دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1399 - 06:00

چرا پیامبر برای خود جانشین انتخاب کرد؟

عصمت صفتی است که فقط خداوند می تواند تشخیص دهد در چه کسی هست و در چه کسی نیست. حضرت علی (ع) نیز دارای مقام عصمت و علم بود و شایستگی عهده داری امامت را داشت.
کد خبر : 506207
18933.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، پیامبر اسلام در بازگشت از آخرین حج خود تمام مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در محلی به نام غدیرخم جمع کرد. هنگامی‌که رسول خدا(ص) به سرزمین غدیر خم رسید، مردم را ندا داد و چون مردم اجتماع نمودند، دست علی بن ابی طالب را گرفت و فرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه.



عذاب برای شخصی که حقانیت سخنان پیامبر را انکار کرد


این سخن میان مردم اشتهار پیدا کرد، تا این که این خبر به حارث بن نعمان فهری رسید، از این‌رو سوار بر ناقه‌ای خود را به أبطح و نزد رسول خدا(ص) رساند، از مرکب خود پیاده شد و پای شتر خود ببست و در حالی که حضرت میان جمعی از صحابه حضور داشتند جلو آمد و گفت: یا محمد، ما را امر نمودی تا شهادت به وحدانیت خداوند و رسالت تو دهیم و در پنج موعد به نماز بایستیم و زکات بپردازیم و ماه رمضان را روزه بگیریم، و حج گزاریم. این همه را پذیرفته و انجام دادیم. اما گویی به این مقدار رضایت نداده و بعد از آن دست پسر عموی خود گرفتی و بر ما فضیلت بخشیدی و گفتی: من کنت مولاه فعلی مولاه. آیا این نیز از جانب خداست و یا از جانب خود چنین امری می‌نمایی؟ رسول خدا(ص) فرمود:«به خدای یکتا قسم که تمام اینها از جانب خداوند است».حارث بن نعمان وقتی این سخن را شنید رو بر‌گردانید و در حالی که محل را ترک می‌کرد گفت: خدایا اگر آنچه که محمد می‌گوید حقیقت دارد باران سنگ و یا عذاب سختی از آسمان فرو فرست. با گفتن این سخن او که هنوز به مرکب خود نرسیده بود سنگی از آسمان فرود آمد و بر فرق سر او اصابت نمود و از عقب او خارج گشت و او را در همان مکان به قتل رسانید. در همین حال بود که آیه نازل شد:سَأَلَ سائل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع». (تفسیر الثعلبی؛ ج ۱۰، ص ۳۵.)


همانطور که ملاحظه کردید پیامبر اکرم(ص) بر انتخاب امیرالمومنین علی علیه السلام از سوی خدا تاکید کرده و حتی به خاطر این امر قسم هم خورده است و جالب آنکه شخصی که منکر این امر شده است با عذابی از سوی خداوند تبارک و تعالی عقاب شده است.



جانشینی حضرت علی(ع)


این نکته را نیز باید در نظر داشت که درست است که با رفتن پیامبر، وحی و نبوت پایان یافته بود، اما تمام چیزهایی که مردم به آن نیاز داشتند، در زمان عمر کوتاه پیامبر بیان نشده بود. پس از پیامبر نیاز بود که احکام و دستورهای اسلامی که پیامبر فرصت بیان آنها را نداشته یا اصلا مسائل آن اتفاق نیفتاده بود، برای مردم بیان شود. هم چنین در احکام و مسائلی که مسلمانان دچار خطا و اشتباه یا اختلاف می شدند، راهنمایی شوند؛ نیز تفسیر صحیح آیات الهی برای مردم بیان شود. هم چنین لازم بود که بعد از پیامبر، حاکم عادل بر جامعه اسلامی حکومت نماید تا احکام الهی به شکل صحیح به اجرا در آید و ظلم و تبعیض و نابرابرها در میان مسلمانان وجود نداشته باشد.


بنابراین لازم بود پیامبر پس از خود جانشین معیّن نماید که دارای اوصاف و شرایط لازم برای جانشینی پیامبر و امامت پس از او باشد.


چنین شخصی باید دچار خطا و اشتباه نشود و احکام و تکالیف الهی که به وسیله پیامبر بیان نشده بوده یا مسلمانان در آن اختلاف داشتند و نیز تفسیر صحیح آیات قرآن به دور از خطا و اشتباه به مردم مسلمان برسد و در رأس ، حکومت به اجرای صحیح آیات و احکام الهی بپردازد و عدل و داد را گسترش دهد.



ما معتقدیم امام باید معصوم باشد ( عصمت صفتی است که فقط خداوند می تواند تشخیص دهد در چه کسی هست و در چه کسی نیست، نیز چون حضرت علی (ع) دارای مقام عصمت و علم بود و شایستگی عهده داری امامت را داشت) بنابراین پیامبر از طرف خدا مأموریت یافت حضرت علی (ع) را برای جانشینی انتخاب نماید. خدا خطاب به پیامبر (ص) فرمود :"ای رسول خدا، آن چه از طرف پروردگارت به تو نازل شده امامت امام علی را ابلاغ کن و اگر این مأموریت را انجام ندهی ، رسالت خود را انجام نداده ای و خداوند تو را از (شرّ) مردم حفظ می کند".


این آیه شریفه در آخرین ماه های عمر رسول گرامی اسلام (ص) و در برگشت حضرت از حجةالوداع نازل گردید. حضرت در سرزمینی به نام غدیر خم توقف نمود و به همراهان خود فرمود:از جانب خداوند مأموریت دارد که پیام مهمی را به آنان برساند، آن گاه منبری برای پیامبر (ص) ترتیب دادند و او بر فراز آن قرار گرفت و ضمن سخنانی، امیر مؤمنان علی (ع) را به عنوان جانشین و خلیفه خود به مردم معرفی نمود.


 


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب