از روحالله زم تا موسوی مجد؛ سوژههایی مهیج برای شکارچیان «گاندو»/ از انعکاس پروژه «نفوذ» غافل نشویم!
بهگزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، صبح امروز (دوشنبه 30 تیرماه 1399) سید محمود موسوی مجد که به جرم همکاری با سازمانهای جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی به اعدام محکوم شده بود، به دار مجازات آویخته شد.
وی با سرویسهای اطلاعاتی بیگانه (موساد و سیا) در ارتباط بوده بوده و در زمان حضورش در سوریه، محل تردد و اسکان سردار شهید سلیمانی و برخی فرماندهان و مستشاران نظامی ایران را در قبال دریافت پول، به سرویسهای اطلاعاتی لو میداد.
انتشار خبر دستگیری موسوی مجد و شیوه فعالیت او بار دیگر نشان داد که نهادهای امنیتی و جاسوسی خارجی تمرکز ویژهای روی فعالیتهای جاسوسی در راستای اهداف شوم خود دارند. این وضعیت بیش از هر چیز ضرورت روشنگری و آگاهیبخشی همزمان به مردم و مدیران خُرد و کلان جامعه را یاد آوری کرد.
گاندو؛ تصویرگر پیچیدگیهای مبارزه با جاسوسی و نفوذ
خرداد و تیرماه سال گذشته بود که سریال «گاندو» به نویسندگی آرش قادری، کارگردانی جواد افشار و تهیهکنندگی مجتبی امینی با محوریت پرونده جاسوسی «جیسون رضائیان» روی آنتن شبکه سه سیما رفت. فیلمنامه «گاندو» بر اساس مستندات و وقایع تاریخی مربوط به شناسایی و دستگیری «جیسون رضائیان» جاسوس ایرانی ـ آمریکایی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران طراحی شده بود.
این سریال توانست عناصر هیجان، معما و حادثه را در کنار سختی فعالیتهای امنیتی به تماشاگران منتقل کند. به تصویر کشیدن گستردگی و پیچیدگی اقدامات جاسوسی دشمن و البته مهارت و هوشیاری مأموران امنیتی یکی از وجوه مثبت این مجموعه تلویزیونی بود. با گذشته کمتر از یک هفته از آغاز پخش این سریال بود که علاوه بر اقبال مخاطبان به آن، واکنشهایی نیز از سوی برخی مقامات و بهویژه برخی مسئولان دولتی نسبت به برخی سکانسها و دیالوگهای آن رقم خورد.
دامنه این واکنشها حتی تا جلسه هیئت دولت و اظهارنظر چهرههایی همچون علی ربیعی، محمود واعظی و حسامالدین آشنا نیز رفت.
توئیتهای طعنهآمیز حسامالدین آشنا در رد ادعای سازندگان سریال که مدعی اعمال فشار دولت برای سانسور برخی سکانسهای سریال شده بودند و تغییر دیالوگ یک از نیروهای امنیتی داستان که بهصورت مستقیم از مصونیت وابستگان رئیسجمهور انتقاد کرده بود، نمونههایی از این واکنشها بودند. طرح موضوع شهادت شهید طهرانیمقدم بهعنوان یک ترور برنامهریزیشده از جانب موساد و به تصویر کشیدن شیوه جاسوسی وابستگان برخی از مسئولان نیز بخش دیگری از حواشی بود که دامنگیر این سریال شد و البته در پربیننده بودن آن نیز مؤثر واقع شد.
حتی سخنگوی دولت نیز مجبور شد نسبت به شایعه فشار دولت برای عدم پخش قسمتهایی از سریال واکنش نشان دهد.علی ربیعی در جریان نشست خبری هیئت دولت از صدا و سیما خواست که هرچه سفارش شده پخش کنند. او در ادامه گفت: «قسمتهایی از این سریال را دیدم، هنرپیشههای خوبی هم کار میکنند. اصلاً از سوی دولت چیزی عنوان نشده که پخش نکنند. البته به مقدار کافی علیه دولت مواردی پخش شده که این در برابر آن چیزی نیست».
حتی در اواخر مرداد سال 98 پس از پایان پخش سریال، شایعهای مطرح شد که بر مبنای آن دولت به خاطر برخی موارد مطرحشده در این سریال قصد کاهش بودجه صداوسیما را دارد، شایعهای که خیلی زود توسط سخنگوی دولت تکذیب شد؛ اما نتوانست اختلاف دولتمردان و صداوسیما بر سر ساخت این سریال سرپوش بگذارد.
در همان زمان، کارگردان مجموعه تلویزیونی «گاندو» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به این که سریال «گاندو» نمونه کوچکی از پروژه نفوذ است، عنوان کرد: بحث نفوذ از چند سال پیش برای من دغدغه شده بود و احساس کردم با چنین اثری میتوانیم این موضوع مهم را به تصویر بکشیم.
جواد افشار در ادامه گفت: متأسفانه در هیاهو و جنجالهایی که بهناحق علیه سریال ایجاد شد، وجوه فنی و ابعاد هنری این مجموعه مغفول ماند. من به هیچ وجه این ادعا را ندارم که «گاندو» یک اثر کامل و بدون ایراد است. همانطور که پس از پخش سریال گاهی با خودم میگفتم ای کاش فرصت و تجربه بیشتری میداشتیم تا کار از آنچه که دیدیم باکیفیتتر میشد.
همه به دنبال سوژه گاندو-2
اما مجتبی امینی تهیهکننده این مجموعه نیز با اعلام این که گاندو برای چند فصل طراحی شده است گفت: برای گاندو-۲ سوژههایی مطرح شده که مبتنی بر شرایط روز خواهد بود. این اولویتها و مطالبات مردم است که سوژه گاندو-۲ را تعیین میکند.
وی با اشاره به فضای تبلیغاتی و هجمههایی که به این سریال وارد شد، عنوان کرد: به آن دسته از افرادی که منتظر هستند که بدانند سوژه فصل دوم گاندو درباره چه موضوعاتی است پیشنهاد میکنم یا عملکردشان را اصلاح کنند یا آماده باشند تا سوژه فصل بعدی ما قرار بگیرند.
به اینترتیب تهیهکننده سریال گاندو، اولویتها و مطالبات مردم را عامل اصلی ساخت فصل دوم این سریال دانست.
امینی پس از دستگیری روح الله زم در آبان ماه سال گذشته نیز در یک توئیت نوشت : «به همراه کاروان هنرمندان چهل چراغ در پیادهروی اربعین بودیم ... با خبر دستگیری روحالله زم، اینقدر زائران در چند ساعت گذشته برای فصل جدید پیشنهاد دادند که متعجب شدیم. اگر نمیدانید بدانید: همکاران جناب زم در داخل کشور که به رسوا شدن نزدیک میشود، سوژههای جذابتری هستند».
تقریباً همزمان با انتشار این توئیت از سوی تهیهکننده سریال گاندو، مهدی آذرپندار، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما نیز در گفتگویی با روزنامه فرهیختگان از حتمی بودن تولید سریال گاندو ۲ خبر داد. روزنامه هم کیهان در خبر کوتاهی عنوان کرد که گاندو-۲ با محوریت آمدنیوز و دستگیری روحالله زم ساخته میشود.
خبری از «گاندوسازان» نیست!
با این حال این شایعه در همین حد باقی ماند و خبر دیگری از آن منتشر نشد. اواخر خردادماه امسال نیز خبری منتشر شد که بر مبنای آن آرش قادری نویسنده سریال «گاندو» در حال نوشتن فیلمنامه سریال«ضد» با یک موضوع امنیتی است. سریالی که علیرضا جلالی تهیهکنندگی آن را به عهده داشته و نگارش 20 قسمت از آن به پایان رسیده بود.
از سوی دیگر، مجتبی امینی و جواد افشار هم پروژه ساخت سریال حضرت معصومه (س) را شروع کردهاند و با این تفاسیر به نظر میرسد تولید گاندو-۲ فعلاً به بایگانی رفته است.
پرونده محمود موسوی مجد نیز از حیث پیچیدگی و لایه های مختلف امنیتی میتواند سوژهای مناسب برای فیلمسازان و فیلمنامه نویسانی باشد که از کمبود سوژههای جذاب و تولیدات تکراری و ژانرهای یکسان خسته شدهاند.
این سوژه جذاب، هم میتواند مفهوم نفوذ را در مرموزترین و عجیبترین شکل آن منعکس کند و هم توانایی و مهارت سربازان گمنام امام زمان در شناسایی و خنثیسازی این خیانتهای گسترده را به رخ جهانیان بکشد.
توجه برنامهسازان تلویزیون به موضوعات راهبردی و امنیتی به ویژه در حوزه کارهای نمایشی و سریالی امری ضروری است. البته در سالهای اخیر علاوه بر «گاندو» شاهد تولید و پخش سریالهای امنیتی و پلیسی همچون خواب و بیدار، هوش سیاه، سارق روح، ترور خاموش، آسمان من، تعبیر وارونه یک رویا و... بودیم.
انتهای پیام/4104/پ
انتهای پیام/