جلوگیری از غافلگیری در آموزش با برنامههای پیشگیرانه/ 3 پروژه پژوهشی در کارگروه «آیندهپژوهی پساکرونا» تعریف شد
بیژن خلیلمقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در شهرکرد با بیان اینکه اگر بنا به نظر جانآلن رئیس اندیشکده بروکینگز، فاتحان بحران کووید - 19 نگارندگان تاریخش باشند، آیندهنگاران آن (معماران آینده پساکرونا) نیز فاتحانش خواهند بود، اظهار کرد: با آیندهنگاری کووید - 19، میتوان فاتح آن و در نتیجه نگارنده تاریخش بود. منظور از آینده، لحظاتی بعد تا پایان شیوع ویروس و دوران پساکرونا است.
بیشتر بخوانید:
تهیه بسته عملیاتی خلاق برای برونرفت گردشگری روستایی از رکود کرونایی
رئیس هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: یکی از حوزههای بسیار حیاتی در بحران کووید-19 حوزه آموزش است. برای جلوگیری از غافلگیری مجدد در ترمهای تحصیلی و هدایت کارآمدتر نظام آموزشی در دانشگاه باید با آیندهنگاری در این حوزه دست به برنامهریزی پیشگیرانه زد.
خلیلمقدم تصریح کرد: در این راستا «آیندهپژوهی آموزش مجازی» بهعنوان یکی از زیرکارگروههای مربوط به کارگروه «آیندهپژوهی پساکرونا» با مدیریت هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، سه پروژه پژوهشی «واکاوی عوامل مؤثر بر پذیرش و کاربست آموزش مجازی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی»، «آسیبشناسی آموزش مجازی از نگاه ذینفعان برای تدوین مدل کارآمد برای آینده (پساکرونا) مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی» و بررسی تحلیلی تصاویر آینده آموزش مجازی از نگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی براساس روش تحلیل لایهای علتها (C.L.A)» را تعریف کرده است.
وی، پیشرفت فیزیکی مربوط به پروژه واکاوی عوامل مؤثر بر پذیرش و کاربست آموزش مجازی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را «تکمیل مطالعات بررسی ادبیات موضوع»، «تهیه مدل مفهومی بومی «عوامل مؤثر بر پذیرش و کاربست آموزش مجازی»، «طراحی و تدوین پرسشنامه تحقیق و پیادهسازی آن بهصورت آنلاین» و توزیع پرسشنامه آنلاین از طریق فضای مجازی عنوان کرد.
مؤلفههای استفاده از آموزش مجازی چیست؟
رئیس هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: رفتار واقعی (پذیرش و استفاده از آموزش مجازی) مستلزم شکلگیری (قصد و تمایل رفتاری در زمینه پذیرش و استفاده از آموزش مجازی) است.
خلیلمقدم ادامه داد: قصد و تمایل رفتاری در زمینه پذیرش و استفاده از آموزش مجازی متأثر از سه مؤلفه «نگرش به رفتار»، «هنجار ذهنی» و «کنترل رفتار ادراک شده» است.
وی، نگرش به رفتار که نشئت گرفته از «ارزیابیها و باورهای رفتاری» است را از ویژگیهای نوآوری عنوان کرد.
رئیس هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: مخاطرات ادراک شده نیز شامل اعتماد و هنجار ذهنی بوده که نشئت گرفته از انگیزه پیروی و باورهای هنجاری است.
خلیلمقدم، هنجار ذهنی را دارای آثار خارجی و بین فردی عنوان و تأکید کرد: کنترل رفتاری ادراک شده نیز نشئت گرفته از خودکارآیی (خودکارآمدی) و شرایط تسهیلکننده است.
وی افزود: «ارزیابیها و باورهای رفتاری»، «انگیزه پیروی و باورهای هنجاری» و «کنترل رفتاری ادراک شده» متأثر از متغیرهای برونزا هستند. مهمترین متغیرهای برونزا نیز عبارت از عوامل فردی و محیطی هستند.
رئیس هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: عوامل محیطی نیز شامل عوامل اجتماعی، سازمانی و فناوری هستند که بهعنوان متغیرهای برونزا با اثرگذاری بر ادراک افراد (باورهای هنجاری، رفتاری و کنترل رفتاری ادراک شده) بهطور غیرمستقیم بر نگرش، قصد رفتاری و نهایتاً بر رفتار واقعی تأثیر میگذارند.
خلیلمقدم مطرح کرد: با توجه به اینکه این عوامل برای همه افراد یکسان هستند، ضمن لحاظ کردن آنها در مدل مفهومی و پرسشنامه تحقیق مورد بررسی قرار نمیگیرند و فقط عوامل فردی متغیر برونزا در پرسشنامه تحقیق لحاظ میشود.
وی تبیین کرد: منظور از عوامل فردی مواردی از قبیل مشخصات دموگرافیک، آموزشی، سطح سواد رسانهای شامل دسترسی، مهارت استفاده، و میزان استفاده (اعم از مصرف و تولید محتوا)، میزان پذیرش و کاربست آموزش مجازی، ميزان رضاتمندی نسبت به آموزش مجازی و سطح نوآوری و خلاقیت است.
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/