دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

افزایش کش‌وقوس‌ بین دولت و مجلس برای ادامه واگذاریETF/ آیا «دارادوم» متوقف می‌شود؟

اعتراضات نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس به نحوه فروش سهام شرکت‌ها در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF همچنان ادامه دارد اما مسئولان وزارت اقتصاد بر عملکرد خود در فروش سهام صندوق‌ها اصرار دارند و آن را از سهام عدالت جدا می‌دانند.
کد خبر : 501162
BS0K9007.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، یکی از اقدامات دولت برای جذب سرمایه‌های مردم و همچنین افزایش حضور مردم در بازار سرمایه، فروش مستقیم سهام دولت در برخی از صنایع و شرکت‌ها بود که از ابتدای سال 99 در قالب صندوق‌های ETF اجرایی شد. صندوق دارایکم با عرضه سهام 3 بانک و دو شرکت بیمه‌ای در اردیبهشت ماه اجرا شد و بیش از 3 میلیون و 480 هزار نفر در این واگذاری شرکت کردند که نتیجه آن جمع‌آوری بیش از 5 هزار و 880 میلیارد تومان نقدینگی بود. پس از گذشت بیش از یک ماه از آغاز معاملات صندوق دارایکم ارزش 200 واحد آن به بیش از 5 میلیون تومان رسیده است.


در حالی که دولت به دنبال عرضه سهام دو صندوق ETF دارادوم و داراسوم است نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز طرحی را دنبال می‌کنند که براساس آن جاماندگان سهام عدالت که در گذشته برای این سهام ثبت نام کردند، نیز شامل این سهام شوند. برخی از نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقدند دولت سهامی که در قالب سه صندوق ETF عرضه کرده همان سهام‌ شرکت‌هایی است که قرار بوده در قالب سهام عدالت به مردم واگذار نماید اما پس از عدم به تخصیص به دارندگان سهام عدالت، تصمیم گرفت برای جبران کسری بودجه و افزایش مشارکت مردم در بازار سرمایه این سهام را به مردم بفروشد.


اصرار دولت بر ادامه روند واگذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری


با وجود اعتراض نمایندگان به نحوه فروش سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسئولان وزارت اقتصاد همچنان بر نحوه کنونی  فروش سهام شرکت‌های دولتی اصرار دارند. سازمان خصوصی نیز جزئیات عرضه‌های بعدی ETF دولت را مشخص کرده؛ شمسی، معاون سازمان خصوصی‌سازی همچنین به عرضه سهام دولت در قالب ETF اشاره کرد و گفت: کارهای ای تی اف(ETF) پالایشی درحال انجام است. در این راستا تصمیم اولیه دولت چهار پالایشگاه تبریز، اصفهان، تهران و بندرعباس بود. درحال حاضر طبق مصوبه هیات واگذاری، دو تا از پالایشگاه‌ها بلوکی عرضه می‌شود.


با این حالی وزارت اقتصاد تاکنون شایعه توقف ETF دوم و سوم را تکذیب کرده و مسئولان آن معتقدند که سهام عرضه‌شده در این صندوق‌ها از سهام عدالت مجزا هستند. در همین باره مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در توییتی درباره تذکر نمایندگان به وزیر اقتصاد درباره فروش سهام عدالت در قالب صندوق ETF به مردم نوشت:



با توجه به اینکه سهام دولت در شرکت‌های مشمول سهام عدالت همان سهامی است که در قالب دارادوم و داراسوم قرار است واگذار شود، باید دید که با وجود کش و قوس‌های زیادی که میان مجلس و دولت وجود دارد سرنوشت دو صندوق دارادوم و سوم به کجا خواهد رسید. زیرا پاسخ‌های مسئولان وزارت اقتصاد به نمایندگان مردم نتوانسته آن‌ها را قانع کند و اعضای کمیسیون اقتصادی همچنان بر نظر خود مبنی‌بر توقف واگذاری دارادوم و داراسوم تأکید دارند.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: بورس سهام عدالت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته