تدوین ۳ سناریو برای بازگشایی دانشگاهها در شرایط کرونا
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نشست مشترک معاونان، مسئولان، مدیران و کارشناسان معاونت فرهنگی و دانشجویی و معاونت آموزشی وزارت بهداشت با محوریت «بازگشایی دانشگاههای علوم پزشکی و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی در فضاهای خوابگاهی و آموزشی در آغاز سال تحصیلی جدید» برگزار شد.
در این نشست موضوعات «بازگشایی دانشگاههای علوم پزشکی و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی در فضاهای خوابگاهی و آموزشی در آغاز سال تحصیلی جدید»، «بررسی وضعیت سلامتروان دانشجویان علوم پزشکی و ارائه راهکارهای لازم جهت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در میان دانشجویان» و «وبینار آموزشی پاسخگویی اجتماعی دانشگاه» مطرح شد.
دکتر علیاکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص بازگشایی دانشگاهها، خاطرنشان کرد: فرآیندی در حال بررسی است که در سه سناریو در خصوص روند بازگشایی دانشگاهها (اگر ایپدمی از این بدتر شد، در همین شرایط باقی ماند و یا بهتر شد) تصمیمگیری شود تا بر این اساس ببینیم ترم آینده را با چه مشخصاتی باید مدیریت کرد.
وی گفت: بنا است در مردادماه این سه سناریو، تهیه شود. یکی از راه کارهای جدی این است که تعداد دانشجویان جدیدالورود را در ترم مهر تا حد امکان کم کرده و در سنجش و پذیرش تعداد دانشجویان ورودی ترم مهر را به حداقل برسانیم. این تصمیم در دفترچه کنکور نیز وارد شده است و ورودیها بیشتر به سمت بهمن سوق داده میشود.
حقدوست افزود: در خصوص فارغالتحصیل کردن دانشجویان نیز تلاش ما بر فارغالتحصیلی زودتر است و تصمیم اخیر که رزیدنتها را یکماه و نیم زودتر شناسایی و فارغالتحصیل اعلام کنیم نیز بر همین اساس است.
وی بیان اینکه مبارزه و کنترل آسیبهای اجتماعی در لایه سطحی نباید متوقف شود، گفت: میزان قحطیها و مرگها به دلیل سوء تغذیه در کره جنوبی در حدود دهه ۱۹۴۰، قبل از این که به این وضع در حوزههای اقتصادی و اجتماعی برسد غوغا میکرد در همین زمان خودکشی در این کشور حدود چهار در ۱۰۰ هزار نفر در سال بود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: این در حالی است که سه سال قبل این عدد در کرهجنوبی به بالای ۳۰ رسیده بود به نحوی که در دسامبر هر سال که امتحان کنکور کره برگزار میشود بالغ بر ۵۰۰ نفر خودکشی میکنند و مواردی را داریم که اعضای یک خانواده با هم دست به خودکشی میزنند. این نشان میدهد صرف موثر بودن امکانات مشاورهای، روانپزشکی و درمانی در پیشگیری از خودکشی به تنهایی نمیتوانند این موضوع را حل و فصل کنند.
حق دوست در خصوص راه کارهای مقابله با آسیبهای اجتماعی به انجام کار در دو سطح مجازی و حضوری اشاره کرد و گفت: در سطح مجازی بهترین اساتید کشور را که میتوان دعوت کرد تا در دانشگاه مجازی یک دوره آموزشی برگزار شود.
وی اظهار کرد: در مکانیسمهای معاونت آموزشی بعد از آماده شدن دوره، سعی میکنیم همه اساتید دانشگاه را ترغیب و تهیج کنیم تا این کورسآنلاین را ببینند و از معاونان فرهنگی و دانشجویی و آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی بخواهیم سالانه چند دوره از این کارگاهها را برگزار کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به جایگاه دانشگاههای نسل چهارم، اظهار کرد: دانشجو و استاد ما باید آسیبهای اجتماعی را بشناسند و برای حل مشکلات راه حل ارایه دهند ما در جلسه معاونان آموزشی و فرهنگی و دانشجویی میخواهیم بگوییم برای دغدغهمند کردن دانشجو چه باید کرد.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/