دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1399 - 12:36
گزارش آنا از مهم‌ترین اخبار قوه مقننه؛

مجلس در هفته‌ای که گذشت/از استیضاح احتمالی وزیر علوم به‌خاطر عدم تعویق کنکور تا جمع‌بندی علل بروز حادثه در بیمارستان سینا

در این هفته اخبار و رویدادهای مهمی در حوزه مجلس به وقوع پیوسته که در این گزارش به مهمترین آن‌ها اشاره خواهد شد.
کد خبر : 503415
637285189101547589_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، از شنبه 28 تیرماه تا امروز اتفاقات و رویدادهای مهمی در مجلس شورای اسلامی رخ داده که در این گزارش به مهمترین آنها پرداخته خواهد شد.


پیگیری موضوع کنکور در هفته جاری یکی از مباحث داغ رسانه‌ها بود که در این رابطه احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه حفظ جان افراد مهم‌ترین اولویت در تصمیم‌گیری برای زمان برگزاری کنکور است به خبرنگار آنا گفت: در صورت عدم تمکین وزارت علوم از نظر وزیر بهداشت در درجه اول طرح دوفوریتی برای تعویق کنکور را مطرح خواهیم کرد و اگر باز هم عمل نکنند، از ابزارهای قانونی همچون سؤال از وزیر و استیضاح وی استفاده می‌کنیم.



تکذیب قرنطینه طراحان سؤال کنکور دکتری موضوع جالب دیگری بود که در هفته‌ جاری خبرگزاری آنا آن را بررسی و رسانه‌ای کرد.


گرانی بسته‌های اینترنت و دزدی احتمالی از حجم آن موضوع دیگری بود که خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا پیگیری کرده و در این راستا مجتبی رضاخواه، رئیس کمیته فناوری اطلاعات مجلس از بررسی چرایی افزایش قیمت بسته‌های اینترنت و دزدی احتمالی از حجم آن‌ها با حضور وزیر ارتباطات خبر داده است.



وی با تأکید بر اینکه نظارت مجلس بر نحوه عملکرد اپراتورها در بحث فروش بسته‌های اینترنت تداوم خواهد داشت، ادامه می‌دهد: قبل از بررسی همه جوانب نمی‌توان در مورد دزدی از بسته‌های اینترنت از سوی اپراتورها اظهارنظر کرد، اما واقعیت این است که گزارش‌های مبنی بر این نوع تخلفات به مجلس رسیده است.


جمع‌بندی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در خصوص حادثه بیمارستان سینا اطهر نیز از خبرهای داغ مجلسی در هفته جاری بود که به گفته علی حدادی، سخنگوی این کمیسیون کم‌کاری وزارت بهداشت و شهرداری تهران در این حادثه محرز شده است.



وی با بیان اینکه کاربری این ساختمان که متعلق به بخش خصوصی است، غیر درمانی بوده و با مجوز شهرداری تهران کاربری آن به درمانی تبدیل شده، می‌گوید: وزارت بهداشت و درمان نیز مجوز کلینیک را برای انجام عمل‌های جراحی زیبایی و آزمایشی صادر کرده بود که در همین راستا وزارت بهداشت و شهرداری تهران وظیفه خود را انجام نداده‌اند.


مجلس نیز در هفته‌ای که گذشت سراسر از تذکرهای نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور با مضمون انتقاد به وضعیت معیشتی مردم بود که هر کدام به یک وزارتخانه انتقاد کرده و خواهان بهبود شرایط بودند.



در هفته‌ای که گذشت نمایندگان اعضای ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش، شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی، شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی نظارت مرکزی و برخی شوراهای دیگر را انتخاب کردند.


از دیگر مصوبات مهم مجلس در هفته‌ای که گذشت موافقت نمایندگان با تشکیل کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی با 145 رأی موافق، 70 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر در جلسه بود که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در خصوص آن نیز گفت: این کمیسیون در دوره گذشته مجلس نیز وجود داشته و خللی در کار سایر کمیسیون‌ها ایجاد نمی‌کند و از آنجایی که امسال تحت عنوان سال جهش تولید قرار گرفته لازم است بر اجرای قوانین مربوط به اصل 44 قانون اساسی نظارت ویژه‌ای شود؛ ضمن اینکه در صورت تشکیل این کمیسیون، اعضای آن در جلسات بعدی صحن انتخاب خواهند شد.



با توجه به اینکه تمام فعالیت‌های ارگانی به قیر وابسته بوده و اگر قیر رایگان تأمین نشود تمام زیرساخت‌هایی که تا امروز فراهم شده در فصل بارندگی از بین می‌روند نمایندگان در هفته‌ای که گذشت با دو فوریت طرح ارائه قیر رایگان نیز موافقت کردند.



تصویب یک فوریت طرح نحوه توزیع کالاهای اساسی دیگر موضوع مهمی بود که در جریان جلسات مجلس در هفته‌ای که گذشت صورت گرفت که در صورت تصویب نهایی آن تخصیص ارز یارانه‌ای برای تامین کالاهای اساسی از دستور کار دولت خارج شده و دیگر ارز با قیمت آزاد ارائه می‌شود و برای تامین کالاهای اساسی اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه، دولت موظف می شود کالابرگ یا کارت الکترونیکی در اختیار مردم قرار دهد.



شاید مهم‌ترین دستور کار مجلس در هفته‌ای که گذشت انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات بود که با رای نمایندگان مهرداد بذرپاش به‌عنوان رئیس و علی کامیار به‌عنوان دادستان دیوان محاسبات انتخاب شدند.


انتهای پیام/4151/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته