بازی رسانهای خودروسازان با نرخ ارز!/ پیامدهای 3دهه حمایت صرف از خودروسازان غمانگیز است
مرتضی شجاعی کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، درباره عملکرد خودروسازان در سالهای اخیر اظهار کرد: سنجش میزان موفقیت هر صنعتی نیازمند ارزیابی مبتنی بر شاخصهای کمی و کیفی است. لذا بیتوجهی به سنجش کارنامه گذشته بر اساس شاخصهای از پیش تعیین شده، به ارزیابی سلیقهای عملکرد صنایع منجر میشود که این آسیب، در صنعت خودروسازی به شکل حادی بروز کرده است. در واقع ناتوانی در بررسی شکاف بین اهداف ترسیم شده و آنچه در گذشته رقم خورده، اساساً هرگونه تصمیمگیری درباره آینده را با تزلزل مواجه میکند.
وی افزود: البته پیامدهای حمایت حدود 3دهه از خودروسازان، از هر جنبهای و با هر متر و خطکشی چنان مشهود و غمانگیز است که میتواند تمامی استراتژیهای احتمالی صنعت را زیر سوال ببرد!
خودروسازان ابراز شرمندگی کنند
شجاعی رویکرد خودروسازان در مقطع کنونی حین پاسخگویی به عملکرد مردودشان را فرار به جلو دانست و افزود: در شرایطی که دسترسی عموم مردم به یک خودروی نه چندان به روز هم صرفاً با قیمت مناسب آرزو شده، نمایندگان رسانهای خودروسازان، حالت آفندی به خود گرفتهاند و با لنگر کردن ضعف عملکردشان به کاهش ارزش پول ملی و آشفتگی شاخصهای کلان اقتصادی، فریاد حمایت از خودروساز سر میدهند. گویا قرار است ناکارآمدیها و عقب ماندگیها در بازار بِکر و انحصاری خودروی ایران، صرفاً پای تحریم و افت ارزش ریال نوشته شود.
شجاعی با انتقاد از مواضع برخی از دستاندرکاران صنعت خودرو گفت: هنوز نمیدانم چرا جنس مصاحبه برخی از فعالان صنعت خودرو باید محرک بازار خودرو و پالسی برای افزایش قیمتها باشد؛ خوشبینانهترین تحلیل ممکن در این باره تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت کارخانهای محصولات است و امیدوارم سناریوی دوم یعنی انتفاع از افزایش نرخ در بازار آزاد سوءظنی بیش نباشد!
این کارشناس صنعت خودرو افزود: انتظار بیجایی نیست اگر از خودروسازان بپرسیم، تا چه میزان در یک کشور در معرض تحریم خود را به خارج از کشور وابسته کردهاید که امروز برای تحویل خودروهای با سابقه تولید بیش از 5سال هم واماندهاید؟ تردیدی نیست که سکته در تحویل خودروهای پیش فروش شده و محدودیت شدید تولید و عرضه انواع محصولات، در مقطع کنونی مضاف بر اثر افت ارزش ریال، بازار را ملتهب کرده است.
شجاعی تأکید کرد: اینکه دست خودروساز به نشانه تسلیم بالا رفته و نبض بازار خودرو به دست دلالانی افتاده که با استفاده از انواع ابزار و بهانهها تا سرحد ممکن بازار خودرو را تحریک میکنند و نقش خودروساز در برهمزدن این معادله بسیار کمرنگ شده، زاییده فقدان استراتژی و ثبات مدیریت در صنعت خودروی کشور است. معتقدم خودروسازان باید توأم با تغییر فوری سیاستها، در هرگونه اظهارنظری صرفاً نسبت به صبر جامعه و حتی حمایت دولتها! برای رسیدن به روزهای خوش صنعت ابراز شرمندگی کنند.
این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: اینکه شهروندان سالهاست زیر سایه سیاستگذاریهای دولتی، خودروی خارجی را گرانتر از هر نقطهای در کره زمین خریداری میکنند و همچنان تأمین خودروی باکیفیت و ایمن داخلی برای مردم از سوی خودروسازان ناممکن است و بدتر آنکه افق روشنی هم در این زمینه نداریم، درد آور و مایه شرمساری است.
بازی رسانهای خودروسازان با نرخ ارز!
شجاعی در پایان درباره اثر نوسانات نرخ ارز بر صنعت خودرو گفت: در مقاطع زمانی که نرخ ارز به ثبات نسبی رسیده بود، خودروسازان ثبات نرخ ارز را یکی از عوامل درجازدن و واماندگی صنعت عنوان میکردند و استدلالشان این بود که همین ثبات قیمت خودروهای وارداتی در برابر افزایش هزینههای تولید خودروی ایرانی، توان رقابتپذیری ما را کاهش داده است. حال که نرخ ارز افزایش یافته هم میبینیم، قیمت برخی از خودروها دستکم به اندازه افزایش نرخ ارز، بالا میرود. این مهم نشانه وابستگی بیش از حد صنعت خودرو و بیمعنابودن استفاده از مزیتهای نسبی کشور در تولید محصول ایرانی است.
وی اظهار کرد: وقتی شما وابستگی قابل توجهی به طرفهای خارجی و ارزبری سنگین قطعات منفصله خودرو دارید، افزایش نرخ ارز هیچ کمکی به شما نمیکند و افزایش قیمت خودرو متناسب با رشد نرخ دلار، در طولانی مدت رکود سنگینتری برایتان به دنبال خواهد داشت.
شجاعی در پایان گفت: اگر به صنعت خودروسازی بها دادهایم تا به میزان افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت محصول و کاهش کیفیت تدریجی در پی داشته باشد، صرفاً واردات خودرو را در دستور کار قرار میدادیم، امروز از لحاظ اقتصادی، زیستمحیطی و افزایش رضایت عمومی هم به مراتب شرایط بهتری داشتیم.
انتهای پیام/4141/پ
انتهای پیام/