4 محصول دانشبنیان «ضدکف و ضدچسبندگی» تولید و روانه بازار شد/ لزوم حمایت عملی مسئولان از شرکتهای فناور
گروه استانهای خبرگزاری آنا - مجتبی آزادیان؛ مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون دو شرکت دانشبنیان ماحصل فعالیتهای این مرکز است که از بدنه مرکز رشد خارج شده و شکل گرفتهاند و اکنون تولید صنعتی و محصول دارند.
یکی از این شرکتهای دانشبنیان، شرکت «شوکا شیمی اسپادانا» است که در زمینه تولید محصول ضدکف یا بهعبارتی آنتیفوم که با گِرید خوراکی در صنایع لبنی و صنایع قند قابلیت کاربری دارند، فعالیت میکند.
اکثر ضدکفهایی که اکنون در کارخانجات استفاده میشود، وارداتی است و شاید خیلی از آنها هم گرید غذایی ندارند. بهطور مثال در صنایع لبنی، شیر کف کرده و در پروسه تولید پنیر و دیگر محصولات لبنی مشکلاتی را ایجاد میکند، ازطرفی پنیر تولیدشده به قوطی میچسبد و موجب نارضایتی مشتری میشود. درکل مشکل کف در بسیاری از صنایع غذایی مانند صنایع قند، خمیرمایه، نوشابه و.... رخ میدهد و موجب مشکلات فراوان برای صنایع میشود.
اکنون یکی از محصولات تولیدشده در شرکت «شوکا شیمی اسپادانا» ضدکف آنهم برای صنایع مختلف است به همین مناسبت با «مهروسادات میرمحمدی» مدیرعامل شرکت دانشبنیان «شوکا شیمی اسپادانا» مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا درباره محصولات مختلف تولیدی این شرکت و نیز فعالیتها و برنامههای آینده آن به گفتگو نشستیم که مشروح آن را میخوانید.
آنا: از چه زمانی بهعنوان شرکت دانشبنیان فعالیت کردید و تاکنون چه محصولاتی تولید کردهاید؟
میرمحمدی: شرکت شوکا شیمی اسپادانا سال 96 دانشبنیان شد و تولیدکننده بهبود دهندههای خوراکی بوده و تاکنون علاوه بر ضدکف با کاربردهای مختلف، محصول جدیدی را نیز تولید کردهایم که ضدچسبندگی است و در صنایع لبنیات کاربرد دارد.
اکنون چهار نوع محصول وارد بازار کردهایم. یکی از این محصولات ضدکف مخصوص شستوشوی خطوط (CIP) در صنعت لبنیات و پساب کارخانههاست؛ غالباً کف ایجادشده هنگام شستشوی خطوط موجب مشکل در شستشو شده و باعث میشود خطوط تولید کاملاً تمیز نشوند و ازطرفی کف زیاد در پساب مشکل ساز بوده و مشکلات زیست محیطی بوجود میآورد که این محصول نسبتاً ارزان قیمت قادر به رفع این مشکل است؛ بنابراین چهار محصول این شرکت شامل ضدکف لبنی، ضدکف قند، ضدکف CIP (شستوشوی خطوط و پساب لبنی) و آنتیاستیک (ضدچسبندگی) هستند و همه این محصولات وارد بازار شدهاند.
محصولی که برای شستشوی خطوط تولید کردهایم، یک ماه پیش به بازار عرضه کردیم و خوشبختانه مصرف کننده راضی بود و الان باید وارد بازاریابی آن شویم.
آنا: آیا شرکت با تولید محصولات تاکنون به درآمدزایی رسیده است؟ کدام محصول به تولید انبوه رسیده است؟
میرمحمدی: بهدلیل اینکه محصول این شرکت در زمینه پنیر و لبنیات بود، مشکلی داشتیم و آن اینکه شرکتها وقتی نمونه ما را گرفته و تأیید کردند، در زمان خرید از ما مجوز غذا و دارو خواستند و وقتی برای اخذ مجوز غذا و دارو اقدام کردیم، موانع زیادی سر راه ما وجود داشت و خیلی زمانبر شد.
اواخر سال 97 مجوز غذا و دارو را اخذ کردیم و محصول وارد بازار شد تا بتوانیم نیاز بازار را بشناسیم، مدت زمانی طول کشید؛ اما تا اواخر سال 98 مشتریهای خود را شناختیم و توانستیم با آنها ارتباط برقرار کنیم که متاسفانه شیوع ویروس کرونا تا حدودی سرعت پیشرفت را کند کرد. بهرغم اینکه اعلام میکنیم که برای شرکتهای دانشبنیان امکان فروش لیزینگی هم هست؛ ولی شاید بهدلیل مشکلات پیش آمده، اغلب شرکتهای داخلی تا حد امکان فقط به فراخور نیاز خرید میکنند.
آنا: برنامههای آینده شرکت چیست و چه اهدافی را دنبال میکنید؟
میرمحمدی: از آنجا که این شرکت دارای تیم تحقیقاتی قوی است، مصمم هستیم که سبد محصولات خود را افزایش دهیم و برای آبادانی میهن عزیزمان نهایت تلاش را داشته باشیم. فعلاً در حال کار روی یک امولسیفایر که آن را هم صنعت لبنیات پیشنهاد کرده است، فرمولهکردن یک ضدکف برای خمیرمایه به درخواست صنایع نان و مواردی از این دست هستیم که برخی را صنعت متقاضی بهطور ویژه با شرکت شوکا شیمی اسپادانا تفاهمنامه منعقد کرده است و در بخش R&D (تحقیق و توسعه) با کمک دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا روی این موضوعات کار میکنیم؛ البته احتیاج به سرمایه داریم تا بتوانیم این محصولات را که تا حد زیادی هم به نتیجه رسیده است، وارد بازار کنیم. برای وام اقدام کردهایم؛ اما به موانعی برخورد کردهایم که هنوز چیزی دست ما را نگرفته است.
آنا: آیا برای حمایت مالی به دنبال جذب سرمایهگذار بودهاید؟
میرمحمدی: خیر، بیشتر دنبال این بودیم که از طریق وام و تسهیلات این کار را انجام دهیم.
آنا: آیا شرکت شما محصولاتی برای مقابله با کرونا تولید کرده است؟
میرمحمدی: دو ماده ضدعفونیکننده را فرموله کرده و در مقیاس آزمایشگاهی ساختیم. قصد داریم برای تولید این محصولات مجوز بگیریم؛ چراکه شرکت ما مجوز غذا و دارو هم داشت، ترجیح دادیم برای اطمینان خاطر مردم که حتی در شرایط بحران، سراغ هر محصول بدون مجوز نروند، برای تولید خود مجوز بگیریم که هنوز موفق به اخذ آن نشدهایم. فرمولاسیون آماده است، حتی یک سری مواد اولیه را تهیه کردهایم و داخل انبار شرکت آماده داریم و منتظر مجوز هستیم.
در مورد مجوز، آخرین چیزی که به ما گفتند، این بود که در بحران اولیه کرونا و حوالی اسفند و فروردین، استان اصفهان مجوز را میداد؛ اما اکنون باید به تهران برویم و سازمان غذا و داروی پایتخت مجوز را بدهد که ظاهراً این پروسه مقداری طولانیتر خواهد بود.
3 هدف اصلی شرکت دانشبنیان شوکا شیمی اسپادانا
آنا: مأموریت کلی شرکت شما چیست؟
میرمحمدی: نخستین هدف ما بومیسازی یکسری محصولات است که قبلاً برای تهیه آنها کاملاً وابسته به خارج از کشور بودیم. با توجه به اینکه یک تیم علمی هستیم و در کنار دانشجویان و فارغالتحصیلان علاقهمند توانایی ورود به این مقوله را داریم.
هدف دوم ما برطرفکردن نیازهای صنعت است و تاکنون پیشنهادهای زیادی هم داشتهایم. صنعت ما بیمشکل نیست و بارها موارد خاص به ما پیشنهاد میشود که روی آنها کار کنیم؛ بنابراین هدف ما این است که در شرکت یک تیم تحقیقاتی قوی داشته باشیم تا در این راستا گام برداریم.
البته شاید نتوانیم همه این محصولات را خودمان تولید کنیم؛ اما حداقل وقتی به فناوری تولید محصول رسیدیم، میتوانیم آن را در اختیار صنعت قرار داده و فروش فناوری داشته باشیم بهشرطی که این موضوع در کشورمان جا افتاده باشد، یعنی کسی ارزش و قیمت واقعی فناوری را بداند و بخواهد آن را خریداری کند.
هدف سوم شرکت دانشبنیان شوکا شیمی اسپادانا هم ثروتآفرینی است؛ چراکه دانشگاه شریک ماست و دوست داریم کارآفرینی، تولید ثروت و درآمدزایی داشته باشیم.
آنا: و سخن آخر...
میرمحمدی: خیلی از مسئولان برای بازدید از شرکت آمدند و قولهای زیادی درباره تسهیلات به ما داده شد؛ اما در عمل هنوز در بخش تسهیلات و حمایت به نتیجه نرسیدهایم و از مسئولان تقاضا داریم که جدای از قول در عمل هم حمایت لازم را از شرکتهای دانشبنیان به ویژه شرکت های مرتبط با دانشگاه داشته باشند.
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/