دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1399 - 15:08
همایش وبیناری «برنامه ۲۵ ساله همکاریهای تهران-پکن»-7

فن خودا: آمریکا و انگلیس به دنبال تفرقه بین ایران و چین/ کمبود شناخت بین دوکشور بزرگترین مانع بر سر راه توافق

عضو هیئت علمی دانشگاه مطالعات بین الملل شانگهای چین گفت: توسعه دوجانبه بین ایران و چین بسیار دشوار است زیرا عوامل بیرونی و داخلی وجود دارد که سنگ‌اندازی می‌کنند و مانع توافق هستند. بی‌اعتمادی و کمبود شناخت بین دو کشور از موانع مهم این توافق است.
کد خبر : 502903
6dc0f0d278022e02bc2d654e3cade513_541.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، فن خونگ دا عضو هیئت علمی دانشگاه مطالعات بین الملل شانگهای چین در نشست بررسی توافق ایران و چین گفت: سوالی وجود دارد این است که آیا ایران و چین برای همکاری جامع آماده هستند؟


وی افزود: دولت ایران در ماه گذشته اعلام کرد که قرار است توافقی بین دو کشور انجام شود این خبر با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. دولت‌های آمریکا و انگلیس و برخی دولت‌های دیگر نیز اقدام به انتشار خبرهای تفرقه افکنانه کردند.


وی ادامه داد: توسعه دوجانبه بین ایران و چین بسیار دشوار است زیرا عوامل بیرونی و داخلی وجود دارد که سنگ‌اندازی می‌کنند و مانع توافق هستند. بی‌اعتمادی و کمبود شناخت بین دو کشور از موانع مهم این توافق است. در سال‌های اخیر چین باتحریم‌های علیه ایران مخالفت کرده و از توافق برجام نیز حمایت کرده که نشان از حمایت پکن از تهران است. در یک سال اخیر نیز ارتباطات ایران و تبادلات افزایش یافته است. ایران نیز در موضوعات مختلف از چین حمایت کرده و به دنبال توسعه ارتباطات با دولت چین است.


عضو هیئت علمی دانشگاه شانگهای چین ادامه داد: در حقیقت لازم است ایران و چین به نگرانی‌های هم پاسخ دهند. پیش از خروج آمریکا از برجام ایران به دنبال توافق با غرب بود و تمایلی برای ارتباط با چین نداشت اما پس از خروج آمریکا از برجام، ایران  به دنبال افزایش ارتباطات با چین بود. همین باعث شده تا پس از طرح توافق ۲۵ ساله ایران و‌ چین، سوالاتی در اذهان نخبگان چین به وجود بیایید و شبهاتی بین آن‌ها درباره ماندگاری ایران بر توافق باشد.


وی افزود: وظیفه ما تقویت و گسترش رابطه بین دو کشور است و باید شک‌ها و مشکلات مسیر شکلگیری این توافق برطرف شود. ایران و چین بارها بر تقویت طرفین تاکید کردند اما تا به عمل نرسد بی‌فایده خواهدبود. انتشار اخبار منفی موجب می‌شود فضایی ایجاد شود که به ارتباط دوکشور اثرگذار است.


همسر ایرانی فن خون دا درباره شناخت وی از ایران گفت: شبکه‌های خارجی مثل بی بی سی و ایران اینترنشنال متاسفانه از ایران ظواهر منفی ارائه می‌کنند که به دلیل هدایت آنها توسط دشمنان ایران است.


از سویی درباره چین هم گزارش و شناختی در فضای ایران ارائه نشده است. کشورهای آسیایی مثل ایران و چین باید به دنبال همگرایی و همکاری بیشتر باشند تا مشکلات همکاری بین آن‌ها بهبود پیدا کند.


انتهای پیام/4141/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته