دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آبان 1394 - 11:46

گنجینه‌ای باارزش از یار مهربان در دانشگاه آزاد اسلامی همدان + تصاویر

کتابخانه مرکزى دانشـگاه آزاد اسـلامى همـدان بـا داشـتن بیـش از 110 هزار جلد کتـاب، گنجینـه‌اى بـاارزش براى محققـان و پژوهشـگران غـرب کشـور به حسـاب می‌آید.
کد خبر : 50207

بــه گــزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کتابخانه واحد همدان همزمان با تاسیس این واحد دانشگاهی در سال 1366 راه‌اندازی شد و در ابتدا با برخورداری از 1000 جلد کتاب در مساحتی در حدود 30 متر مربع فعالیت خود را آغاز کرد.


این کتابخانه با گذشت سال‌ها به رشد و شکوفایی خود ادامه داده و دارای مجموعه‌ای غنی از منابع دانشگاهی بوده و اکنون با دارا بودن بیش از 110 هزار جلد کتاب و 4 هزار متر مربع مساحت در خدمت علاقه‌مندان عرصه دانش و پژوهش است.


رشد و شــکوفایى روزافزون و فعالیت‌های پیشروانه‏ مداوم سبب شده تا این کتابخانه با مجموعه‌ای غنی از منابع و ماخذ علمی و آکادمیک، مرجع مهمی برای محققان و پژوهشگران خصوصا در غرب کشور به حساب آید به نحوی که بیش از 3000هزار جلد کتاب مرجع، 1800 کتاب الکترونیک، و یک میلیون مقاله الکترونیک در نرم افزار "نما متن" بر جاذبه‌های تحقیقاتی آن افزوده است.



اکنون منابع موجــود در کتابخانــه از طریــق برنامه‌هاى مدون و جامــع کتابخانــه‌اى و رایانه‌اى نرم افزار پارس آذرخش قابل جســتجو و بازیابى است.


ایــن کتابخانه با استفاده از روش رده بنــدى و ســازماندهى کتــب کتابخانه بر اســاس رده بندى بین المللى و اســتاندارد کتابخانه هاى دانشــگاهى روش L.C (کتابخانــه کنگــره) ســعى کرده براى تمامى گروه‌هاى آموزشــى این واحد دانشــگاهى منابع مورد نیاز را گردآورى کند و متناســب با قدمت رشــته‌هاى آموزشى، منابع درخور توجهى را آماده کرده و در اختیار اعضاء و علاقه مندان به مطالعه قرار دهد.


کتابخانــه مرکزى دانشــگاه اکنون بیــش از 16 هزار و 700 نفر عضــو دارد که از این تعداد 5400 نفر عضو فعال هستند و اکنون در چهار طبقه مجزا داراى بخش‌هایى از جمله مخزن، امانت رایانه‌اى، جســتجوى رایانه‌اى، مرجــع، تخصصى هنــر و معمارى، اســناد و پایان نامه‌ها، نشریات و نمایشگاهى تازه‌هاى کتاب است.


این کتابخانه، داراى سالن‌هاى مطالعه خواهران، برادران و استادان به صورت تفکیک شده، بخش جسـتجوى رایانه‌اى به گونه‌ای که تمامى کتب موجود در بخش مخزن از طریق دســتگاه‌هاى رایانه‌اى و برنامه نــرم‌افزارى قابل جستجو، مشاهده، بازیابى و درخواست است.



در بخـش نشـریات ادوارى که بخشی نوپا بوده و در ســالن مرجع، علاقه‌منــدان می‌توانند از 200 عنوان نشــریه موجود بهره و اســتفاده لازم را ببرنــد، بخـش تخصصى هنر و معمـارى در مساحتی بالغ بر 800 متر مربع زیربنا راه اندازى و تجهیز شــده است و با بیش از 3 هزار و 200 عنوان که منابع آن یکى از غنى‌ترین کتابخانه‌هاى هنر و معمارى کشور است فعالیت دارد.



این کتابخانه همزمان با هفته کتاب، طرح عضویت رایگان و همچنین بخشش جریمه دیرکرد کتاب را جهت رفاه حال دانشجویان اجرایی کرده است و آمادگی دارد در تمام ایام سال به صورت رایگان پذیرای خانواده بزرگ دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته