شبكههای اجتماعی غير بومی مسلط بر فضای كسب و كار خانگی ايران
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا نتایج یک تحقیق در دانشكده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نشان داده است؛ شبكههای اجتماعی غير بومی مسلط بر فضای كسب و كار خانگی ايران تسلط دارند.
این تحقیق که در قالب رساله دکتری مسیح بهراد به راهنمایی و مشاوره محمد رسولی و اکبر نصراللهی، عوامل موثر بر گسترش كسب و كار خانگی در فضای مجازی را مطالعه کرده است؛همچنین حاکی است: فقط ۱۳ درصد از فضای شبكههای بومی مورد استفاده كسب و كارخانگی در ایران است اما در مقابل سهم شبكههای اجتماعی غير بومی ۸۷ درصد است.
يافتههای بررسی همچنین نشان داده است از بين عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زيرساختی موثر در كسب و كار و فضاي مجازی، زيرساختهای ارتباطی، ماليات، هزينه مبادله و دسترسی از مهمترين متغيرهای موثر در گسترش كسب و كار مجازی است.
همچنین گسترش فناوریهای ارتباطی از کلانشهرها، شهرها و روستاها، این امکان را فراهم میسازد تا افراد مختلف و محصولات و تولیدات متنوعی در دورترین نقاط نیز با واسطه پست با ابزار فضای مجازی به فروش رسد. در کنار این گسترش نیاز به حمایت و نظارت دولتمردان نیز احساس میشود که نظم و امنیت مجازی را برای فعالان و مشتریان در خرید و فروشهای خانگی غیر حضوری ایجاد کند.
نتايج دیگر تحقیق نشان میدهد كه حضور تلگرام و اینستاگرام حذف حوزههایی از فروش را که سود کمتری دارند، موجب میشود.
تمامی متغیرهای تحقیق در فرضیههای محقق ، نیاز به نظارت، حمایت، رضایت در دو سویه مشتریان و دولت و مسئولین مختلف را اثبات میکند.
یکی از مشکلات بالقوه عرصه کسب و کار خانگی در مواجهه با تهدید فیلترینگ فضای مجازی در کشور است. محققان پژوهش مذکور پيشنهاد کردهاند بخشهای فناوری اطلاعات و یا شورای ملی مجازی برای ساماندهی و یکپارچگی محصولات و خدمات کسب و کار خانگی برای ارتباط هرچه بیشتر با مشتری در فضای همه گیری کرونا و بروز مشکلات اقتصادی و تعطیلی بازارهای فروش حضوری ، ایجاد استارتآپ و ساخت اپلیکشن قوی بیش از همیشه برای گسترش کسب و کار خانگی در بستر فضای مجازی ضروری است. محققان پيشنهاد کردهاند بخشهای فناوری اطلاعات و یا شورای عالی فضايمجازی برای ساماندهی و یکپارچگی محصولات و خدمات کسب و کار خانگی برای ارتباط هرچه بیشتر با مشتری در فضاي همه گیری کرونا و بروز مشکلات اقتصادی و تعطیلی بازارهای فروش حضوری ، ایجاد استارت آپ و ساخت اپلیکشن قوی را برای گسترش کسب و کار خانگی در بستر فضای مجازی در دستور کار قرار دهند.
انتهای پیام/4127
انتهای پیام/