دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1399 - 12:38
ایرانمش:

بازار کار رشته مهندسی دریا هنوز اشباع نشده است

رئیس دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مهندسی دریا و کشتی‌سازی تنها رشته‌ای است که تعداد دانش‌آموختگان آن زیاد نیست و بازار کار برای این رشته اشباع نشده است.
کد خبر : 503336
385329_980.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهدی ایرانمنش رئیس دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه اعضای هیئت علمی این دانشکده بسیار توانمند هستند و تاکنون در اجرای پروژه‌های بزرگ تحقیقاتی در این حوزه مشارکت داشته‌اند، گفت: این دانشکده ارتباط خوبی با صنایع مرتبط دارد.


وی با بیان اینکه دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر سابقه فعالیت ۳۵ ساله دارد، گفت: درحال حاضر این دانشگاه دارای ۵۸ دانشجوی دکتری، ۶۶ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۳۷ دانشجوی کارشناسی است.


رئیس دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: همچنین این دانشکده دارای ۱۴ عضو هیئت علمی در تهران و ۴ عضو هیئت علمی در سایت بندرعباس است که بناست اعضای هیئت علمی جدید در این دانشکده جذب کنیم.


ایرانمش خاطرنشان کرد: این دانشکده ابتدا در شهر بندرعباس راه‌اندازی شد و پس از مدتی تصمیم گرفته شد دانشجویان این دانشکده ۲ سال در تهران و ۲ سال در بندرعباس تحصیل خود را ادامه دهند و در نهایت تصمیم گرفته شد که این دانشکده در تهران اقدام به پذیرش دانشجو کند. بر این اساس بستری فراهم شده تا دانشجویان این دانشکده در تابستان برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و کارآموزی به صنایع کشتی‌سازی بندرعباس اعزام شوند.


وی اظهار کرد: درحال حاضر این دانشکده در تهران قرار دارد، اما لازم است فضای فیزیکی بیشتری به این دانشکده در سایت دانشگاه صنعتی امیرکبیر اختصاص یابد. 


فعالیت ۲  آزمایشگاه تخصصی دانشکده مهندسی دریا


رئیس دانشکده مهندسی کشتی‌سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تأکید کرد: پایه آزمایش‌های این دانشکده مانند آزمایش‌های دانشجویان در دانشکده مهندسی مکانیک است؛ بنابراین بخشی از نیازهای آزمایشگاهی این دانشکده در آزمایشگاه‌های دانشکده‌های مهندسی مکانیک و هوافضا تأمین می‌شود.


 ایرانمنش افزود: در این راستا دانشکده‌های مهندسی هوافضا و مهندسی مکانیک با دانشکده مهندسی دریا در زمینه اختصاص آزمایشگاه همکاری‌های بسیار خوبی انجام داده‌اند. این دانشکده نیز دارای ۲ آزمایشگاه تخصصی مقاومت مصالح و انتقال حرارت است.


ارتباط مؤثر اساتید دانشکده مهندسی دریا با صنعت


رئیس دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: اکثر اعضای هیئت علمی این دانشکده قراردادهای صنعتی دارند و در مجموع این دانشکده بیش از ۱۰ قرارداد صنعتی با بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی دارد.


 ایرانمنش گفت: اعضای هیئت علمی این دانشکده تاکنون ۲۶ هزار ۴۵۲ مقاله چاپ شده که ۱۹ هزار ۶۸۶ مقاله ISI، ۳ هزار۵۱ مقاله معتبر خارجی، ۴ هزار ۲۶۹ مقاله علمی پژوهشی و ۲۴۱ مقاله علمی ترویجی و ۳ هزار ۷۰۰ مقاله کنفرانسی چاپ کرده‌اند. همچنین تاکنون اساتید این دانشکده ۲ هزار ۶۱۴ کتاب منتشر کرد‌ه‌اند.


رئیس دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: رشته کشتی‌سازی و مهندسی دریا تنها رشته‌ای است که تعداد فارغ‌التحصیلان آن زیاد نیست؛ بنابراین بازار کار برای فارغ‌التحصیلان این رشته اشباع نشده است.


 جذب بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشکده مهندسی دریا در بازار کار


ایرانمنش با بیان اینکه طی سال‌های گذشته صنعت دریایی کشور رشد و توسعه زیادی داشته است، افزود: باتوجه به گسترش رشد این صنعت در کشور نیاز به نیروهای متخصص در این حوزه افزایش یافته و همین امر موجب شده تا فارغ‌التحصیلان این رشته بازار کار خوبی داشته باشند.


وی اظهار کرد: سازمان بنادر، کارخانجات کشتی‌سازی و بخش خصوصی در حوزه کشتی‌سازی از توانمندی و ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر استفاده می‌کنند.


رئیس دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر تأکید کرد: باتوجه به اینکه هنوز بازار کار رشته مهندسی دریا اشباع نشده تعدادی از فارغ‌التحصیلان این دانشکده به عنوان هیئت علمی و تعدادی نیز در صنایع مختلف دریایی مشغول به کار می‌شوند.


ایرانمنش خاطرنشان کرد: فارغ التحصیلان این دانشکده در صنایع آب شرب، اسکله دریایی، صنایع دریایی و کارخانه‌های کشتی‌سازی مشغول به کار می‌شوند.


وی گفت: در شهر تهران نیز شرکت‌های طراحی کشتی ایجاد شده است که فارغ‌التحصیلان این دانشکده می‌توانند در این شرکت‌ها نیز مشغول به فعالیت شوند. بنابراین می‌توان گفت میزان بیکاری میان فارغ‌التحصیلان این رشته نسبت به دیگر رشته‌های دانشگاهی بسیار کمتر است.


 راه‌اندازی اولین دانشکده مهندسی دریا در دانشگاه امیرکبیر


رئیس دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: اولین دانشکده کشتی‌سازی ایران مربوط به دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و پس از آن گروه مهندسی دریا در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد و در حال حاضر نیز برخی از دانشگاه‌های دیگر شهرها نیز اقدام به راه‌اندازی دانشکده مهندسی دریا کرده‌اند.


ایرانمنش گفت: در این دانشکده گرایش‌های سازه و هیدرومکانیک و ساخت و طراحی کشتی و سازه‌های دریایی تدریس می‌شود.


وی ادامه داد: در یک کارخانه کشتی‌سازی حدود ۳۷ حرفه مشغول به فعالیت می‌شوند. بنابراین تنوع حرفه و شغل در این حوزه بسیار زیاد است.


رئیس دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از توان و ظرفیت نیروهای جوان متخصص کشور، گفت: در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌هایی که علیه کشور ایجاد شده، در حوزه صنایع دریایی از توان و ظرفیت دانشگاه‌های داخلی و متخصصان و فارغ‌التحصیلان بسیار استفاده شده است.


ایرانمنش افزود: درحال حاضر شرکت ملی نفت ایران ساخت سکوهای نفتی را به شرکت‌های داخلی واگذار می‌کند و این موضوع  یک فرصت خوب برای دانشگاه‌های کشور و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌شمار می‌رود.


وی ادامه داد: ایران در سال‌های گذشته در همه حوزه‌ها پیشرفت‌های چشمگیری داشته که این پیشرفت‌ها دشمنان را به حیرت می‌اندازد.


رئیس دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تخصص اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور گفت: اکنون به کمک متخصصان داخلی نیازهای کشور در تمامی صنایع تأمین می‌شود.


ایرانمنش گفت: رئیس یکی از کارخانجات کشتی‌سازی فارغ‌التحصیل دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعت امیرکبیر است و قرار است همکاری دانشکده با این کارخانه شکل گیرد.


وی افزود: این دانشکده در ساخت شناورهایی در آبادان، بندرعباس و قشم فعالیت می‌کند که اطلاعات آن‌ها به زودی اعلام خواهد شد.


رئیس دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه لازم است موضوع ارتباط با صنعت در حوزه مهندسی دریا بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، گفت: اعضای هیئت علمی این دانشکده بسیار توانمند هستند و تاکنون در اجرای پروژه‌های بزرگ تحقیقاتی در این حوزه مشارکت داشته‌اند.


ایرانمنش تأکید کرد: این دانشکده در شهر بندرعباس مرکز نوآوری راه‌اندازی کرده که پروژه‌های تحقیقاتی خوبی در این مرکز رشد درحال انجام است.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته