دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1399 - 14:55

پیام «غدیر» چیست؟/ بهترین عیدی برای این روز چیست؟

«غدیر» عصاره و نتیجه خلقت و چکیده تمام ادیان الهی و خلاصه مکتب وحی است و صرفا واقعه‌ای تاریخی نیست.
کد خبر : 505564
hhr532-1.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، پیغمبر اسلام (صلی اللّه علیه و اله) به امر پروردگار جهان با شرایط سنگین قومی را که در گرداب‌ جهل و انحطاط و قساوت فرو رفته بـودند، به ساحل نجات می رساند و به شاهراه سعادت‌ آشنا می سازد. پس از بیست‌ و سه سال رنج و زحمت، قوانین روح ‌بخش اسلام را به جای‌ اوهام و بت ‌پرستی بر کرسی حکومت می‌ نشاند. بت ‌ها را می ‌شکند، بت کده‌ ها را به صورت معبد توحید درمی ‌آورد؛ شالوده ی یـک حـکومت عالم گیر را می ریزد و بدین‌ ترتیب‌ مقام نبوت، به وظیفه خود خاتمه می دهد، و میدان انجام وظیفه و صحنه ی فعالیت را را به منصب امامت و ولایت می سپارد؛ و عهده‌ دار و صاحب این مقام شامخ را در چنین روزی‌ معرفی می‌ کند.


در سال دهم هجرت، رسول خدا (ص ) به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد. به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی علیه السلام را به جانشینی خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست». البته جانشینی علی علیه السلام سال‌ها پیش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، ولی در غدیر، به اطلاع عموم رسید.


پیام غدیر


داستان غدیر از عظمت و ضرورت ولایت خبر می‌دهد. رسول خدا در آن هنگام و در زیر آن آفتاب سوزان. آن همه جمعیت را برای چه نگه می‌دارد و چه پیامی برای‌شان دارد.


غدیر تنها نام یک سرزمین نیست؛ یک تفکر است. غدیر، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت خبر می‌دهد. غدیر، نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه‌داران امامت است. آری، غدیر خم یک سرزمین نیست؛ چشمه‌ای است که تا پایان هستی می‌جوشد؛ کوثری است که فنا برنمی‌دارد؛ و افقی است بی‌کرانه و خورشیدی است عالم‌تاب.


بدون شک واقعه غدیر خم، نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است. در این واقعه، پیامبر اسلام صلی‌ الله‌ علیه‌ و ‌آله مهم‌ترین مأموریت دوران پیامبریِ خود را به انجام رساند؛ مأموریتی که انجام آن، به منزله رساندن پیام رسالت حضرت بود، و کوتاهی در مورد آن، به از بین رفتن زحمات چندین ساله ایشان می‌انجامید؛ چنان که خداوندمتعالی درآیه ۶۷ سوره مائده می‌فرماید: «هان ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت به تو نازل شده است، تبلیغ کن و اگر چنان نکنی، پیام و رسالت او را انجام نداده‌ای وخداوند تو را از مردم حفظ می‌فرماید».


این پیام اساسی ‌ترین پیام دین او بود و به راستی رسول خدا (ص) بر عظمت و ضرورت آن واقف بود، که مردم را در آن گرمای سوزان نگه داشت و رسالت آسمانی خویش را به مسلمانان ابلاغ فرمود.


اعمالی که در روز غدیر سفارش شده است


در کتاب مفاتیح‌الجنان زیارت امیر المومنین، غسل، روزه که نشانه بزرگی و عظمت آن روز است و پاداش بسیار زیادی را به همراه دارد، صدقه، اطعام کردن، لباس نو پوشیدن و شاد کردن مومنان از جمله اعمالی است که در این روز بسیار سفارش شده است.


روزه گرفتن در روز عید غدیر بسیار اهمیت دارد و متوجه می‌شویم که مردم در هیچ نسلی نسبت به عید غدیر بی‌تفاوت نخواهند بود و برای زنده نگه داشتن این روز تلاش می‌کنند، و این موضوع نشان دهنده اهمیت روز غدیر برای مومنان و شیعیان است.


طبیعتاً مردم به‌علت این‌که نمایندگان و یادگاران امیرالمومنین(ع) هستند و در نبود امام زمان(عج) که بزرگ‌ترین یادگار امام علی(ع) است به دیدار بزرگ‌تر خود می‌روند و مرسوم است که بزرگان سید در این روز عیدی دهند.


چه چیزی عیدی دهیم؟


مناسبت‌هایی که وجود دارد از جمله شهادت و ولایت که بهترین بهانه است و توصیه می‌ شود که به همه مردم به‌ویژه جوانان کتاب‌هایی که متناسب با سیره زندگی اهل بیت(ع) است، هدیه داده شود.


شاید جوانان گرایش و جذابیت به این نوع کتاب‌ها نداشته باشند اما در ایام عید غدیر به خاطر این‌که ذهن مردم آماده است پذیرش ولایت و امامت است بهتر بر روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.


بهتر است برای عیدی دادن از هدایایی که جنبه فرهنگی، علمی و معرفتی دارد، استفاده شود که  متأسفانه کتاب هدیه دادن در کشور ما بسیار کم‌رنگ شده است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته