لجاجت بر ادامه اکران شکستخورده/ چه اصراری بر سینمارفتن است؟
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سالنهای سینمایی کشور برخلاف تصورات اولیه و فروش ابتدایی آفاز اکران سال جدید که از اوایل تیرماه 99 اتفاق افتاد اما درحال حاضر روزهای با اقبالی را پشت سر نمیگذارد.
هرچند با آغاز بازگشایی سینماها که پس از چندماه تعلیق صورت گرفت، فیلم «شنای پروانه» و بعدتر «خوب، بد، جلف 2» به گیشه نسبی در اکران دست یافتند اما حتی این دو نیز در کمتر یک ماه دیگر روی خوشی از جانب مخاطبان سینمارو به خود ندیدند.
همین عدم رجوع مردم به سالنهای سینما خصوصا در شرایط کرونایی باعث شد که «شنای پروانه» از ادامه نمایش انصراف دهد و به امید روزهای آینده بنشیند و فیلم پیمان قاسمخانی هم پس از شکست در گیشه، راهی «سینمای آنلاین» شود.
بنابراین درحال حاضر سالنهای سینماها به ویژه با اوجگیری دوباره ویروس کرونا در کشورمان، دیگر مورد توجه مخاطبان و حتی علاقهمندان همیشگی سینما نیست. شاید به دلیل خالی بودن سینماها و اقدامات شکستخورده در بازگشایی سالنهاست که مسئولان سینمایی با ترفندهای چندینباره تلاش میکنند جامعه هنری و مخاطبش را به سمت سالنها بکشانند!
تازهترین ایده اینها نیز اکران «نیمبهای هفتگی فیلمها» و در عین حال حمایتهایی بوده که اخیرا از طرف سازمان سینمایی برای ترغیب صاحبان فیلمها اعلام شده است
اما با توجه به رجوع حداقلی که مردم به سالنهای سینمایی داشتهاند، باید این رویکرد به شکل جدیتری تغییر کند. نگرانیهای حاکی از ابتلا به کرونا به ویژه در سیاستهای جدید بهداشتی و تأکیدات اعلامی ستاد مقابله با کرونا، دیگر مخاطب را به این راحتی وادار به سینمارفتن نخواهد کرد.
مکانهای مسقف و پوشیده خصوصا با کثرت مردم، بارها مورد اعتراض و نگرانیهای پروتکلهای بهداشتی قرار گرفته و قطعا مراکز فرهنگی و هنری مثل سالن سینما در این حیطه جای میگیرد.
با این وجود گویا نهتنها سازمان سینمایی و سالنداران به این قضیه توجه نکردهاند، بلکه همچنان با سیاستهای به اصطلاح تشویقی مثل همین ارائه بلیط نیمبهاء و حمایت از فیلمسازان در تلاشند تا رویه قبلیشان را ادامه دهند.
بنابراین نیاز به ویرایش و تغییراتی در رویکرد فعلی سینما حس میشود؛ از این حیث که در شرایط کرونایی هم مخاطب حاضر به رفتن به سالنها نیست و همچنین همه فیلمهای روی پرده نیز عایدی جز ضرردهی نصیبشان نشده است.
شاید جدیت بر سر ادامه طرحهایی مثل «سینمای آنلاین» و حمایت سازمان سینمایی برای تشویق صاحبان فیلم و عرضه آثارشان در پلتفرمهای اینترنتی یکی از بهترین راهکارهاست وگرنه اصرار بیهوده بر اکران عمومی فیلمها در سالنها چه بسا همچنان صندلیهای خالی سینما را خالیتر کند.
انتهای پیام /4143/
انتهای پیام/