دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1399 - 00:05
ظفرقندی در گفتگو با آنا:

برخی مصوبات شورای شهر عامل گرانی مسکن در پایتخت است/ احداث پارک 500 میلیاردی در اوج فشار اقتصادی ضرورتی ندارد

یک کارشناس حوزه شهری گفت: یکی از دلایل گرانی مسکن در پایتخت به برخی مصوبات شورای شهر تهران برمی‌گردد که بیشتر انگیزه درآمدزایی برای مدیریت شهری داشت.
کد خبر : 506614

احمد صابری ظفرقندی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص تأثیر مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم بر افزایش قیمت مسکن در تهران به‌‌منظور افزایش درآمد شهرداری اظهار کرد: شورای اسلامی شهر تهران در سه سال فعالیتش در هر سال حدود 30 درصد (90 درصد) به عوارض ساختمان آن هم در بخش مسکونی و اداری و نه تجاری اضافه کرد؛ درحالی‌که این نرخ از سال 90 تا 96 تقریباً ثابت بوده است که می‌توان این اقدام را به‌عنوان یکی از عوامل افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در شهر تهران عنوان کرد.


وی افزود: این افزایش بی‌حساب و کتاب در عوارض باعث ایجاد حباب قیمتی حدود 300 درصدی در برخی از مناطق تهران شده است.


این کارشناس حوزه شهری با اشاره به این مطلب که مدیریت شهری به جای تحمیل فشار بر مردم برای کسب درآمد آن هم امسال که با شیوع کرونا، فشارهای اقتصادی و معیشتی افزایش یافته می‌توانست با کاهش هزینه‌ها از این فشارها بکاهد، گفت: شهرداری امسال برای حوزه شهرسازی، اعتباری به مبلغ 2 هزار میلیارد تعیین کرده که با توجه به کسری درآمد و بودجه این امکان وجود دارد که آن را متوقف کرده و نگه دارد.


صابری ظفرقندی تصریح کرد: فعالیت در حوزه شهرسازی بیشتر مطالعاتی است. این حوزه همچون دکانی است که می‌تواند پول را به‌عنوان تحقیقات شهرسازی به درون آن بریزد؛ چون شهرسازی عاملیت اجرایی ندارد و بیشتر فعالیتش فنی، تحقیقاتی و ارائه طرح است مانند این‌که به مناطق اعلام کنند چگونه و با چه نمایی مجوز ساختمان بدهند.


وی ادامه داد: مدیریت شهری در سال 99 حدود 500 میلیارد تومان هم برای انجام کار فرهنگی به برج میلاد و باغ صبا اختصاص داده‌ است، برج میلادی که به قول یکی از نمایندگان مجلس یک آبمیوه را به قیمت 150 هزار تومان به مردم می‌دهد. چه اقشاری از مردم می‌توانند از این مکان استفاده کنند و چرا این مبلغ به این حوزه باید تخصیص یابد؟


شهردار پیشین برخی از مناطق تهران افزود: برج میلاد به بخش خصوصی واگذار شده است و درصورتی‌که بحث اجرای کار فرهنگی هم در آن مطرح باشد می‌تواند برنامه آن از سوی شهرداری به بهره‌برداران ارائه شده و آنها ملزم به اجرای آن باشند.


این کارشناس حوزه شهری با اشاره به محل دیگری از بودجه که می‌توانست با صرفه‌جویی از هزینه اداره شهر و از فشار بر مردم از طریق وضع عوارض بکاهد به موضوع کمک 10 درصدی به سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: درحالی‌که در شرایط موجود شهرداری تهران بودجه کافی ندارد، می‌تواند فعلاً این کمک را انجام ندهد بنابراین 10 درصد بودجه 31 هزار میلیاردی حدود 3 هزار و 100 میلیارد تومان مجدد در جیب شهرداری تهران نگه می‌داشت.


وی تخصیص 500 میلیارد تومان برای احداث بوستان سرو را از دیگر مواردی عنوان کرد که در شرایط سخت اقتصادی موجود ضرورتی برای آن وجود نداشته و شهرداری تهران می‌توانست از آن صرفنظر کند.


صابری ظفرقندی افزود: همچنین تخصیص 100 میلیارد تومان برای احداث بوستان برای محله‌های فاقد بوستان محل هزینه‌کرد غیرضروری دیگری است که در وضعیت موجود ضرورتی برای آن وجود نداشت.


وی با اشاره به این مطلب که شهرداری تهران در سال 97 رسماً ادعا کرده بود در بودجه‌اش 2 هزار میلیارد صرفه‌جویی کرده است، گفت: اگر شهرداری تهران در گفته‌اش در آن سال صادق بوده باشد، یعنی در بودجه 17 هزار و 900 میلیارد تومانی آن سال حدود 12 تا 13 درصد صرفه‌جویی در هزینه‌ها انجام شده و در صورتی که بتوانند این اقدام را در سال 99 نیز تکرار کنند این رقم به حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان خواهد رسید.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته