دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1399 - 01:12
واکنش کاربران نسبت به اهدای خون بهبود یافتگان کرونایی؛

ای رهایی یافتگان از کرونا؛ پلاسما هدیه کنید

پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونا با انتقال به مبتلایان جدید می‌تواند نسبت به روند بهبودی بیماران کمک شایانی کند. کاربران با انتشار پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از بهبودیافتگان کووید-19 درخواست اهدای خون کردند.
کد خبر : 506213
157137299.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، پلاسما (Plasma) به بخش مایع خون گفته می‌شود که می‌تواند کمک زیادی به بهبود مبتلایان کند. پلاسما ماده اولیه تهیه بسیاری از داروهای حیاتی است و فاکتورهای انعقادی ۸ و ۹، آلبومین و ایمونوگلوبولین‌ها که در درمان بیماران به کار می روند، از پلاسما به دست می‌آیند.


در اهدای پلاسما «پلاسما فرزیس»، فقط بخش مایع خون یعنی پلاسما اهدا می‌شود و بقیه سلول‌های خونی به اهداکننده بازگردانده می‌شود. به این صورت اهداکننده می‌تواند با اهدای پلاسمای خود جان تعداد زیادی از بیماران را نجات دهد.


اطلاع‌رسانی کم، نداشتن شناخت کافی مردم و مبتلایان به اهمیت اهدای پلاسما و خود پلاسما، کم‌کاری رسانه‌هایی که پخش سراسری داشته و مخاطب میلیونی دارند (رادیو و تلویزیون)، ترس شهروندان از ابتلای مجدد به کووید-۱۹، کم بودن مراکز دریافت پلاسما (در تهران فقط ۴ مرکز در زمینه دریافت پلاسمای خون فعال هستند) و همه اینها تنها معدود نکاتی است که موجب شده تا کمی بیشتر از "یک درصد" از بهبودیافتگان به کرونا برای اهدای پلاسمای خون‌شان به مراکز اهدا مراجعه کنند.


کدام مراکز پلاسمای خون دریافت می‌کنند؟




کاربران با انتشار پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از بهبودیافتگان کووید-19 درخواست اهدای خون کردند.در ادامه تعدادی از واکنش‌های کاربران نسبت به موضوع اهدای خون توسط بهبود یافتگان کرونا را مشاهده می‌کنید:









انتهای پیام/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته