دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1399 - 14:48

«ماسک» هر روز گران‌تر می‌شود

ماسک؛ پوشش الزامی این روزهای همه ماست. شاید قبل از موج دوم کرونا تعداد زیادی از مردم ماسک زدن را برای خود اجباری نمی‌دانستند اما حالا اوضاع فرق می‌کند با فشار رسانه‌ها و مسوولان دیگر تک و توک می‌بینیم در خیابان کسی ماسک نداشته باشد و این خیلی خوب است. اما بد داستان اینجاست که قیمت این کالای با ارزش هر روز گران‌تر می‌شود.
کد خبر : 503403
156997789.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، در گزارش میدانی که چند هفته پیش از علت ماسک نزدن مردم داشتیم تعداد زیادی قیمت ماسک را بهانه این موضوع می‌دانستند و می‌گفتند: «پول‌شان به خرید این کالا نمی‌رسد.» عده‌ای اعتقاد داشتند اگر دولت به آن‌ها ماسک رایگان بدهد حتماً استفاده خواهند کرد. چند روز پیش هم شخصی توییت کرده بود: «نفس کشیدن رایگان بود که حالا باید بابت آن مبلغ زیادی پول ماسک بدهیم.» از این دست حرف‌وحدیث‌ها در رابطه با خرید ماسک و قیمت آن زیاد است. به همین دلیل در یک گزارش میدانی به چند داروخانه رفتیم و علت گرانی ماسک را جویا شدیم.


گران می‌خریم



بسیاری از داروخانه‌ها که تا قبل ازشیوع کرونا ماسک را با نرخ 1300‌تومان می فروختند حالا هر یک ماسک را با قیمت 2500‌تومان عرضه می‌کنند.


البته این قیمت بین داروخانه‌ها از دو هزار تا سه هزار تومان هم متغیر است. ماسک‌های فیلتر‌دار تا 19‌هزار تومان هم به فروش می‌رسد و قیمت ماسک‌های پارچه‌ای که فقط در سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌ها پیدا می‌شود 2‌هزار تومان است. به یکی از داروخانه‌ها می‌رویم که هر ماسک را 2500‌تومان می‌فروشد.


مدیر داخلی داروخانه برای گرانی ماسک دلیل دارد و می‌گوید: «می‌دانیم این قیمت گران است و قرار بوده ماسک با قیمت بسیار پایین‌تر به دست مردم برسد. اما ما هم چاره‌ای نداریم چون به دست خودمان هم با قیمت‌های بالا می‌رسد.


مثلاً ماسکی که در موج دوم کرونا با قیمت هزار تومان می‌خریدیم حالا باید با قیمت ‌1500‌تومان خریداری کنیم که بعضی مواقع این قیمت بیشتر هم هست و ما در داروخانه هر ماسک را با سود 15‌درصدی که مجاز است عرضه می‌کنیم.» او می‌گوید:البته اگر این موضوع را بیان کنید وزارت صمت زیر بار نمی‌رود و می‌گوید باید گران نخرید تا گران نفروشید.


این در حالی است که فروش ماسک واقعاً برای ما دیگر سودی ندارد و فقط به‌خاطر مردم آن را تهیه می‌کنیم.


ماسک را به قیمت مصوب نمی‌خریم



به سراغ داروخانه دیگری می‌رویم. ماسک در این داروخانه با قیمت 2‌هزار تومان عرضه می‌شود. مدیر داروخانه می‌گوید: «قیمت‌ها تغییر آنچنانی نکرده که ما بخواهیم قیمت‌های‌مان را خیلی بالا ببریم. البته برای مردم که هر روز و شاید روزی دوبار باید ماسک‌شان را تعویض کنند قیمت 2‌هزار تومان هم گران است. چون ما یک خانواده را در نظر می‌گیریم که باید هر روز تعداد زیاد ماسک تهیه کنند.» او ادامه می‌دهد: «در حالی که قیمت مصوب برای ماسک تعیین شده است اما از ابتدای شیوع کرونا در کشور تا امروز، حتی یک عدد ماسک به قیمت مصوب از کانال دولتی در داروخانه‌ها عرضه نشده است.»


دولت تسهیلاتی ارائه نمی‌کند



مردم از گرانی ماسک ناراضی هستند. علی‌اکبر، پدر یک خانواده چهار نفره است. او می‌گوید: «قبل از اینکه ماسک اجباری شود ارزان‌تر بود یعنی یک جعبه 50‌تایی را با قیمت هر ماسک 1200‌تومان می‌خریدیم اما حالا کمتر از 1700‌پیدا نمی‌شود. او می‌افزاید: «این در حالی است که تصور ما این بود که بعد از اجباری شدن ماسک دولت تسهیلاتی را برای اینکه مردم بتوانند بیشتر ماسک تهیه کنند ارائه خواهد داد
نه اینکه گران‌تر شود و دور از دسترس قرار بگیرد.»


اختلاف نظر صمت و داروخانه داران



موضوع دیگری که به نظر می‌رسد مسوولان وزارت صمت و داروخانه‌داران نسبت به آن اختلاف نظر دارند این است که در حالی که وزارت صمت از تأمین مواد اولیه برای تولید روزانه ۱۰‌میلیون ماسک خبر می‌دهد، دبیر انجمن داروسازان می‌گوید تولیدکنندگان از مواد اولیه کافی برای تولید برخوردار نیستند یا اینکه باید مواد اولیه تولید ماسک را بر‌اساس تغییرات نرخ ارز و از بازاری بسیار پر نوسان، تهیه کنند.


بنابراین قیمت تمام شده تولید ماسک بیش از قیمت مصوب آن است.



طبق گفته انجمن داروسازان یکی از مواد اولیه تولید ماسک شامل پارچه ماسک است که کارخانجاتی که برای تولید این پارچه وجود دارند، کفاف مصرف را برای تولیدکنندگان ماسک نمی‌دهند و اکنون پارچه را به صورت سهمیه‌ای به تولیدکنندگان عرضه می‌کنند. یکی دیگر از مواد اولیه تولید ماسک، کش و تیغه فولادی است که در حال حاضر هر سه این مواد دچار مشکل بوده و قیمت عرضه و خریدی که تولیدکننده ماسک از بازار می‌خرد، با قیمتی که به تولیدکننده برای عرضه ماسک ارائه می‌دهند، همخوانی ندارد.


ماسک باید از داروخانه تهیه شود


 


در حالی که این روزها، زمزمه ماسک غیر بهداشتی در فضای مجازی پیچیده است مردم نگران هستند و تنها مرکز تهیه ماسک خود را داروخانه‌ها می‌دانند.


و داروخانه‌ها با گران فروشی به این مشکل دامن زده‌اند. دبیر انجمن داروسازان تهران گفته است: در حال حاضر برخی توزیع‌کنندگان به‌دلیل آشوب بازار فاکتور رسمی صادر نمی‌کنند و اقلام را بدون فاکتور به داروخانه‌ها می‌فروشند. البته تاکید می‌کنم که به نظر من داروخانه‌ها به هیچ وجه حق ندارند که حتی به بهانه خدمت‌رسانی به بیمار، بدون فاکتور رسمی ماسک را خریداری و عرضه کنند.


زیرا در این صورت مشمول تعزیر قرار می‌گیرند در عین‌حال ما برای توزیع ماسک پیگیر هستیم، اما فرایند ما، فرایند نظارتی بر سیستم توزیع بوده است. متاسفانه در ابتدای بحبوحه کرونا دستورالعملی از سوی سازمان غذا و دارو ابلاغ شد که فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع شد.


حال آنکه بهترین جایگاه فروش کالاهای سلامت‌محور داروخانه است. متاسفانه با این اقدام جایگاه عرضه را به سمت بقالی، سوپر مارکت و کنار خیابان بردند. در آن زمان ماسک‌هایی فروخته شد که عمدتاً غیراستانداردبودند.


منبع: روزنامه صبح نو


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا ماسک میزنم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته