شاخصهای کیفیت آموزش عالی در ایران بومیسازی نشده است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفتگو با موضوع نظام تضمین کیفیت در آموزش عالی و با حضور بابک حمیدیا، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و رئیس مرکز نوآوری این دانشگاه به روی آنتن رفت.
بابک حمیدیا با تصریح بر اینکه کیفیت مفهومی است که با آموزش عالی عجین شده است، گفت: افزایش کیفیت و سطح آموزش عالی باعث رسیدن حاکمیت به اهداف خود در حوزههای مختلف میشود و در واقع وقتی از کیفیت آموزش عالی صحبت میکنیم به دنبال رسیدن به یک هدف مشخص هستیم.
وی کیفیت آموزش عالی را تابع اهداف تعیین شده در حوزههای اجتماعی، فناوری و اقتصادی دانست و عنوان کرد: وقتی میگوییم آموزش عالی با کیفیت خوب ارائه میشود، به این معنا است که کشور را به هدف خود نزدیکتر میکند. بنابراین در هر کشوری وقتی اهداف با یکدیگر متقاوت باشند، تعریف کیفیت آموزش عالی نیز متفاوت خواهد بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در عین حال به نقاط مشترک مفهوم کیفیت آموزش عالی در همه کشورها اشاره و اظهار کرد: خود فرآیند یادگیری و یاددهی یک مفهوم مشترک کیفیت در سطح دنیا ایجاد کرده است حتی اگر اهداف آموزش عالی متفاوت باشند.
وی افزود: کیفیت فرآیند و کیفیت نتایج مستخرج از آموزش عالی دو شیوه بررسی کیفیت است؛ در عرصه و زمانهای مختلف هرکدام از این بخشها ملاک قرار داده میشد. در دورهای کیفیت آموزش بر اساس فرآیند آموزش و یاددهی و یادگیری ارزیابی میشود.
حمیدیا از تغییر شاخصهای کیفیت گفت و بیان کرد: به جای آنکه صرف فرآیند آموزش را در نظر داشته باشیم، نتایج آموزش عالی را باید ملاک قرار دهیم یعنی زمانی متوجه میشویم فرآیند یادگیری و یاددهی درست اتفاق افتاده است که خروجیها و نتایج حاصل از آموزش عالی درست اتفاق بیفتد.
رئیس مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق از وجود رویکردی جدید در کیفیت آموزش عالی گفت و اظهار کرد: این رویکرد بر روش شاخصها تمرکز میکند و به جای آنکه نظارتهای جزئی و ریز داشته باشد، روی شاخصها تأکید دارد. وقتی به یک شاخص اهمیت داده شود، همه کشورها را به این سمت میبرند که از آن شاخص پیروی کنند و اساساً با شاخصها حکمرانی میکنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شاخصهای کیفیت آموزش عالی در ایران کپیسازی شده است، گفت: یک تغییرات ظاهری و اندک در راستای بومی سازی شاخصها انجام شده است اما حقیقت این است که متناسب با کشور طراحی نشده است.
این استاد دانشگاه به یک نمونه اشاره کرد و افزود: در طول سالیان گذشته رشد و پیشرفت علمی زیادی را در عرصه بینالملل به ثبت رساندیم اما خروجی و تأثیر آن در دانشگاه و جامعه زیاد نبوده است.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/