دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1399 - 09:28

آموزش کامل روش پخت آش دوغ سرعین + نکات طلایی

مرحله به مرحله درست کردن آش دوغ، آموزش طرز تهیه آش دوغ سرعین به همراه مواد لازم مورد نیاز برای این آش، آش دوغ یکی از آش های محلی اردبیل و سرعین و بسیار خوشمزه و پر طرفدار است.
کد خبر : 506562
آش-دوغ-3.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، شاید تاکنون نام آش دوغ سرعین را شنیده یا طعم آن را در سفر به اردبیل یا سرعین چشیده باشید. این آش جزو آش های رسمی مهمانی ها در استان اردبیل هست و بیشتر مزه آن به دوغ مورد استفاده بستگی دارد. در این مطلب طرز تهیه آش دوغ سرعین خوشمزه را آموزش داده ایم.


طرز تهیه آش دوغ سرعین


مواد اولیه (7 نفر)



  • نخود (پخته شده): ۱.۵ پیمانه

  • برنج (برنج ایرانی): ۱ پیمانه

  • ماست (پرچرب): ۲ لیتر

  • دوغ (دوغ محلی ترجیحا): ۲ لیتر

  • سبزیجات (تره، گشنیز، برگ سیر تا: نیم کیلو

  •  تخم مرغ: ۱ عدد

  • گوشت چرخ کرده (با چربی کم): ۲۵۰ گرم

  • نعنا خشک (برای تزیین): به مقدار لازم

  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

  • پیاز (رنده و آب گرفته شده): ۱ عدد

  • روغن (برای سرخ کردن گوشت قلقلی): به مقدار لازم


روش تهیه: ابتدا نخود ها را از شب قبل خیسانده و دوبار آب آن را عوض کرده و بپزید. ابتدا ماست را با همزن برقی یا دستی به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه هم بزنید تا شل شود..


سپس کم کم دوغ را به ماست اضافه کرده و باز هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. یک عدد تخم مرغ را داخل مخلوط دوغ شکسته و هم بزنید تا کاملا تخم ‌مرغ باز شود.


بعد از مخلوط شدن و یک دست شدن دوغ و تخم مرغ، آن را روی حرارت زیاد قرار دهید و با قاشق چوبی هم بزنید.


نکته: استفاده از قاشق چوبی به این دلیل است که این آش نیاز به هم زدن طولانی روی شعله گاز دارد و این قاشق کمتر داغ می شود. یک پیمانه برنج خام را شسته و به مواد اضافه کرده و مرتب آن را هم بزنید تا دوغ نبرد.


یک پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید و با گوشت چرخ کرده و مقداری نمک و فلفل و یک قاشق مرباخوری نعنا خشک مخلوط کنید و کوفته قلقلی کوچک درست کنید سپس در روغن سرخ کنید.


زمانی که دوغ به غلظت مناسب رسید و قل زد کوفته قلقلی ها را اضافه کنید. سبزی ها را شسته و خرد کنید و به آش اضافه کنید.


نکته: اگر برگ سیر تازه در دسترستان بود از ریختن آن به آش دوغ دریغ نکنید چرا که طعم ویژه ‌ای به آش می‌دهد. نخود های پخته شده را به آش اضافه کنید.


وقتی که آش جوشید زیر حرارت را کم کرده و اجازه دهید تا رنگ سبزی‌ها تیره شود و نیم ساعت روی حرارت ملایم اجاق باشد. بعد از آماده شدن آش دوغ ، آن را سرو کرده و با نعنا و سیر داغ روی آن را تزیین کنید.


نکات مهم در پخت ش دوغ


نکات مهم در پخت ش دوغ


هنگام سرو کردن، 6 حبه سیر را رنده کرده و در نصف استکان آب جوش مخلوط کنید و به آش اضافه کنید تا طعم بهتری به آن بدهد. می‌توانید کمی شوید تازه خرد شده هم به همراه تره و گشنیز به آش دوغ اضافه کنید.


این آش نیاز به صبر و حوصله بسیاری دارد چرا که از اول تا آخر پخت مدام باید هم زده شود. در آش دوغ از جعفری استفاده نکنید، چراکه طعم آش را به طور کل عوض می‌کند.


اگر دوغ محلی در دسترستان نبود  از دوغ های پاکتی بدون گاز استفاده کنید. استفاده از نعنا و سیر داغ برای تزیین روی آش اختیاری است.


استفاده از گوشت قلقلی در آش اختیاری است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: آش آموزش آشپزی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته