دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آبان 1394 - 10:10

اجرای بی‌سابقه ماده قانونی کمک‌های امنیتی اتحادیه اروپا برای کمک به فرانسه

وزرای دفاع اتحادیه اروپا به اتفاق آرا درخواست فرانسه برای کمک‌های امنیتی را با اجرای ماده قانونی که تاکنون هرگز در معاهدات اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار نگرفته بود، پذیرفته اند.
کد خبر : 50413

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از تارنمای شبکه «یورونیوز»، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این زمینه گفت: فرانسه تقاضای کمک از کل اروپا کرده است و اکنون اروپا به طور یکپارچه به این درخواست پاسخ مثبت می‌دهد.


به نوشته یورونیوز، ماده ۴۲.۷ پیمان لیسبون اتحادیه اروپا می‌گوید اگر یک کشور عضو، قربانی خشونت مسلحانه در خاک خود شده باشد، دیگر اعضای اتحادیه به کمک موظف می‌شوند (همانند ماده قانونی شماره ۵ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی/ ناتو).


«ژان ایو لودریان» وزیر دفاع فرانسه، در این باره گفت: این ماده قانونی که برای نخستین بار از زمان انعقاد مورد استناد قرار می‌گیرد، پشتیبانی همه اعضا را دارد و به معنای یک عمل و اقدام سیاسی است.


«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه، وعده افزایش بودجه نیروهای امنیتی و ارتش را داده و با اشاره به محدودیت بودجه منطقه یوروگفته است نگرانی‌های امنیتی کنونی مهمتر از احترام به پیمان ثبات اتحادیه اروپاست.


با این حال، «پیر مسکوویچی» کمیسر فرانسوی اتحادیه اروپا در امور اقتصادی و مالی، تاکید کرد وضع را درک می کند اما از پیمان ثبات نیز دفاع می‌کند.


کمیسر اتحادیه اروپا در امور اقتصادی و مالی گفت: ما کاملا درک می‌کنیم. این کمیسیون قلب و احساسات دارد و به مسائل انسانی توجه دارد اما من درباره پیمان ثبات برخلاف آنچه گفته شده است می‌خواهم بگویم این پیمان نه احمقانه و نه سختگیرانه است بلکه این پیمان می‌تواند برای شرایطی مشابه اکنون کارا باشد و ما با هشیاری بالا و با کمک مقام‌های فرانسوی آن را اجرا می‌کنیم.


حملات مرگبار در پاریس که شامگاه بیست‌ودوم آبان‌ماه رخ داد، ۱۲۹ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی برجای گذاشت.


داعش با به عهده گرفتن مسئولیت حملات پاریس تهدید به حملات کرده است علیه کشورهایی که مواضع این گروه را در عراق و سوریه بمباران می‌کنند، حملات مشابهی را ترتیب می‌دهد.


انتهای پیام/

برچسب ها: حوادث پاریس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته