از ساخت باغ اختصاصی بانوان تا ارتباط نزدیک دانشجو و مسئول/ دورههای مجازی مادرانگی و فرزندپروری برگزار میشود
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ حوزه فرهنگ بهواسطه نقش تربیتی و ارتباط بیواسطه با بدنه دانشجویی از مهمترین بخشهای هر دانشگاه و مراکز آموزش عالی بهشمار میآید.
دانشگاه آزاد اسلامی نیز در طول سالهای گذشته چالشهای مختلفی را در این حوزه پشت سر گذاشته است و حالا با تغییر ریلگذاری، نگاه و رویکرد متفاوتی را در مقایسه با گذشته دنبال میکند و استادان، تشکلها، خانواده و رسانه از بخشهای اساسی و تأثیرگذار حوزه فرهنگی هستند.
بیشتر بخوانید:
فعالیت 9 ساله و مداوم بازارچه کارآفرینی و توانمندسازی دانشجویان
از شنیدن حرف دل دانشجویان تا میزبانی جشنواره جوان لاهیجی
فعالیت 30 کانون دانشجویی، نشریه و تشکل سیاسی و مذهبی در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یکی از محوریترین و حساسترین معاونتهای این دانشگاه است که علاوه بر ارتباط مستقیم با دانشجویان، فراهمکننده امکانات رفاهی و فرهنگی آنان است.
معاونت فرهنگی دانشجویی این دانشگاه تصدی سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرای آنها را در راستای انجام امور مربوط به دانشجویان اعم از رفاهی، فارغالتحصیلی، تسهیلات و امور فرهنگی مربوط را عهدهدار است.
در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی بهرهگیری از ظرفیتهای معنوی، مادی و سرمایههای انسانی دانشگاه بهویژه تقویت نقشآفرینی مدیران واحدهای دانشگاهی در امر تربیت، ایفای وظیفه دانشگاه در اصلاح محیط دارای اهمیت بوده و بر خلاقیتهای فردی و مدیریت اسلامی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و اعتلای دانشگاه تأکید شده است.
با توجه به اطلاعاتی که از پیمایشهای سطح شهر به دست آوردهایم در حال برنامهریزی برای برگزاری دورههای مادرانگی، فرزندپروری، مصرف، زیستدانشگاهی و موضوعاتی از این هستیم که در آینده نزدیک در بستر فضای سایبری ارائه خواهد شد.
خبرگزاری آنا در سلسله گفتگوهایی با توجه اهمیت حوزه فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و تأکید مدیریت جدید بر اصل تمدنسازی در دانشگاه بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مجموعه فعالیتها، دستاوردها و برنامههای پیش روی دانشگاه در شهرهای مختلف کشور را در این حوزه بررسی میکند.
خبرنگار آنا در این شماره از گفتگوها با سعید شریفی معاون فرهنگی و دانشجویی واحد اصفهان و رئیس شورای تخصصی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفتگو کرده است که مشروح آن در پی میآید:
آنا: تاکنون برای توسعه فضای معنویت و اخلاق و سبک زندگی اسلامی براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چه اقداماتی در واحد متبوعتان صورت گرفته است. توضیح دهید.
شریفی: سبک زندگی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن استقلال و آزادی، عدالت و مبارزه با فساد، معنویّت و اخلاق، اقتصاد و علم و پژوهش محورهای اصلی بیانه گام دوم هستند؛ اگر دقت شود نخستین و مهمترین گام، علم و پژوهش و رسالت بنیادین دانشگاه است.
اگر فرض فقدان مرزپذیری علم را بپذیریم در حوزه دانشهای علوم زیستی و مهندسی توفیقاتی که زمینههای لیزر، بذر و توسعه شرکتهای دانشبنیان بهدستآمده یک دستاورد مهم در این زمینه است؛ اما در زمینههای فرهنگی و دانشجویی عمده اقدامات صورت گرفته در این واحد دانشگاهی در حوزه تولید علم برخاسته از منابع دینی است؛ برگزاری سلسله نشستها و همایشهایی که به تولید محتوای علمی در منابعی مانند نهجالبلاغه منجر شده یک نمونه از این آثار است.
در زمینه سبک زندگی نیز درگیرشدن دانشجو به مشاورههای دانشجویی و ایجاد تبادل بین مشاور-دانشجو بهگونهای که فرد سطح بالایی از آگاهی و درک متناسب با زیست دانشگاه را میآموزد در راستای بیانیه گام دوم مؤثر است.
در زمینه روابط خارجی بدونشک این دانشگاه دستاورد مهمی در جذب، پذیرش و آموزش دانشجویان خارجی و ارائه خدمات دانشجویی به آنان داشته و از هر کدام بهعنوان «سفیر» دانشگاه و کشور برای تبادل فرهنگی بهره میبرد؛ اما نکته قابلتأملی که در این میان همچنان ضعف جدی است تعریف مفهوم دشمن است. دشمن عمدتاً در نظام دانشگاهی، کسانی هستند که مانع پیشبرد اهداف دانشگاهی از درون هستند. مرزبندی با این افراد بهدلیل تابعیت در چتر نقدناپذیری، یک محدودیت جدی برای پیشرانههای توسعه بهحساب میآید.
در بعد معنویت و اخلاق عمدهترین برنامههای فرهنگی که در قالب محتوای سازمانیافته مذهبی و دینی جنبههای معرفتی، اخلاقی و معنوی دانشجویان را تقویت میکند، نمونهای از این فعالیتهاست. برای مثال برگزاری مراسم شبهای احیا، برگزاری مراسم دختران و مادران فاطمی و گرامیداشت شهدا و برنامههای متعددی ازایندست از دیگر برنامههای قابل ذکر است.
موضوع تخصصی بنده سبک زندگی است، با توجه به اطلاعاتی که از پیمایشهای سطح شهر به دست آوردهایم در حال برنامهریزی برای برگزاری دورههای مادرانگی، فرزندپروری، مصرف، زیستدانشگاهی و موضوعاتی از این هستیم که در آینده نزدیک در بستر فضای سایبری ارائه خواهد شد.
آنا: بهمنظور گسترش فضای انقلابی و اهتمام در اجرای راهبردهای تربیتی و فرهنگی سند دانشگاه اسلامی چه فعالیتهایی داشتهاید؟
شریفی: یکی از مسایل نیازمند بازبینی و بررسی مجدد کشور، سندنویسیهای متعددی است که به شکل فرسایشی قوام و دوام آرمانهای دانشجویی را نیز تحتتأثیر قرار داده است. سند دانشگاه اسلامی، سند مهندسی فرهنگی کشور، نقشه جامع علمی و... نمونههایی از اسناد بالادستی هستند که ناشی از فکر تمرکزگرای ساختارساز آرمان مبناست. بااینوجود در راستای توسعه فضای انقلابی و اهتمام در اجرای راهبردهای تربیتی و فرهنگی سند دانشگاه اسلامی در حوزههای مختلف جذب استاد و فرایندهای آن بر مبنای شاخصهای فرهنگی، توسعه و تقویت ارتباط با نهاد روحانیت بهمنظور تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در قالب طرحهای مشترک و سلسله گفتگوهای مرتبط با نهادهای علمی بینالمللی مانند دانشگاه جامعه المصطفی، مؤسساتی مانند مهدویت و آیندهپژوهی، مؤسسه نهجالبلاغه و ... برنامههای قابلتأملی تهیه و در دست اجراست.
آنا: در راستای افزایش روحیه خودباوری و شکوفایی خلاقیتها و استعدادهای دانشجویی چه اقداماتی صورت گرفته است.؟ بیان بفرمایید.
شریفی: کانونهای فرهنگی، انجمنها و نهادهای استعدادیاب دانشگاهی عمدتاً در راستای کشف این ظرفیتها فعال هستند. یکی از کارهایی که دانشگاه در این مسیر انجام میدهد پیمایشهای ابتدای ترم، جلسات توجهی و جذب دانشجویان بر اساس ظرفیتهای اسمی و اظهار شده است.
علاوه بر این دانشجویان با استفاده از ساز و کار عضوگیری نهادهای فرهنگی که در قالب تشکلهای سیاسی، کانونهای فرهنگی، بسیج و انجمنهای علمی فعالیت میکنند، میتوانند در طول ترم علاوه بر بیان دستاوردهای خود عضوگیریهای دیگری داشته باشند.
ساحت صوری خوابگاه واحد اصفهان در ایام کرونایی تغییرات جدی کرده است؛ امیدواریم ابتدای سال تحصیلی جدید حضور بانشاط دانشجویان را تجربه کنیم تا از نزدیک تغییرات ساختاری و ریختاری را لمس کنند.
مضاف بر پیمایشهای انجام شده چه در حوزه خوابگاهی چه دانشجویی امکان توزیع آنها در لایههای مختلف و برگزاری کلاسها و دورههای مهارتافزایی انجام میشود. نکته قابلتأملی که در این میان وجود دارد، برگزاری این برنامه توسط خود دانشجویان است. از پایش گرفته تا جذب رویشهای جدید و سمتوسو دادن به پویشهای دانشجویی، برای نمونه برگزاری پودمانهای نشریات دانشجویی یا برنامه شبهای قدر از ظرفیتهای تام دانشجویی است که باعث احساس پذیرفته شدن و مشق کارهای گروهی است و به افزایش روحیه خودباوری و شکوفایی خلاقیتها و استعدادهای دانشجویی کمک قابل توجهی میکند.
آنا: استفاده از ظرفیت اعضای هیئتعلمی در فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی دانشگاه به چهصورت بوده است؟ توضیح دهید.
شریفی: فارغ از ظرفیت اعضای هیئتعلمی در حوزه آموزشی که اکثر دورههای آموزشی حوزه دانشجویی را برعهده دارند، از آنان در تمام کارگروههای مشورتی دانشجویی استفاده میشود. شورای ناظر بر نشریات، شورای فضای سایبری و مانند این، نمونههایی از ظرفیت اعضای هیئتعلمی در فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی است. علاوه بر این در اکثر برنامههایی که کانونها انجام میدهند حداقل چند عضو هیئتعلمی هدایتگر دانشجویان هستند.
در نشریات دانشجویی اکثراً استادان نشریات منتشرشده را مطالعه و نظراتشان را برای بهبود کارهای بعدی میدهند، در برنامههای اجرایی مانند برنامههای مذهبی در حوزه قرآن و عترت استادان علاوه بر شأن مشورت، خودشان حضور فعال دارند.
آنا: آیا برای قوی شدن در فضای مجازی و بهرهگیری مفید و اثربخش از آن اقداماتی داشته اید؟ تشریح بفرمایید.
شریفی: بله، بدونشک با توجه به وضعیت کنونی، فضای موسوم به مجازی به ظرفیتی دارای مزیت رقابتی بدل شده است. پیش از این حوزه فرهنگی و دانشجویی بر بستر روابط عمومی نهادهای فرهنگی و دانشجوی فعالیت میکرد. در ایام تعطیلی ناشی از بیماری کرونا، محتوای فرهنگی مبتنی بر نت، مانند مشاورهها در فضای مجازی، اتاقهای گفتگوی مشاور در فضای مجازی، مسابقاتی مانند مسابقات جرعه نور و مشاعره در فضای مجازی که جذابیت قابلتوجهی را داشت، نمونههای انجامگرفته است.
اکنون با ایجاد کارگروه فضای مجازی که به توسعه محتوای تولیدی توسط خود دانشجویان از جمله موشنها، کلیپها، عکسها و آثار قلمی آنها در فضای مجازی پرداخته میشود؛ مضاف بر این، محتوایی تولید شده که قرار است در شبکههای مجازی مرتبط با حوزه دانشجویی و فرهنگی بهطور متمرکز نمایش داده شود، این آثار نیز حاصل کار اعضای هیئت علمی و دانشجویان است که خودشان تولید کردهاند.
آنا: ارتباط برادرانه با آحاد دانشجویان و توسعه و ساماندهی فعالیت جمعی دانشجویان چگونه بوده است.؟
شریفی: بهنظرم یکی از قابلیتهای اکنون حوزه دانشجویی همین ارتباط نزدیک دانشجویان با مسئولان مربوط است؛ شاید تعداد جلسات گفتگوی حضوری و زمانی که برای گفتگوی بین دانشجویان و تکتک مسئولان حوزه فرهنگی بیش از زمانهای دیگر است؛ مبادی ارتباطی بین حوزه فرهنگی بهویژه در فضای اکنون از طریق گروههای مختلف که در پیامرسان ایجاد شده، یا مصاحبههای موردی و موضوعی که انجام میپذیرد و بستری که برای ارتباطات اداری بدون حضور دانشجو تعبیه شده این فرصت را برای همه دانشجویان فراهم آورده است که ارتباط بدون واسطه داشته باشند.
آنا: آیا برای تقویت همکاری نظاممند و هدفدار با سازمانها و نهادهای فرهنگی داخل و خارج از دانشگاه همکاری داشته اید؟ توضیح دهید.
شریفی: بخش قابلتوجهی از فعالیتهای انجام شده در این دوره از منابع سازمانهای همکار تأمین شده است. همایش بزرگ امام علی (ع) که بههمت همکاران حوزه فرهنگی انجام شده یکی از نمودهای مهم و تاثیرگذار بعد از سالها در دانشگاه بود که با همکاری نهادهای فرهنگی بروندانشگاهی انجام گرفت؛ مضاف بر این ارتباط وثیقی که با سازمانهایی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) برای ساماندهی به فضای مهارتآموزی و ایجاد نمایشگاهها و فروشگاههای صنایعدستی و بهرهمندی از ظرفیتهای مواسات میسر شده نمونهای از این امکانمندی است.
در بیشتر جلسات مرتبط با موضوعات دانشجویی از نهادهایی مانند بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، شرکتهای خدمات حمل و نقل و سازمانهایی ازایندست همکاری و همافزایی داشتهایم، علاوه بر این ظرفیتهای خیران برای فعالیتهای فرهنگی عام دینی و مذهبی قابلیتی ارزشمند و سرمایه اجتماعی است؛ مثلاً برگزاری مراسم شبهای احیای ماه مبارک رمضان از ظرفیت خیران استفاده شد که در حد خود قابل ستایش است.
در همین راستا تفاهمنامههای متعدد همکاری با نهادهای مرتبط با دانشگاه بهویژه اداره ورزش و جوانان، شهرداری، کانون پرورش فکری و شرکتهای دانشبنیان بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات منعقد شده است.
آنا: چنانچه فعالیتهای عمومی و اجتماعی بهویژه در دوره همهگیری ویروس کرونا داشتهاید تشریح بفرمایید.
شریفی: در دوران اکنون اکثر برنامهها بهصورت مشخص در فضای سایبری بازتعریف شده که میتوانید با مراجعه به سامانه حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی اهم آن را مشاهده کنید؛ اما با توجه به توافقی که صورت گرفت بین دانشگاه و کتابخانه مجازی طاقچه و شرکت رادین امکانی برقرار شد که در ایام ماه مبارک رمضان برای همه دانشجویان دانشگاه به مدت یک هفته کتابخانه رایگان باشد و تا پایان سال با تخفیف ویژه جزئیات آن در سایت دانشگاه موجود است؛ مضاف بر این نه برای واحد بلکه برای کل استان این امکان فراهم شد و در ایام دهه کرامت برای استادان و کارمندان این واحد دانشگاهی نیز این دسترسی میسر شد؛ بر همین اساس برنامههای فرهنگی ما نیز بر همین منوال با منابع موجود در دسترس مثل مسابقات کتابخوانی انجام شد.
باورپذیربودن تغییر و بهرهمندی از فرصتهای پیش رو امکانی را به دانشگاه داد تا ساخت باغ اختصاصی بانوان که دانشجویان دختر میتوانند در آنجا ورزش و استراحت کنند، میسر شود.
کتابچههای مرتبط با مشاورههای بهداشتی، روانی و عاطفی مرکز مشاوره در این ایام در دسترس همگان قرار گرفت در سایت حوزه دانشجویی و امکان پرسش و پاسخ اینترنتی و اتاق مشاوره برای متقاضیان برقرار شد. خوابگاه یکی از موضوعات مهم بود که در ایام کرونایی نیز همچنان دایر است و به همت همکاران حوزه دانشجویی اتاقها بهصورت اختصاصی در اختیار دانشجویانی دارای درس عملی قرار گرفت؛ بهصورت هر نفر یک اتاق اختصاصی و دسترسی به یک سرویس بهداشتی و حمام با دستگاههای ضدعفونی هوشمند و مراقبتهای ویژه دستورالعملی که شایسته قدردانی است.
ساحت صوری خوابگاه در این ایام نیز تغییرات جدی کرده است؛ امیدواریم ابتدای سال تحصیلی جدید حضور بانشاط دانشجویان را تجربه کنیم تا از نزدیک تغییرات ساختاری و ریختاری را لمس کنند.
فرصت پیش آمده سبب شد امکانی از حیث زمان و فرصت برنامهریزی برای اصلاح و ترمیم امکانات رفاهی در آینده داشته باشیم، به لطف خدا ساخت باغ بانوان که از ابتدای سال کلید خورد موفقیتهایی را در حوزه عمرانی با وجود همه محدودیتها داشته است؛ باورپذیر بودن تغییر و بهرهمندی از فرصتهای پیش رو امکانی را به دانشگاه داد تا باغ اختصاصی بانوان که دانشجویان دختر میتوانند در آنجا ورزش و استراحت کنند، میسر شود.
آنا: سخن آخر....
شریفی: بهطور ویژه پروژه شهر- دانشگاه هوشمند را در حال برنامهریزی و اجرا هستیم که تا توفیق محسوسی حاصل نشده نمیتوان از آن سخن گفت؛ اما کارتی طراحیشده است که قصد دارد اعتبار ناشی از زیست دانشگاهی را به امکانی برای مصرف در دانشگاه بدل کند.
این کارت بیش از نیاز به حمایتهای دانشگاهی بهتمایل دانشجویان برای همراهی نیاز دارد. آیا شما نیز مثل بنده معتقد هستید که زیست دانشگاهی باید فراتر از آموزش صرف باشد؟ آیا معتقدید که دانشگاه باید مکانی باشد که ما با آن خاطرات در کنار هم بودن را تجربه کنیم؟ حس تعلق ناشی از دانشجو بودن را میتوان با داشتن این کارت تجربه کرد. توصیف چیستی و چگونگی آن بحث مفصلی است که امیدوارم در یک فرصت دیگر بتوانم ارائه دهم.
انتهای پیام/۴۱۱۷/4062/
انتهای پیام/