دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همایش وبیناری «برنامه ۲۵ ساله همکاریهای تهران-پکن»-11

خوشرو: برخی از مخالفت‌ها با توافق ایران و چین مبنای فکری ندارد

نماینده سابق ایران در سازمان ملل: برخی بیان می‌کنند چون ما در داخل ایراداتی داریم پس به دنبال این تبادلات و توافقات بین المللی بلند مدت هم نرویم درحالیکه باید در عین رفع مشکلات داخلی به مناسبات بین المللی هم توجه کنیم.ذ
کد خبر : 502935
187139_957.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، غلامعلی خوشرو نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد درباره ابعاد توافق بین ایران و چین گفت: مشکلات و تنش‌های بین چین و آمریکا بسیارجدی است و با شیوع کرونا تشدید نیز شده است همچنین شیوع کرونا نشان داد که آمریکا در ابعاد بهداشتی فرهنگی و اجتماعی بسیار ضعیف‌تر شده زیرا رفتار مسئولان آمریکا در مقابله با شیوع کرونا بسیار نسنجیده و ضعیف بود. آمریکا در تفاهمات بین المللی به دنبال شکاف هست و هرجایی چنین تفاهمات همکاری باشد به دنبال شکاف بین کشورها هستند، نمونه آن برجام است که همیشه به دنبال شکاف بین کشورها بودند.
وی افزود: تنش بین چین و آمریکا محدود به تجارت نیست و اطلاعات بین ملت دو کشور بسیار پایین است. چین رشد بسیاری نسبت به آمریکا داشته به نحوی که حجم اقتصاد چین در سال ۲۰۲۰، ۵۱ برابر شده و درآمد سرانه در این کشور حتی ۳۵ برابر شده است. چین ۴۰ سال پیش ۹۰ درصد جامعه آن فقیر بودند الان کمتر از ۱ درصد شده است. چین در سال های اخیر ۱۵۰ میلیون گردشگر در سطح جهان دارد.


خوشرو ادامه داد: چین دیگر جامعه بسته و منزوی نیست و الان چین در حوزه‌های مختلف صنعتی و دانش‌بنیان متحول شده است و این موضوع برای آمریکا غیرقابل قبول است و تشدید تحریم‌های آمریکا بر چین نیز ریشه در همین قدرت چین دارد. جنگ سردی بین آمریکا و چین در جریان است و چینی‌ها دوست داشتند ۵ سال دیگر وارد این جنگ بشوند زیرا چین به آرامی و به دور از سیاست کار خودشان را می‌کردند. دولت چین به دنبال منافع خودشان هستند و درگیری با آمریکا اصلا ایدئولوژیک نیست و اقتصادی است.
نماینده اسبق ایران در سازمان ملل اظهار کرد: اگر حتی دوره پهلوی نیز بود ما باید با این کشور توافق راهبردی انرژی می داشتیم زیرا این کشور بزرگترین مصرف کننده انرژی است. از طرفی ایران به دلیل شرایط خاص استراتژیک و موقعیت خاص نیروی انسانی لازم استا تا چین ارتباط راهبردی داشته باشد.


وی افزود: در ایران تصوری وجود غلطی دارد که باید برای پیشرفت همیشه به دنبال اروپایی‌ها برود درحالی‌که بسیاری از کشورهای اروپایی در شرایط فعلی تجارت بسیاری با چین دارند و اروپا‌ و آمریکا دو وارد کننده اصلی از چین هستند علاوه‌بر این بسیاری از کشورهای اروپایی در چین فعال هستند.
خوشرو درباره نقش آمریکا در توافق ایران و چین گفت: آمریکا به دنبال تفرقه بین کشورها است تا توافق بین ایران و چین شکل نگیرد زیرا تا اسم توافق به میان می‌آید آمریکا نیز به دنبال فشار و تفرقه‌های سیاسی بین دو کشور می‌رود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: تفاهمنامه فعلی دو کشور صرفا تمایلات طرفین است. برخی انتقادات واقعا مبنایی فکری ندارد به عنوان مثال برخی بیان می‌کنند چون ما در داخل ایراداتی داریم پس به دنبال این تبادلات و توافقات بین المللی بلند مدت هم نرویم درحالیکه باید در عین رفع مشکلات داخلی به مناسبات بین المللی هم توجه کنیم. ما باید با همه کشورها ارتباط موثری داشته باشیم همچنین نگاه ما باید به مناسبات بین‌المللی بلندمدت باشد.


انتهای پیام/4141


انتهای پیام/

برچسب ها: غلامعلی خوشرو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته