و تلاش‌هایی صورت گرفته، کارهای خوبی انجام شده و نیز نشست‌های بسیاری با کارشناسان برگزار شده است تا الکترونیکی شدن انتخابات جایگزین روش سنتی و دستی شود؛ چون هدف ما حفظ سلامت مردم و صیانت از رأی مردم است، البته به دوستانمان گفتیم اگر این موضوع با مشکلات امنیتی روبه‌رو نباشد ما هم مشکلی با آن نخواهیم داشت.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای نگهبان می‌تواند به موضوع شفافیت آمار مبتلایان به کرونا ورود کند؟ عنوان کرد: شورای نگهبان مسئولیتی در این خصوص ندارد تا اینکه مصوبه‌ای به ما ارسال شود. ما هم به آمار رسمی مراجع قانونی در خصوص مبتلایان به کرونا پایبند هستیم و آمار مراجع رسمی برای ما موجه و مستند است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.


سخنگوی شورای نگهبان درباره ورود این شورا به مقوله انتخاب ۱۴۰۰ گفت: شورای نگهبان فعلاً به مقوله انتخاب ریاست جمهوری ورود نکرده و ما هم در خصوص کاندیداها همانند رسانه‌ها مطالبی را می‌خوانیم که افراد در گفتگوهایشان مطرح می‌کنند، اما توصیه می‌کنم افرادی که قبلاً صلاحیتشان تأیید نشده دوباره کاندیدا نشوند.


کدخدایی درباره واگذاری مسئولیت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا بیان کرد: نمایندگان مجلس نظری دارند مبنی بر اینکه با توجه به اینکه مجلس سازوکار نظارت مستمر بر انتخابات شوراهای شهر و روستا را ندارد آن را به شورای نگهبان واگذار کنند. پیش از این هم مجالس قبل طرح‌هایی را به شورای نگهبان ارسال کردند که با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و منتظریم که مجلس طرح خود را ارسال کند، اما اگر مانند طرح‌های قبل باشد شورای نگهبان ایراد می‌گیرد.


وی درباره ورود این شورا به مقوله انتخاب ۱۴۰۰ گفت: شورای نگهبان فعلاً به مقوله انتخاب ریاست جمهوری ورود نکرده و ما هم در خصوص کاندیداها همانند رسانه‌ها مطالبی را می‌خوانیم که افراد در گفتگوهایشان مطرح می‌کنند، اما توصیه می‌کنم افرادی که قبلاً صلاحیتشان تأیید نشده دوباره کاندیدا نشوند.


سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس در خصوص مالیات بر ارزش افزوده خاطرنشان کرد: مصوبه مجلس درباره مالیات بر ارزش افزوده، ابهامات و ایراداتی دارد و شورای نگهبان این موارد را ایراد گرفته است و بررسی‌ها تا پایان وقت اداری امروز ادامه دارد و نتیجه نهایی به مجلس محترم اعلام می شود.


کدخدایی درباره ضرورت تقویت احزاب در کشور گفت: وجود احزاب می‌تواند در توسعه بحث‌های انتخاباتی مؤثر باشد و منجر به حل مشکلاتی شود که در نظام انتخاباتی ما وجود دارد. الزاماً بحث احزاب با تصویب قانون حل نمی‌شود و نیازمند ارتقای مباحث حزبی در کشور هستیم و همه دستگاه‌ها باید اراده جدی برای حل این مشکلات و ارتقاء فرهنگ سیاسی و حزبی داشته باشند.


ِاو درباره زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس اظهار کرد: شب گذشته معاون وزیر کشور در این زمینه با بنده صحبت کرد و ظاهرا ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری این انتخابات را داده اما هنوز ستاد ملی کرونا نظر رسمی در این باره به ما نداده است، البته با توجه به اینکه حوزه های باقیمانده برای برگزاری مرحله دوم انتخابات کم است و تنها ۱۲ نماینده باید انتخاب شوند، صرفاً شاید برای نحوه برگزاری این انتخابات و تبلیغات انتخاباتی تدابیری اندیشیده شود تا از اجتماعات جلوگیری شود.


سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اظهارات «علی مطهری» مبنی بر اینکه نظرات پژوهشکده شورای نگهبان حریت مجلس را گرفته است، گفت: پژوهشکده شورای نگهبان یک پژوهشکده علمی است و استقلال قوای سه گانه را مخدوش نکرده است و این حرف خنده‌دار است.


انتهای پیام/4079/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته