دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بخش نخست گفت‌وگوی تفصیلی آنا با سرپرست شرکت عمران شهر جدید پرند:

​مسکن‌مهر پرند فعلا افزایش قیمت ندارد / 51 هزار واحد را تحویل داده‌ایم

​سرپرست شرکت عمران شهر جدید پرند درباره آخرین آنالیز قیمتی مسکن‌مهر پرند اعلام کرد که قیمت‌ این واحدهای مسکن‌مهر نهایی شده و فعلا افزایشی نخواهند داشت.
کد خبر : 50186

علی‌اکبر طاهری در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تشریح آخرین وضعیت واحدهای مسکن‌مهر پرند درباره آخرین قیمت‌ها و وضعیت خرید و فروش واحدها و... توضیحاتی ارائه کرده است.


عمده‌ترین مشکل مسکن‌مهر از نظر شما چه بود؟


در پروژه مسکن‌مهر نیت بر این بود که به یک سری از اقشار کم‌درآمد کمک شود. این پروژه در ابتدای امر بسیار خوب بود. اما باید با برنامه زمانبندی مشخص و واقعی پیش می‌رفت. اولین مشکل مسکن‌مهر جانمایی آن بود. این جانمایی‌ها باید به گونه‌ای بود تا مردم به شهرها، امکانات و فضاهای آموزشی و... دسترسی داشتند بنابراین بحث زیرساخت باید مورد توجه قرار می‌گرفت. ایجاد هر شهر و یا مجموعه‌ای با این وسعت نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها، دسترسی‌ها و راه‌ها بود که متاسفانه در شهرهای جدید کم‌تر به این امر پرداخته شد.


در شهر جدید پرند در مکان‌های که مسکن‌مهر احداث شد، زیرساخت‌ها فراهم نبود. به نوعی نه بحث‌های خدمات زیربنایی مانند گاز، آب، فاضلاب، برق و شبکه‌های مخابراتی و نه راه‌های دسترسی‌ وجود داشت. در آن مقطع باید آماده‌سازی صورت می‌گرفت بنابراین به موازات ساخت مسکن‌مهر بحث‌های زیرساختی نیز در پیش گرفته شد.


چه تعداد مسکن‌مهر در شهر جدید پرند احداث شده است؟


20 درصد از مسکن‌مهر در شهرهای جدید کل کشور است. به عبارت دیگر حدود 400 هزار واحد مسکن‌مهر در 18 شهر جدید کشور احداث شده است. سهم پرند از این میزان 95 هزار واحد است. به نوعی یک چهارم مسکن‌مهر شهرهای جدید در پرند بنا شده است.



تا به امروز چه تعداد از واحدهای مسکن‌مهر پرند ره متقاضیان و خریداران تحویل داده شده است؟


منابع مالی مسکن‌مهر از دو بخش تسهیلات و آورده‌های متقاضیان تامین می‌شد. شرکت عمران شهر جدید پرند بر دارا بودن شرایط 4گانه متقاضی مسکن‌مهر نظارت عالیه داشت. در کنار این امر تعدادی از متقاضیان با تعاونی‌ها و قرادادهای دوجانیه می‌آمدند که تعاونی خود پیمانکار را انتخاب کرده و پس از جانمایی واحدها شرایط و ممیزی‌ها در سامانه سنجیده می‌شد. حدود 16 هزار واحد مسکونی به صورت قرارداد دوجانبه با تعاونی‌ها داشتیم.


در قراردادهای سه‌جانبه نیز ما بر حسن انجام پیمانکاران نظارت عالیه داشتیم. تا به امروز در حدود 51 هزار واحد آماده و تکمیل کردیم و به متقاضیان هم زمان تحویل را اعلام کردیم.


درباره آخرین وضعیت تکمیل زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی و امکاناتی واحدهای مسکن‌مهر نیز توضیح بفرمایید.


مشکل اساسی ما بحث زیرساخت بود که باعث شد با وجود تکمیل ابنیه، امکانات جانبی لازم فراهم نشود. وزارت نیرو و نفت با توجه به کمبود اعتبارات خود نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و تا به امروز هم این امر میسر نشد. با وجود اینکه در شرح وظایف شرکت‌های عمران و وزارت راه و شهرسازی ساختن مدرسه نیست چرا که هیچ اعتباری برای این بخش‌ها از ردیف بودجه دریافت نمی‌کنیم اما با این حال برای ساخت مدرسه هم اقدام کردیم.


از 25 سال گذشته و زمان بنا شدن شهر پرند 16 مدرسه دولتی در دولت‌های گذشته بنا شده بود اما در دولت تدبیر و امید برای احداث 21 مدرسه قرارداد منعقد کردیم که 11 مدرسه را در شهریورماه امسال به آموزش و پرورش تحویل دادیم. تا دهه فجر نیز 10 مدرسه دیگر را تحویل خواهیم داد.


بنا به گفته معاون نوسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش، پرند تا 5 سال آینده در زمینه مدارس دچار مشکل نخواهد شد. البته احداث این 21 مدرسه بار مالی معادل 65 تا 70 میلیارد تومان برای شرکت عمران شهر جدید پرند داشته است که از منابع داخلی شرکت با تهاتر یا در اختیار قرار دادن زمین رایگان به سازندگان تامین کردیم.


هدف ما بر رفع مشکلات است. ماموریت اصلی شرکت عمران شهرسازی است که در کنار آن یک سری ماموریت‌های حساس نیز به مصلحت مسئولان وقت بر عهده ما گذاشته شد و باید به سرانجام برسند.


ممکن است در شهری با قدمت بیش از 500 سال نیز هنوز کمبودهایی مشاهده شود. پرند که تنها 25 سال قدمت دارد. البته یکی از امتیازات این شهر این است که به هیچ عنوان بافت فرسوده در آن مشاهده نمی‌شود. البته باید مصوبات شورای عالی معماری کشور در صدور مجوزها از این پس نیز رعایت شود تا میزان تخلفات کاهش یابد.


همکاری خوبی با شهرداری داریم و سعی می‌کنیم تا در احداث بخش‌های خدمات عمومی مانند بوستان، آتش‌نشانی، میادین میوه و تره‌بار و... همکاری کنیم. حتی در برخی مناطق اماکن ساخت و تحویل واحدهای مربوط را داریم. به طور مثال علاوه بر ساخت ایستگاه آتش‌نشانی خودروهای مورد نیاز برای این بخش را نیز تامین می‌کنیم. تا جایی که قانون این اجازه را به ما بدهد، حداکثر تعامل را با شهرداری خواهیم داشت.


شهر جدید پرند تنها واحدهای مسکن‌مهر دارد؟


فاز صفر، 1 و 2 و بخشی از فاز 3 به نوعی مسکن‌مهر نیست. البته فازهای 4، 5 و 6 را به طور کامل واحدهای مسکن‌مهر تشکیل می‌دهند.


سیاست دولت بر واگذاری امور به بخش خصوصی است. کمااینکه شرکت عمران شهرهای جدید نیز مسکن‌ساز نیست و باید شهرسازی کند. پیمانکاران و تعاونی‌های مسکن باید واحدهای مسکن‌ را بسازند. البته چند تعاونی قوی مانند جعفریه در پرند اقدام به خانه‌سازی کردند و در ساخت واحدها نیز موفق بودند.


به لحاظ بافت شهری در پرند کناره گذرهایی برای دوچرخه‌سواری نیز تعبیه شده است. از نظر نقشه سایت ویلایی بالای فازهای صفر و یک و 2 است بسیار زیبا و با امکانات عالی ساخته شده‌اند. البته قیمت‌ این واحدها از سایر واحدهای مسکونی پرند بالاتر است.



چه میزان جمعیت در پرند ساکن هستند؟


95 هزار واحد مسکن‌مهر در شهر جدید پرند وجود دارد. بر اساس آمار 16 هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی و 4 هزار دانشجوی پیام نور به پرند تردد دارند. اما در مجموع نزدیک به 180 هزار نفر جمعیت در این شهر پیش‌بینی شده است. بخشی از ساکنان شهر جدید پرند قشر کارگری هستند. اسکان پیمانکاران و کارگران کوزو، مپسا، کیسون و ... در این شهر در حدود 4 هزار نفر است.


درباره آخرین افزایش قیمت مسکن‌مهر پرند هم توضیح بدهید.


قیمت‌ها به نوعی نهایی شده‌اند. البته امکان افزایش قیمت واحدهایی که تکمیل و زمان تحویل آنها به متقاضی نیز ابلاغ شده است، وجود دارد چراکه هزینه‌های نگهداری، استهلاک و... با گذشت زمان و عدم تحویل واحد از سوی متقاضی همچنان وجود دارد و متقاضی نباید انتظار داشته باشد که واحد خود را در یک سال آینده با قیمت امروز تحویل بگیرد.


البته فعلا افزایش قیمتی نداریم و تا به امروز اکثر قیمت‌ها را نهایی کرده‌ایم. بخشی از کار به بحث آماده‌سازی و محوطه‌سازی باز می‌گشت که قیمت‌ها را افزایش می‌داد اما با این حال تا اوایل امسال قیمت بیش‌تر واحدها نهایی شدند.


از وزارت راه و شهرسازی درخواست کردیم که بخشی از منابع مالی خدمات و امور زیربنایی دارای اولویت برای مردم مانند آب، برق و گاز را از منابع داخلی شرکت تامین کنیم که با توجه به اینکه بخشی از افزایش قیمت‌های مسکن‌مهر پرند در آب و فاضلاب و برق و... اتفاق افتاد مازاد قیمت‌های اعلامی به مردم را خودمان تامین کردیم.


ارزان قیمت‌ترین و گران قیمت‌ترین واحد مسکن‌مهر پرند چقدر است؟ گفته می‌شود قیمت خانه‌های ویلایی پرند به بیش از 800 میلیون تومان می‌رسد.


قیمت‌‌ها بر حسب متراژ افزایش می‌یابد بنابراین نرخ‌ها متنوع است. کما اینکه برخی از واحدهای مسکن‌مهر پرند به صورت قرارداد دوجانبه ساخته شده‌اند و ما از قیمت‌های آنها اطلاع نداریم. خانه‌های ویلایی پرند نیز جزو مسکن‌مهر نیستند.


حداقل آورده مردمی برای خرید یک واحد مسکن‌مهر با متراژ 40 یا 50 چقدر باید باشد؟


متقاضیان مسکن‌مهر در پرند باید اکنون به صورت آزاد اقدام به خرید این واحدها کنند. اما با 50 میلیون تومان آورده می‌توان در این شهر اقدام به خرید یک واحد مسکونی مسکن‌مهر کرد.


اکنون معاملات ثانویه در پرند امکان‌پذیر شده است. بر این اساس مردم نباید در نقل و انتقالات هزینه گزاف به دلالان بپردازند. همچنین خریدار باید برای جلوگیری از فروش یک واحد به چندین نفر پیش از خرید خود از شرکت عمران پرند استعلام‌های لازم را انجام دهد.


اتفاق افتاده که یک واحد به چندین نفر فروخته شده است. این در حالی است که در سند واحد مسکونی عدم امکان فروش و نقل و انتقال و حق واگذاری به غیر قید شده است. متقاضیان نباید تا زمان دریافت استعلام از کارگزاری ما و اثبات اصالت زمین در قرارداد پیش‌فروش خرید و فروشی انجام دهند تا دچار مشکل نشوند.



آیا تسهیلاتی مانند تخفیف در قیمت برای متقاضیان خرید مسکن‌مهر از واحدهای بدون متقاضی پرند درنظر می‌گیرید؟


تمام واگذاری‌ها برای پروژه‌های نیمه‌کاره با قیمت کارشناسی نماینده دادگستری صورت خواهد گرفت چرا که شرکت عمران پرند یک شرکت دولتی است. اما برای تعاونی‌هایی که متقاضی دریافت این واحدها باشند، می‌توانیم از مجمع عمومی برای بحث طولانی‌مدت بودن اقساط مجوز بگیریم و امکانی برای لحاظ تخفیف نداریم.


اگر شخص شما آورده قابل توجهی برای خرید خانه در تهران نداشتید، برای خرید مسکن به سراغ واحدهای مسکن‌مهر پرند می‌آمدید؟


برای انتخاب شهر و محله یقینا فاکتورهایی را مانند زیرساخت‌ها در نظر می‌گرفتم. پرند فاکتورهای مناسبی از جمله دسترسی‌های آزادراهی مانند قم و ساوه، فرودگاه امام، نزدیکی به شهر تهران، اقلیم و دوری از آلودگی‌های پایتخت دارد که برای من جذابیت ایجاد می‌کرد. از طرفی پرند فضای بازتری به نسبت سایر نقاط مانند پردیس دارد. اگر چه اکنون اقبال به خرید مسکن در پردیس بیش‌تر است اما این شهر با رسیدن به کوه‌های دماوند کاملا بسته می‌شود.


کوه‌های تخته رستم از ورود آلودگی‌ها به پرند جلوگیری می‌کند و به نوعی بخش قابل توجهی از آنها را به سمت رباط کریم می‌فرستد بنابراین به لحاظ وضع آب‌وهوایی موقعیت مناسبی دارد.


صرف نظر از این موارد افراد برای خرید خود باید به بودجه و وسع مالی خود نیز توجه کنند. با این حال باید گفت کفه ترازوی محاسن شهر جدید پرند به نسبت معایب آن سنگین‌تر است.


گفت‌وگو از سهیلا گلی‌زاده


انتهای پیام/

برچسب ها: علی‌اکبر طاهری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته