دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1399 - 13:35

توصیه‌های تغذیه‌ای قبل و بعد از اهدای خون

اهدای خون حدوداً فقط یک ساعت از وقت برنامه پرمشغله زندگی شما را می‌گیرد و درعوض جان یک انسان را نجات می‌دهد. اهدای خون نه فقط برای کسی که که سلول‌های خونی را دریافت می‌کند، بلکه برای سلامت اهدا کننده نیز فواید بسیار دارد.
کد خبر : 495665
images.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، اهدای خون هنگامی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به‌طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می‌کند. خون اهدا شده پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تأیید سلامتی به‌منظور تهیه فراورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود. فرایند اهدا و تزریق به دریافت‌کنندگان، انتقال خون نام دارد.


خواهشمند است برای حفظ سلامتی خود به توصیه های پزشکان و کارشناسان  توجه کنید :


 توصیه تغذیه‌ای قبل و بعد از اهدای خون


آب


شب قبل از اهدای خون و صبح روز اهدای خون برای پیشگیری از افت فشار خون و سرگیجه‌احتمالی، آب فراوانی بخورید و از نوشیدن نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه خودداری کنید.


وزن مناسب


توجه داشته باشید که وزنتان زیر 50 کیلوگرم نباشد، هموگلوبین‌تان بالای 12.5 باشد و در صورتی که در حال درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن هستید، در طول 3 تا 6 ماه درمان کم‌خونی از اهدای خون خودداری کنید.


گرسنگی


هرگز با شکم خالی یا در شرایطی که در حال رژیم گرفتن و کاهش وزن هستید، خون ندهید.


غذای چرب ممنوع


شب قبل از اهدای خون از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید زیرا با خوردن غذاهای چرب، چربی‌های دریافتی وارد خون می‌شود و نتیجه آزمایش‌هایی که با آنها فاکتورهای بیماری‌های عفونی سنجیده می‌شوند، تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و باعث خواهد شد تا خون اهدا شده دور ریخته شود.


گیاخواران چه کنند؟


در صورتی که گیاهخوار هستید، از آنجا که احتمال کمبود ویتامین B12 در شما وجود دارد، باید از نظر مقدار این ویتامین در بدن بررسی شوید.


جبران خون با پروتئین و سبزی


قبل و بعد از اهدای خون لازم است رژیم غذایی سرشار از منابع غذایی پروتئینی و مملو از سبزی‌های مختلف داشته باشید تا وضعیت جسمانی مناسبی پیدا کنید و خون از دست رفته جبران شود.


آبمیوه فراموش نشود


بلافاصله بعد از اهدای خون به منظور پیشگیری از افت فشار و قند خون، یک بیسکویت ساده یا تکه‌ای کیک با آبمیوه میل کنید.


بعد از اهدای خون حداقل در 24 ساعت اول 8 لیوان آب و آبمیوه طبیعی بنوشید.


مایعات فراوان


یک هفته تا 10 روز بعد از اهدای خون به‌دلیل اینکه 0.5 لیتر خون از بدنتان خارج شده است، بهتر است مایعات فراوانی بنوشید


چای بلافاصله بعد از غذا ممنوع


در طول یک هفته بعد از اهدای خون از خوردن چای، قهوه، لبنیات و مواد غذایی سبوس‌دار به همراه مواد غذایی که منبع آهن هستند، خودداری کنید و در صورت تمایل به خوردن، یک ساعت با هم فاصله دهید.


خوراکی های خون ساز بخورید


یادتان باشد دریافت ویتامین‌های گروه B به‌خصوص B12، B6، اسید فولیک، ویتامین C و آهن برای خونسازی ضروری است بنابراین خوردن مواد غذایی که منابع آنها محسوب می‌شوند، قبل و بعد از اهدای خون از مهم‌ترین نکته‌هایی است که باید به آنها توجه کرد. ویتامین B12 در انواع گوشت و B6 در موز، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و انواع مغزها وجود دارد. اسید فولیک در اسفناج، لوبیا و آب پرتقال یافت می‌شود، ویتامین C در آب لیموترش و مرکبات و سبزی‌هایی مانند فلفل دلمه‌ای و گوجه‌فرنگی است و آهن به صورت هم (با جذب بالاتر) در جگر و انواع گوشت و به صورت غیر هم (با جذب کمتر) در انواع سبزی‌های برگ سبز، نخود و عدس یافت می‌شود که برای افزایش جذب نوع دوم بهتر است که با منابع غذایی ویتامین C مصرف کنید.


فست فود نخورید


بعد از اهدای خون، به‌خصوص تا یک هفته بعد از این کار، بهتر است که از خوردن غذاهای پرکالری و با ارزش تغذیه‌ای کم مانند انواع فست‌فودها و دسرهای چرب بپرهیزید.


 


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته