دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1399 - 21:28
دکتر ولایتی در برنامه «ایران»؛

انگلیسی‌های استعمارگر عمده ثروت هند را غارت کردند

رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی دوره حکومت انگلیسی‌ها بر هند را عامل غارت ثروت این کشور عنوان کرد.
کد خبر : 505186
image_600_402.jpeg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، دکتر علی‌اکبر ولایتی در برنامه تلویزیونی «ایران» که از شبکه دوم صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد، گفت: عثمانی‌ها زودتر از صفویه در ترکیه رشد یافتند و علت آن وجود علما و دانشمندان بود. همچنین در سایه اقتدار، امنیت و علم دوستی مسلمانان میزان رشد عثمانی‌ها شدت یافت.


وی افزود: در سال 857 هجری قمری مصادف با 1453 میلادی «سلطان محمد فاتح» که مدتی از آغاز حکومت عثمانی‌ها گذشته بود، دروازه قسطنطنیه را گشود و آنجا را فتح کرد.


رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: مغول‌ها از سال ۶۱۶ هجری قمری بدون توقف تاختند تا به سرزمین فلسطین رسیدند. آن‌ها خوارزمشاهیان را درنوردیدند، بغداد را تصرف و به سمت شام و فلسطین حرکت کردند تا اینکه در منطقه «عین جالوت» از ممالیک (مملوکهای مصر) شکست خوردند.


وی افزود: از سال ۱۸۵۷ میلادی حکومت فریبکار و استعمارگر انگلیس بر هند حکومت کرد. حدود ۹۰ سال حکمرانی و عمده ثروت این کشور را غارت کردند.


ولایتی عنوان کرد: در زمان صفویه علم در ایران رونق داشت و در حوزه ریاضی شیخ بهایی سردمدار بود. همچنین در حوزه ریاضیات و نجوم «تقی الدین راصد» و «تقی الدین شامی» از منجمان بنام ایرانی به‌شمار می‌رفتند.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته