دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1399 - 17:05
رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خبر داد؛

امکان استفاده کلان‌شهرها از پژوهش‌های شهرداری تهران در سامانه پژوهش‌یار

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: با ورود شهرداری کلان‌شهرها به سامانه پژوهش‌یار برای به اشتراک گذاشتن مطالعات و پژوهش‌های این حوزه باعث به اشتراک گذاشتن دانش مدیریتی خواهد شد.
کد خبر : 506166
157073590.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدحسین بوچانی در وبینار کلان‌شهرها و شورای اسلامی شهر تهران در خصوص سامانه پژوهش‌یار با حضور بهاره آروین، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران، محمد فرجود، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و جمعی از نمایندگان کلان‌شهرهای کشور به‌صورت آنلاین برگزار شد، بابیان این مطلب افزود: مطالعاتی که در شهرداری‌ها به‌منظور حل مسائل شهری در کل کشور انجام می‌شود، جنس آن کاربردی است و چون عمده مسائل شهرهای کشور از جنس ساختاری به هم شباهت دارد، درنتیجه مدیران شهری می‌توانند از تجربیات یکدیگر در حل موضوعات خود استفاده کنند.


وی ادامه داد: اگر این مطالعات کاربردی در کنار هم و در یک سامانه در دسترس تمامی مدیران شهری قرار گیرد، می‌توانیم برای کنترل و حل مسائل شهری باثبات بیشتری حرکت کنیم. به‌عنوان‌مثال اگر قرار باشد در رابطه با مبارزه با حیوانات موذی در شهرها ورود کنیم تمام معاونت‌های خدمات شهری برای مدیریت این مسئله راهکارهایی دارند اگر این مطالعات در کنار هم قرار گیرد و چون کاربردی است می‌توان از آن به‌عنوان یک روش بهینه و پایدار در حل مسئله شهری از آن استفاده کرد.


رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تغییر مدیریت‌های شهری را یکی دیگر از دلایل لزوم ایجاد هم‌افزایی در مدیریت دانش کلان‌شهرها دانست و بیان کرد: همان‌طور که میدانید هر 4 سال یک‌بار ساختارهای مدیریت اجرایی و سیاست‌گذاری شهری اعم از اعضای شورای شهر و شهرداری تهران به‌سرعت جابه‌جا می‌شوند. زمانی که گروه جدید بر مسند مدیریت می‌نشیند، لازم است به تجربه دانشی هم‌افزایی که در گذشته بوده به‌راحتی استفاده کنند.


وی با اشاره به اینکه امکان دسترسی به مطالعات انجام‌شده در دوره‌های گذشته مدیریتی جزئی از مسئولیت اجتماعی ما برای مدیریت دانش است، یادآور شد: اگر تمام مطالعات کاربردی مجموعه‌های مدیریت شهری در یک سامانه قرار بگیرد به‌عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی می‌تواند در اختیار گروه اجرایی بعدی قرارگرفته تا آن‌ها نیز به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.


بوچانی بابیان اینکه مدیریت دانش و انتقال دانش به ساختارهای آینده ازجمله تکالیفی است که بر عهده داریم، تأکید کرد: باید به این نکته توجه کرد که ما در تهیه مطالعات و پژوهش از منابع عمومی شهر استفاده می‌کنیم و حق نداریم امکان انتقال تجارب را به مدیران بعدی میسر نکنیم.


وی با تأکید بر اینکه این جلسه می‌تواند از طریق هم‌افزایی به انتقال مدیریت دانش کمک کند، گفت: مسئله دیگر این است که اگر مطالعات کاربردی‌ای که در شهرهای مختلف برای حل مسائل شهری انجام می‌دهند، در یکجا به‌صورت سامانمند در دسترسی عموم شهروندان و مدیریت‌های اجرایی قرار گیرد، می‌تواند در بلندمدت به زبان‌های دیگر منتشر شود تا در شناخت بین‌المللی درباره مطالعات کاربردی در ایران تأثیرگذار باشد.


به اعتقاد رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران؛ در این هدف و مأموریت ما صرفاً مصرف‌کننده دستاوردها بیرون از مرزهای میهن نیستیم و خودمان به راهکارهای خلاقانه‌ای دست پیداکرده‌ایم که می‌توانیم این دانش را در حوزه بین‌الملل به اشتراک بگذاریم.


وی بابیان اینکه انسجام عملکردی ما در رابطه با حوزه پژوهش و انتشار آن در فضای مجازی می‌تواند به‌سرعت بخشیدن به حل مسائل شهری کشور منجر شود، گفت: به‌عنوان‌مثال اکنون با پدیده‌های نوظهوری مانند بیماری کرونا روبه‌رو هستیم که این پدیده‌ها باعث می‌شود مدیریت شهری به‌یک‌باره در مقابل مسائل بسیار پیچیده‌ای در اداره شهرها مواجه شوند از سوی دیگر محدودیت‌های سفر و ارتباطات چهره به چهره در این شرایط کاهش می‌یابد. بنابراین به اشتراک‌گذاری این مطالعات هم‌افزا باعث می‌شود که در مواجهه با مسائل جدید و نوظهور واقعاً بتوانیم از تجربه‌های یکدیگر استفاده کنیم.


 بوچانی افزود: با اشتراک‌گذاری پژوهش‌ها در سامانه پژوهش‌یار و انجام تحلیل محتوا در رابطه با موضوعات بررسی‌شده در این مطالعات توسط مجموعه‌هایی مانند مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و یا سایر شهرها و ترجمه آن به زبان انگلیسی باعث خواهد شد تا در جامعه جهانی نقش خودمان را در مورد مسائل شهری نشان دهیم.


وی با تأکید بر اینکه با مدیران فرادست را در کلان‌شهرها متقاعد کنیم تا بدون تعصبات نقطه‌ای و در راستای مطلوبیت مدنی بتوانیم دانشمان را با دیگران به اشتراک بگذاریم، ادامه داد: باید به این مسئله توجه کنیم که منابع پژوهشی‌ای که از آن استفاده می‌کنیم هزینه آن از محل منابع مردم تأمین شده است به همین دلیل اعتقاد دارد شهروندان نیز می‌توانند در بلندمدت از این دانش مدیریتی استفاده کنند.


رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به تجربه موفق این مجموعه در همکاری با شورای شهر پایتخت در رابطه با نظام‌مند کردن سیستم پژوهش و مطالعه در شهرداری تهران بیان کرد: حمایت شورای شهر باعث شد تا مطالعات در داخل مدیریت شهری تهران به‌صورت واحد انجام نشود اما یکپارچه شود. ما از طریق تبصره‌ای که در قانون بودجه وجود داشت، تلاش کردیم تمام مطالعات در سامانه پژوهش‌یار ثبت و ضبط‌شده تا فرآیند تائید آن انجام شود. این کار مانع از بین رفتن منابع در شرایطی که درآمد شهرها کاهش‌یافته، می‌شود.


محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیز بابیان اینکه سامانه پژوهش‌یار به‌صورت زیرساختی امکان استفاده در سایر کلان‌شهرهای کشور را نیز دارد، گفت: خوشبختانه فرآیندها و مدل مدیریتی این سامانه قابلیت استفاده چندگانه دارد و هم اینکه بستری برای انتشار مطالعات و پژوهش‌ها در آن ایجادشده، این قابلیت را دارد کلان‌شهرها برای به اشتراک‌گذاری تجارب دانش مدیریتی خود به آن دسترسی داشته باشند. محمد فرجود افزود: سعی می‌کنیم که یک سطح جدید از مدیریت دانشی در شهرداری تهران و سایر کلان‌شهرها ایجاد شود. امکان  توسعه  این سامانه وجود دارد تا ظرفیت استفاده از آن را در اختیار سایر کلان‌شهرها قرار گیرد.


 بهاره آروین عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران نیز بابیان اینکه مجمع کلان‌شهرها ظرفیت خوبی برای به اشتراک‌گذاری پژوهش‌هایی که در سایر شهرها و کلان‌شهرها انجام می‌شود، دارد گفت: تجربه نشان داده است مسائل شهری در کلان‌شهرها  مشابه است با توجه به اینکه برای حل این موضوعات تجربیاتی نیز وجود دارد اما مدیران شهری به‌صورت پراکنده و غیر سامانمند برای بهره بردن از این مطالعات کاربردی مطلع می‌شوند.


وی بابیان اینکه برای حفظ منابع عمومی و جلوگیری از هدر رفت آن باید امکان استفاده مشترک از تمامی تجربیات کلان‌شهرها در حل مسائل شهری برای مدیریت‌های شهری ایجاد شود، افزود: متأسفانه در شرایط کنونی شاهد این مسئله هستیم که در رابطه با یکی از مسائل شهری پژوهشی در یکی از شهرها انجام‌شده و نتایج خوبی در پی داشته است اما در عین همین مشکل در شهر دیگری  نیز دیده می‌شود که  دوباره از منابع عمومی هزینه می‌شود تا پژوهش جدیدی در این زمینه انجام شود این در حالی است که در این زمینه چندین پژوهش در شهرها و کلان‌شهرهای کشور وجود دارد که با قرار گرفتن در یک سامانه مشترک و با تحلیل و یکپارچه کردن می‌توان آن را در بعد ملی و بین‌المللی به اشتراک گذاشت.


بهاره آروین با تأکید بر اینکه  باید بتوانیم پژوهش‌ها را در یک بستر گردآوری کنیم، بیان کرد: باید تمامی کلان‌شهرها امکان دسترسی به این تجربیات و پژوهش‌ها را داشته باشند به همین دلیل اشتراک‌گذاری این منابع بر روی سامانه‌ای در رابطه با پژوهش در حوزه شهرداری است، می‌تواند به‌عنوان یک منبع ارجاع برای تمامی مدیران شهری شناخته شود.


این عضو شورای شهر تهران با اشاره به راه‌اندازی سامانه پژوهش‌یار در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران یادآور شد: خوشبختانه این زیرساخت را شهرداری تهران ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد این سامانه بستر مناسبی است تا کلان‌شهرها پژوهش‌های خود را روی آن بارگذاری کنند.


آروین پیشنهاد کرد: این کار می‌تواند در قالب تفاهم‌نامه‌ای که بین شهرداری تهران با سایر کلان‌شهرها منعقد می‌شود انجام شود. در این تفاهم‌نامه باید مشخص شود سطح دسترسی‌ها و خروجی آن برای شهرها چگونه است. این کار باعث می‌شود هم پژوهش‌های سایر شهرها در سامانه پژوهش‌یار بارگذاری شود و هم امکان استفاده از مدیریت دانش شهرداری تهران برای سایر شهرها به وجود آید.


بر اساس این گزارش در ابتدای جلسه نیز لیدا مقدم نژاد مسئول و راهبر سامانه پژوهش‌یار ایده طرح جامع پژوهش‌یار مبتنی بر فناوری "رایانش ابری" جهت بهره‌برداری کلیه کلان‌شهرها و ارتباط آن‌ها با سامانه پژوهش‌یار را ارائه کرد.


انتهای پیام/4145


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته