دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1399 - 09:53
کارشناس امور آسیا در گفتگو با آنا:

امنیت ایران اعتماد چین را برای سرمایه‌گذاری جلب کرد/روابط اقتصادی بر مبنای سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری

یک کارشناس امور آسیا گفت: چینی‌ها 400 میلیارد دلار پول کشورشان را به‌این دلیل در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند که برای این کار به دیگر کشورها اعتماد ندارند، بنابراین بهترین مکان دارای امنیت و غنی از انرژی‌های طبیعی، ایران است.
کد خبر : 501097
10525cc5-6e24-4bef-b8f1-32743ae44e08.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پنج سال پیش در دیدار شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی از «توافق ایران و چین برای روابط راهبردی ۲۵ ساله» صحبت به میان آمد و ایشان فرمودند: دولت و ملت ایران همواره به‌دنبال گسترش روابط با کشورهای مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هست و بر همین اساس، توافق رؤسای جمهور ایران و چین برای روابط راهبردی ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است.




بیشتر بخوانید:


قرارداد راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین توافق برد-برد است




رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه همکاری‌های چین را در دوران تحریم فراموش نخواهد کرد. سیاست‌های سلطه‌گرانه‌ برخی کشورها به‌ویژه آمریکا و همکاری غیرصادقانه‌ آن‌ها با کشورهای دیگر موجب شده است کشورهای مستقل، به‌دنبال همکاری‌های بیشتر با یکدیگر باشند و توافق ایران و چین برای روابط راهبردی ۲۵ ساله در همین چارچوب است که باید با پیگیری جدی دو طرف، توافق‌ها حتماً عملیاتی شوند.


دیدار رئیس جمهوری چین با رهبر معظم انقلاب


دیدار رئیس‌جمهور چین با رهبر انقلاب اسلامی 


درواقع قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین یا سند راهبردی ۲۵ ساله ایران-چین توافقی دوجانبه برای سرمایه‌گذاری ۲۸۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران است. به احتمال زیاد بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری چینی‌ها در سال نخست اجرای قرارداد ۲۵ ساله با آن‌ها به صنعت نفت و گاز ایران تزریق می‌شود و مابقی آن به‌صورت مرحله‌ای و بر مبنای توافق دو طرف از سوی پکن در ایران انجام می‌شود.​​​​​​


آمریکا چین را برای عدم انقعاد قرارداد با ایران تحت فشار قرار می‌دهد


منصور صالح‌فرد، کارشناس امور آسیا در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، درباره قرارداد راهبردی میان ایران و چین گفت: این روزها تبلیغات شدید و اقدامات بسیار گسترده‌ای در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های گروهی غربی و عربی برای مقابله با قرارداد 25 ساله ایران و چین انجام شده است. درواقع از حدود 15 سال پیش که موضوع صدور قطعنامه‌ها و تحریم ایران مطرح بود، غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا نمی‌خواستند ایران با چین ارتباط داشته باشد و لذا چینی‌ها را بسیار زیر فشار قرار دادند، ولی پکن به‌دلیل دراختیار داشتن سیاست مستقل با جمهوری اسلامی ارتباط‌های تجاری برقرار کرد.


منصور صالح‌فرد


وی افزود: اهداف مختلفی در پس جریان مخالف همکاری‌های ایران و چین وجود دارد. ایران، چین و روسیه سال گذشته در اقیانوس هند مانور مشترک نظامی برگزار کردند و غربی‌ها تصور می‌کنند قرارداد 25 ساله تهران و پکن گرچه بر محور امور اقتصادی است، ولی می‌تواند اهداف نظامی و امنیتی را نیز شامل شود. بنابراین هدف‌ غرب این است با توجه به اتمام مهلت قطعنامه شورای امنیت در زمینه تحریم تسلیحاتی ایران در آبان ماه، این توافق را تهدیدی نظامی جلوه دهد.


این کارشناس امور آسیا عنوان کرد: غربی‌ها این هدف را مدنظر دارند که با تمدید تحریم تسلیحاتی از ادامه همکاری‌های نظامی ایران با چین و روسیه جلوگیری و این‌گونه القا کنند که این سه کشور به‌دنبال تهدید منطقه و برگزاری مانورهای نظامی هستند. چرا باید آمریکایی‌ها نگران باشند؟ چرا وزارت امور خارجه آمریکا برای نخستین‌بار قرارداد ترکمنچای را مثال می‌زند و قرارداد ایران و چین را با آن مقایسه می‌کند؟


صالح فرد گفت: غربی‌ها و آمریکا با توجه به شیوع کرونا و بحرانی که برای اقتصاد جهانی به وجود آمده است، مدیریت و رهبری اقتصاد جهانی را از دست داده‌اند.



چین اکنون نبض اقتصاد دنیا را در دست دارد و به پیش می‌رود. طبعاً غربی‌ها که در اقتصاد شکست خورده‌اند، می‌خواهند ایران را منزوی کنند.



فشار حداکثری آمریکا و متحدانش به این دلیل است که کشورمان را به پای میز مذاکره بکشانند و ایران از اهداف خود دور شود.


وی تأکید کرد: ارتباط با چین در اوضاع کنونی بهترین گزینه برای جمهوری اسلامی ایران است. ما با این انتخاب می‌توانیم تحریم‌های آمریکا را دور بزنیم و در راستای سیاست «نگاه به شرق»، با چین ارتباط بسیار خوبی داشته باشیم. روابط اقتصادی ایران و چین به بلوغ رسیده و حالت برد - برد پیدا کرده است.


صالح فرد گفت: از حدود 15 سال پیش روابط اقتصادی ما فقط به واردات کالاهای مصرفی از چین منتهی می‌شد و بارها به‌دنبال این بودیم چینی‌ها در دو حوزه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری وارد کشور ما شوند و با ما در این حوزه‌ها نیز همکاری داشته باشند. اکنون اوضاع کشور ما به‌گونه‌ای شده است که چینی‌ها لزوم سرمایه‌گذاری در ایران را درک کنند.


بندر چابهار


این کارشناس امور آسیا علت سرمایه‌گذاری چین در ایران را وجود اعتماد به کشورمان عنوان و تصریح کرد: چینی‌ها 400 میلیارد دلار پول کشورشان را به‌این دلیل در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند که برای این کار به دیگر کشورها اعتماد ندارند، بنابراین برای چینی‌ها بهترین مکان دارای امنیت و غنی از انرژی‌های طبیعی، ایران است. منابع غنی نفت و گاز فرصت بسیار خوبی را برای چینی‌ها فراهم کرده است.


وی افزود: چینی‌ها بارها در زمینه تأمین امنیت انرژی‌شان نگران بودند و این نگرانی باعث شد با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و کشورهای دیگر وارد معامله نشوند. دلیل دیگر چین  این است که کشورهای عربی منطقه مستقل نیستند و با آمریکا ارتباط دارند، لذا کشور مستقلی که تحت تأثیر بحران‌ها و بلوک‌های جهانی نیست و مستقل تصمیم می‌گیرد، ایران است. 


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته