دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1399 - 00:05
آنا گزارش می‌دهد؛

نگاهی به عملکرد چند ساله سازمان مدیریت بحران کشور/ از غافلگیری تا دست به دعا شدن آقای رئیس

اگر به حوادث چند سال اخیر نگاهی کوتاه بیاندازید، متوجه می‌شوید سازمان مدیریت بحران کشور عملکرد به موقع و اساسی در مواجهه با حوادث نداشته است که این موضوع باعث شده تا مردم سازمان مدیریت بحران را همیشه «غافلگیران بحران» خطاب کنند.
کد خبر : 502971
866342_875.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سازمان مدیریت بحران کشور یکی از اصلی‌ترین  و مهمترین سازمان‌هایی است که در حوزه مدیریت حوادث و بحران‌ها در کشور فعالیت داشته و در حادثه‌های گوناگون فعالیت سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های مختلف را مدیریت می‌کند؛ با این حال در سال‌های اخیر حوادث گوناگونی در کشور رخ داد که باعث شد تا سازمان مدیریت بحران کشور را به چالش کشیده شود.


بر همین اساس در گزارشی به عملکرد مدیریت بحران در حوادث رخ‌داده طی سال‌های اخیر پرداختیم که رأس مدیریت این سازمان بعضاً با سخنان و عملکردهایش صدای منتقدانش را درآورده است:


سازمان همیشه غافلگیر!


اگر به همین حوادث چند سال اخیر نگاهی کوتاه بیاندازید، متوجه می‌شوید سازمان مدیریت بحران کشور، در بحران‌هایی مانند زلزله ورزقان ، زلزله‌های کوچک و بزرگ در شهرهای مختلف، سیل 94 تهران، زلزله کرمانشاه، زلزله  کرمان و همین زلزله اخیر تهران نتوانسته است اقدامات اساسی و به موقعی انجام دهد. علاوه بر این اظهارنظرهای عجیب آقای رئیس باعث شده تا مردم احساس امنیتی در برابر بحران‌های مختلف نکنند و حتی به شوخی در فضای مجازی پس از هر حادثه می‌گویند: «مدیریت بحران خودش غافلگیر شده است!»


زلزله کرمانشاه و عدم آمادگی


زلزله کرمانشاه در سال 96 یکی از تلخ‌ترین حوادث سال‌های اخیر کشور پس از زلزله بم به شمار می‌آید، اما در همان 72 ساعت ابتدایی زلزله کرمانشاه، مدیریت بحران آمادگی لازم را برای زلزله شامگاهی نداشته و غافلگیر شده است.


72 ساعت نخست پس از وقوع بحران زلزله، ساعتهای طلایی بحران است که هر چه دیرتر به آن رسیدگی شود، تلفات زیر آوار بیشتر می شود. از سویی دیگر مردمی که زودتر از نیروهای امدادی به کمک می آیند به دلیل آنکه آموزشی برای آواربرداری و نجات مردم ندیده بودند اقداماتشان برای نجات زیر آوارماندگان باعث قطع نخاع و صدمات جدی به آسیب‌دیدگان شده بود.


از وظایف سازمان مدیریت بحران کمک به ایجاد و ارتقای ظرفیت‌ها و مراکز پایش مخاطرات و هشدار سریع در دستگاه‌های مرتبط  است؛ لذا عدم آموزش مناسب توسط سازمان مدیریت بحران به دستگاه‌ها و مردم کرمانشاه بسیار مشکل ساز شد، همچنین مسئله کمک‌هایی که توسط مردم در سراسر کشور جمع شد می‌توانست توسط مدیریت بحران کشور بهتر کانالیزه و مدیریت شده و به دست نیازمندان برسد با این حال نجار رئیس این سازمان در اظهار نظری در مورد کمک‌های مردمی گفته بود که برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی دستورالعمل داریم!


سیلاب و عملکرد مدیریت بحران


سازمان مدیریت بحران در سیلاب‌های سال گذشته استان‌های گلستان و خوزستان بیشتر به جای اینکه حالت فعال و پویا داشته باشد منفعل بوده و اغلب رئیس مدیریت بحران به جای گزارش درباره عملکرد این سازمان به گزارش میزان خسارت‌ها و کمبودها پرداخته و از پاسخ به عملکرد سازمان مدیریت بحران سرباز زده است. برای مثال  رئیس سازمان مدیریت بحران بیان کرده است که «بارش‌های اخیر به ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های مواصلاتی کشور آسیب زد.» ضمن اینکه در بیشتر تماس‌‌هایی که خبرنگاران پس از وقوع حوادث با او می‌گیرند تنها به بخش آمار و ارقام اشاره دارد تا برنامه‌های مدیریت بحران برای کنترل اوضاع.


الهی شکر که سیل آمد!


در حادثه سیل سال گذشته اسماعیل نجار از چهره هایی بود که  با اظهار نظر‌های جالب مورد توجه رسانه‌ها  قرار گرفت. در روزهای جاری شدن سیلاب در کشور ویدئویی از نجار منتشر شد که او در این ویدئو گفته بود آسیب دیدگان سیلاب نه تنها ناراحت نیستند حتی  از این اتفاق خوشحال اند! زیرا بارش باران رحمت الهی است. نجار اما در واکنش به این ویدئو گفت که این مصاحبه برای چهار سال قبل و سیل لرستان و ایلام است و این مصاحبه را تکذیب کرد، اما انتقاد دیگری که به نجار شد، غافلگیری سازمان مدیریت بحران در سال های اخیر در برابر حوادث بود.


حریق جنگل‌ها و مدیریت بحران


در حوادث وقوع حریق در برخی از جنگل های کشور نیز عملکرد مدیریت بحران جالب نبود،  بیشتر نیروهای مردمی و محیط بانان پای کار آمدند و به نظر می‌رسد در تهران سازمان مدیریت بحران برای خاموش شدن آتش و از بین نرفتن منابع طبیعی کشور دعا می‌کردند.


برای مدیریت بحران دعا کنید!


نکته جالب دیگر در مورد اسماعیل نجار این است که همیشه برای مدیریت بحران جدا از مسئولیت خود به فکر کارهای دیگری از جمله دعا کردن نیز هست، مثلا در اظهار نظر عجیب  خود در مورد زلزله در تهران گفت: «دعا کنید در تهران زلزله نیاید! زیرا براساس گزارشی که دوستان اعلام کردند، آمادگی تهران برای مقابله با زلزله با وجود همه اقدامات ۱۸.۸ درصد است.» این اظهار نظر نجار به عنوان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برای مردم بسیار جالب است که چطور رئیس سازمان مدیریت بحران به جای پیشگیری از وقوع عواقب حادثه فقط سخن از دعا کردن می‌زند و با توجه به بودجه کلانی که مدیریت بحران می‌گیرد کاری از پیش نمی‌برد.


ریزگرد‌هایی که خوزستان را گرفت


اگر از موضوع  ناهماهنگی مدیریت بحران در پیدا شدن لاشه هواپیما ATR و وقوع برف سنگین و مشکلات به وجود آمده در بارش برف زمستان سال 96 که برای مردم مشکلات زیادی را ایجاد کرد عبور کنیم قطعا موضوع ریزگردها را نمی‌توان نادیده گرفت، موضوعی که برای خوزستان تبدیل به یک بحران چند ساله تبدیل شده است، چنانکه اسماعیل نجار پدیده ریزگردها را یک ابر بحران دانست و تصریح کرد: این پدیده مشکلات زیادی را برای مردم استان خوزستان به وجود آورده است.


با این حال مدیریت بحران طی چند سال اخیر هیچ عملکرد مثبتی در زمینه مقابله با ریزگرد‌ها نداشته است،  به نظر می‌رسد اگر رئیس سازمان مدیریت بحران چاره ای برای رفع مشکلات و پیشگیری از حوادث ندارد باید دولت به فکر فردی جوان و خبره در این حوزه باشد زیرا ممکن است برای مردم و کشور مشکلات زیادی ایجاد شود.


انتهای پیام/4148


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته