دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

ابهام جدی قانونی در واگذاری صندوق‌های ETF دولتی/ دارایکم سقف بودجه 99 را شکست!

طبق بودجه سال 99 سقف ردیفی برای واگذاری در قالب ETF در نظر گرفته شده، 6 هزار و 700 میلیارد تومان است. این درحالی است که طبق گفته معمارنژاد ارزش صندوق واسطه‌گری مالی یکم صندوق ۳۰ هزار میلیارد تومان است.
کد خبر : 504841
unnamed.jpg

 گروه اقتصادی خبرگزاری آنا-محمد صادق پور: دولت از ابتدای سال جاری با توجه به جزء «2» بند «الف» تبصره 2 قانون بودجه سال 99، اقدام به واگذاری بخشی از سهام برخی شرکت‌های خود در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل انتقال ETF کرد. در همین راستا واگذاری بلوک‌های این صندوق از ابتدای خرداد ماه آغاز شد. طبق این بند وزارت اقتصاد و امور دارایی مجاز است تا تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های دولتی دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه قوه مجریه و باقی‌مانده سهام متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری را واگذار نماید. همچنین براساس این بند از بودجه سال 99 واگذاری سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) مشروط به اینکه تشکیل و مدیریت صندوق‌ها با مدیریت دولتی در بلندمدت نباشد، انجام می‌شود.


طبق بودجه سال 99 سقف ردیفی که برای واگذاری در قالب ETF در جدول 5 در نظر گرفته شده، 6 هزار و 700 میلیارد تومان است. این درحالی است که طبق گفته معمارنژاد معاون امور بیمه و بانک وزیر اقتصاد ارزش صندوق واسطه‌گری مالی یکم صندوق ۳۰ هزار میلیارد تومان است که همین موضوع نشان می‌دهد سقف میزان واگذاری در بودجه 99 رعایت نشده است. با این حال دولت تصمیم دارد که تا پایان مرداد ماه دومین ETF که مربوط به سهام شرکت‌های پالایشی است را عرضه نماید.


درواقع تاکنون دولت برخلاف تبصره 2 بودجه، محدودیتی برای واگذاری‌های خود در قالب ETF معین نکرده این درحالی است که دولت برای جلوگیری از ایراد شورای نگهبان، سقفی را برای میزان واگذاری مشخص کرد.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: ETF صندوق ETF
ارسال نظر
هلدینگ شایسته