دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1395 - 16:21

رئیس جمهوری: چین می‌تواند در بازگرداندن صلح و ثبات به خاورمیانه نقش مهمی ایفا کند

رئیس‌جمهوری در دیدار معاون رئیس جمهوری چین، با استقبال از روند گسترش همکاری‌های تهران - پکن، گفت که اجرای سریع و کامل توافقات فیمابین، به تقویت و توسعه این همکاری‌ها در چارچوب روابط راهبردی شتاب می دهد.
کد خبر : 124679

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی که برای مذاکرات دو جانبه و شرکت در اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا به تایلند سفر کرده است، عصر یکشنبه در محل اقامت خود و در دیدار «لی یوان چائو» معاون رئیس‌جمهوری چین گفت: روابط با چین همواره برای ایران دارای اهمیت بسیار بوده و ما علاقه مندیم که دو کشور از فرصت‌های پسابرجام برای تحقق سریعتر روابط راهبردی بهره بگیرند.


رئیس‌جمهوری در ادامه بر ضرورت توسعه همکاری‌های بانکی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از سرمایه گذاری چین در حوزه های نفت و گاز، حمل و نقل و فناوری در ایران استقبال می‌کند و دو کشور می‌توانند به همکاری‌های خود در بخش های علمی و فرهنگی عمق بیشتری ببخشند.


روحانی با اشاره به دعوت رئیس‌جمهوری چین از ایشان برای شرکت در نشست آتی مجمع سران همکاری بین المللی برای احیای جاده ابریشم، گفت: مسئله جاده ابریشم و احیای آن برای توسعه منطقه و همکاری‌های اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و ایران آماده است نقش تاریخی خود در این زمینه را تکرار کند.


وی همچنین به موضوعات مهم منطقه اشاره کرد و بااشاره به اشتراک نظر دو کشور در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت : چین می تواند در بازگرداندن صلح و ثبات در منطقه و به ویژه کمک های انسان‌دوستانه به مردم ستمدیده منطقه؛ ازجمله در یمن و سوریه نقش مهمی ایفا کند.


در این دیدار دو طرف همچنین بر تنظیم جهت گیری همکاری‌ها برای تحقق برنامه جامع 25 ساله تاکید کردند.


لی یوان چائو معاون رئیس‌جمهوری چین نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه همکاری‌های تهران - پکن وارد فصل نوینی شده است، گفت: چین از گسترش همکاری ها با ایران در همه حوزه‌ها استقبال می‌کند.


معاون رئیس‌جمهوری چین به سفر اخیر رئیس‌جمهوری کشورش به تهران اشاره کرد و افزود: سطح روابط دو کشور در پی این دیدار به سطح راهبردی ارتقاء یافته و توافقات میان دو کشور نیز در حال اجرا است.


لی ادامه داد: دوره پسا برجام فرصت مناسبی را برای آغاز دور جدید روابط ایران و چین ایجاد کرده لذا آماده‌ایم روابط راهبردی را بیش از پیش گسترش دهیم.


وی به ضرورت تقویت همکاری‌های اقتصادی و بانکی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: چین موسسات مالی را تشویق می‌کند که با طرف‌های ایرانی همکاری‌های خود را گسترش دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته