دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1399 - 11:11
حجت‌الاسلام خطاط:

حجاب ابزاری برای به‌نمایش‌گذاشتن پاکدامنی و پرهیزگاری است

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان حجاب را ابزاری برای به‌نمایش گذاشتن خلقیات درونی مانند پاکدامنی و پرهیزگاری دانست.
کد خبر : 501840
2007948.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از دولت‌آباد، حجت‌الاسلام عبدالامیر خطاط در سلسله نشست‌های بصیرت‌افزایی کارمندان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد که به‌صورت برخط برگزار شد با گرامیداشت هفته حجاب و عفاف با اشاره به آیه ۵۹ سوره مبارک احزاب اظهار کرد: در این آیه خداوند خطاب به پیامبر گرامی اسلام(ص) دستور به حجاب می‌دهد. یعنی حجاب دستوری است که از ناحیه خداوند متعال ابلاغ شده است. خداوند متعال به پیامبر می‌فرمایند به همسران، دختران و همه خانم‌های مؤمن بگو جلباب را به خود نزدیک کنند. جلباب به پارچه‌ای گفته می‌شد که تمام اندام یا قسمت اعظم آن را پوشش می‌داد.


وی افزود: دستور حجاب تعبدی محض نیست، برخی دستورات اسلام تعبدی محض هستند یعنی هیچ چیزی را ما نمی‌توانیم در مورد آن متوجه شویم؛ اما مسئله حجاب اینطور نیست؛ زیرا خداوند متعال پس از بیان حجاب، علت را ذکر می‌کند تا اذهان برای این دستور آماده پذیرش شود.


معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: فلسفه حجاب این است که شخصی که حجاب استفاده می‌کند در نظر دیگران به فکر زیبا و تابلوی عفاف و پاکدامنی شناخته شود. حجاب نشانه است، شعار است، حجاب ابزاری برای به‌نمایش‌گذاشتن خلقیات درونی فرد یعنی پاکدامنی، پرهیزگاری و دوری از هرگونه روابط غیراخلاقی است.


خطاط اضافه کرد: ممکن است سؤال پیش آید، چرا باید برای پاکدامنی مردها، خانم‌ها خودشان را در تنگنا قرار دهند. پاسخ این سؤال مبتنی‌بر یک برداشت اشتباه است. اصلاً اینطور نیست که حجاب خانم‌ها برای پاکی آقایان باشد؛ اگر دستور حجاب برای خانم‌ها آمده است، فایده آن برای خود خانم‌هاست.


وی توضیح داد: برداشت صحیح از فلسفه حجاب با توجه به آیه ۵۹ سوره احزاب این است که یک زن هنگامی که در معرض دید دیگران قرار می‌گیرد برای نشان‌دادن پاکدامنی خود و دورکردن افراد هرزه و نالایق از حجاب استفاده می‌کند. قرآن هنگام طرح مسئله حجاب نکته بسیار ظریف و دقیقی را گوشزد می‌کند. قرآن تبرج (خود را در معرض دید دیگران قراردادن) را به‌طور کل منع نکرده است؛ بلکه تبرج به جاهلیت، مقبول‌شدن برای هرزه‌ها، افراد نالایق و پست است و این تبرجی است که قرآن انسان را از آن منع کرده است.


معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: تبرج برای تقوا و پاکی مورد سفارش قرار گرفته است. ابزار مقبولیت نباید جسمانی باشد؛ بلکه باید انسانی، اخلاقی و معنوی باشد. حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت زینب (س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت مریم (س) زنان بزرگی هستند که در طول تاریخ تبرج داشتند. تبرج به جسم محدودکردن انسان در یک بازه زمانی کوتاه است؛ اما تبرج معنوی، اخلاقی و انسانی است که انسان را در طول تاریخ ماندگار خواهد کرد.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد نیز در این نشست گفت: یکی از دغدغه‌های مهم جامعه علمی و دانشگاهی حجاب و عفاف بوده و در واحد دولت‌آباد براساس همین مبنا تلاش‌ها و اقدامات خوب و مناسبی صورت گرفته است.


محمد باقری تأکید کرد: در آیات قرآن کریم، احادیث و روایات معصومین، علما و بزرگان اسلام و همچنین امامین انقلاب اسلامی تأکیدات ویژه‌ای درباره حجاب و عفاف شده و همه باید علاوه‌بر رعایت آن به رعایت آن در جامعه نیز حساس باشیم و نمایشگاه مجازی حجاب و عفاف و نشست‌های تخصصی برخی از اقدامات واحد دولت‌آباد در این زمینه است.


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب