دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1394 - 14:26
در سمینار «شفاف‌سازی برجام» با حضور علاءالدین بروجردی و دانشمندان هسته‌ای صورت گرفت؛

تقدیر از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد

نشستی با موضوع «شفاف‌سازی برجام» به دعوت تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد و با حضور جمع کثیری از دانشجویان در سالن همایش‌های علامه شهیدی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد برگزار شد.
کد خبر : 50694

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در سیمنار «شفاف‌سازی برجام» با بیان تاریخچه‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در بیش از نیم قرن گذشته، آمریکا را حامی و مشوق فعالیت هسته‌ای رژیم گذشته و مخالف همین فعالیت‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران عنوان کرد و گفت: آمریکا در دهه ۴۰ با جمعیت آن دوران ایران، راکتور پنج مگاواتی امیرآباد شمالی در تهران را احداث کرد ولی درست بعد از انقلاب، اعلام کرد که شما(ایران) به دلیل داشتن ذخایر نفت و گاز، نیازی به انرژی هسته‌ای ندارید و این موضوع بیانگر این است که برنامه هسته‌ای ایران از سوی آمریکا کاملا سیاسی شده است.


وی افزود: فعالیت هسته‌ای ایران بعد از انقلاب اسلامی و در دوران جنگ تعطیل بود ولی پس از آن به تدریج اوج گرفت ولی آمریکایی‌ها همچنان با غنی سازی اورانیوم در ایران مخالف بودند و شدید‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردند.


بروجردی با بیان اینکه ایران در جنگ اراده‌ها پیروز شد، اظهار کرد: اوباما اعلام کرد که اگر می‌توانستیم، تمام پیچ و مهره‌های مراکز هسته‌ای ایران را باز می‌کردیم، ولی نمی‌توانیم.


وی افزود: اکبر اعتماد بنیانگذار انرژی هسته‌ای ایران که اکنون در لندن زندگی می‌کند در سفر به تهران موفقیت‌های جمهوری اسلامی در زمینه هسته‌ای را تحسین کرد و گفت کاری که ما در دوران شاهنشاهی بدون هیچ محدودیتی نتوانستیم انجام دهیم شما توانستید در شرایطی بسیار دشوار انجام دهید.


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با توجه به بومی سازی انرژی هسته‌ای در ایران گفت: آمریکا در ساخت نیروگاه هسته‌ای با کشورهای مختلف همکاری می‌کند ولی هرگز دانش هسته‌ای را منتقل نمی‌کند ولی از صفر تا صد این دانش اکنون در ایران اسلامی در اختیار ماست و بومی شده است.


وی درباره اتهام غربی‌ها به ایران درباره تلاش برای ساخت بمب اتم اظهار کرد: سانتریفیوژهای وارد شده از پاکستان آلوده بودند ولی غربی‌ها به‌رغم قانع شدن در این باره، اجازه فعالیت هسته‌ای را به ایران نمی‌دادند. بنابراین در مجلس هفتم دولت را مکلف به توقف اجرای پروتکل الحاقی کردیم.


بروجردی: آمریکا در ساخت نیروگاه هسته‌ای با کشورهای مختلف همکاری می‌کند ولی هرگز دانش هسته‌ای را منتقل نمی‌کند ولی از صفر تا صد این دانش اکنون در ایران اسلامی در اختیار ماست و بومی شده است

بروجردی افزود: بعد از فک پلمپ نیروگاه‌های هسته‌ای، گام‌های بلندی در زمینه هسته‌ای برداشته شد بطوری که ظرفیت غنی سازی تمام راکتور‌ها به ۲۰ درصد رسید. غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و کار گذاشتن سانتریفیوژ‌ها در قلب راکتور‌ها توانایی فوق العاده ایران در زمینه هسته‌ای را نمایان ساخت.


وی با قدردانی از تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران اظهار کرد: این تیم در مذاکرات هسته‌ای مقابل ۶ قدرت جهان ایستادند و از حق ملت ایران دفاع کردند.


بروجردی گفت: ایران اسلامی به تمام مراحل انرژی هسته‌ای دست یافته است و غرب هرگز نمی‌تواند دانش هسته‌ای را از ما بگیرد.


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره دغدغه‌های برخی افراد درباره نفوذ دشمن به کشور پس از برجام اظهار کرد: مجلس با تصویب مصوبه‌ای ۹ بندی جلوی نفوذ دشمن را گرفته است و مقام معظم رهبری نیز با استناد به این مصوبه فرمان راه اندازی کمیته رصد را داده‌اند.


وی افزود: در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز ایجاد یک کمیته نظارتی مصوب شده و قرار است این کمیته هر ۶ ماه یکبار به نمایندگان مجلس گزارش دهد.


بروجردی با بیان اینکه فضای تحریم‌های اقتصادی و سیاسی با توافق هسته‌ای شکسته شده است، اظهار کرد: ایران مانند کره شمالی در جهان منزوی نیست و قصد دارد بیش از پیش در مجامع بین المللی حضور داشته باشد.


وی افزود: کشورهای مختلف دنیا بعد از توافق هسته‌ای برای بستن قراردادهای مختلف اقتصادی با ایران صف کشیده‌اند و ما اکنون حق انتخاب داریم؛ حقی که در شرایط تحریم وجود نداشت.


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با توجه به فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن ساخت و استفاده از بمب اتم، اظهار کرد: بمب اتم تاثیری در افزایش اقتدار و امنیت ملی ندارد.


وی افزود: پاکستان تنها کشور از بین ۵۷ کشور اسلامی جهان است که بمب اتمی دارد ولی هیچ اقتداری ندارد و خاک آن بار‌ها از سوی آمریکا برای مقابله با طالبان مورد تجاوز قرار گرفته است.


بروجردی به پایین آوردن پهپاد آمریکایی RQ۱۷۰ از سوی متخصصان هوافضای سپاه اشاره کرد و گفت: این اقدام هوشمندی و توان علمی ملت ایران را نشان می‌دهد.


وی درباره انتقادهای صورت گرفته از برجام گفت: اختلاف نظر در یک محیط آزاد طبیعی است ولی بیانات رهبر معظم انقلاب در این باره فصل الخطاب است.


بروجردی رفع تحریم‌ها را از اهداف اصلی مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب عنوان کرد و افزود: ما به آمریکا بدبین هستیم زیرا نشان داده است هیچ اصول و قاعده‌ای را رعایت نمی‌کند.


وی اظهار کرد: رآکتور اراک به گونه‌ای برنامه ریزی شده که در صورت بدعهدی آمریکایی‌ها در مفاد برجام و رفع تحریم‌ها، بتواند بعد از حدود ۶ ماه با کارایی بهتر فعال شود.


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با توجه به آغاز جمع آوری سانتریفیوژ‌ها در ایران افزود: این پروسه حدود دو ماه طول می‌کشد که اقدامات طرف‌های مقابل در زمینه رفع تحریم‌ها نیز بعد از این زمان آغاز می‌شوند.


بروجردی با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ فقط به دنبال منافع خود هستند، گفت: عربستان در هشت ماه گذشته به بد‌ترین شکل ممکن به مردم مظلوم یمن حمله کرده و حدود ۱۴ هزار نفر از جمله پنج هزار کودک مظلوم را به شهادت رسانده است ولی شورای امنیت سازمان ملل به جای عربستان، یمن را محکوم می‌کند.


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره فعالیت گروه تروریستی تکفیری داعش اظهار کرد: داعش با هدف انحراف توجه‌ها از رژیم صهیونیستی به داخل جهان اسلام بوجود آمد.


وی افزود: در دورانی که خاک افغانستان توسط شوروی اشغال شده بود، آمریکا القاعده را به عنوان اهرم فشار به شوروی بوجود آورد ولی در ‌‌نهایت حادثه ۱۱ سپتامبر از سوی همین القاعده بوقوع پیوست.


بروجردی با توجه به عملیات اخیر تروریستی داعش در فرانسه گفت: اکنون خطر در تمام کشورهایی که در ایجاد داعش نقش داشته‌اند احساس می‌شود.


در این مراسم دکتر علی معافی فیزیکدان اتمی و دکتر پرویز پروین استاد تمام فیزیک هسته‌ای کشورمان نیز درباره کاربردهای انژی صلح آمیز هسته‌ای به ویژه در بخش داروسازی و نیز مسائل علمی و فنی برجام مطالبی بیان کردند و در پایان به سئوالات کتبی تعدادی از دانشجویان پاسخ گفتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته